مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

بارها برایمان پیش آمده، صبح که از خواب بیدار می شویم بدون هیچ دلیلی احساس بی انگیزگی یا بی حوصلگی می کنیم.

خانواده

همشهری آنلاین:گروه خانواده-مژگان مهرابی:دلمان نمی خواهد با کسی حرف بزنیم یا به قول معروف ترجیح می دهیم در لاک خود فرو رویم. این حس بد اغلب با اضطراب همراه است و تا ساعت ها دست از سرمان برنمی دارد. اینکه چرا دچار چنین حالتی می شویم و چه کنیم که از آن خلاصی یابیم، موضوعی است که درباره اش با علی صفایی روانشناس، گفت و گو می کنیم.

گریه کنید

گاهی اوقات دلیل خاصی برای جمله «حالم خوب نیست» وجود ندارد، اما در واقع یک مشکل جدی است که اگر فکری برای رفع آن نشود، می تواند زندگی مان را مختل کند. برای رها شدن از افکار منفی و حس بد، مرتب از دوروبری هایمان می پرسیم، «حالم بده چه‌کار کنم»، «دلم گرفته چه‌کار کنم حالم خوب شه؟» اما از هیچ کس جواب درستی نمی گیریم. به باور صفایی، برای داشتن حال خوب هیچ کس به اندازه خودمان نمی تواند کمک حال مان باشد. او می گوید: «شاید دور از عقل به‌نظر برسد، اما اغلب سریع‌ترین شیوه برای خلاص شدن از حال بد این است که به خودتان اجازه دهید تا این حال را حس کنید. به خودتان اجازه گریه دهید، به بالش مشت بکوبید، درمورد تاریک‌ترین و عمیق‌ترین ترس‌تان بنویسید و هرکاری که باعث می‌شود حال بد از شما دور شود را انجام دهید.»

یک موسیقی شاد و کمی نرمش دوای درد شماست

توجه داشته باشید حال بد ما به نگرانی از آینده است و یا ناراحتی و عصبانیت از گذشته برمی گردد. نکته دیگر اینکه بعضی از احساسات نتیجه عملکرد ناقص الگوهای فکری ما هستند. صفایی توصیه می کند: «اول از همه دلیل نگرانی خود را پیدا کنید. این می تواند شما را زودتر به نتیجه برساند. گام بعدی رها شدن از حس بدی است که گرفتارتان کرده است. شنیدن موسیقی ملایم کمک زیادی به شما می کنند. آهنگ‌های شاد مورد علاقه‌تان با صدای بلند گوش دهید. همزمان با آن کمی بالا و پایین بپرید. چند نرمش ساده می تواند شما را سرحال کند. اگر بتوانید نیم ساعتی پیاده روی کنید. افکار منفی خود را با خندیدن از بین ببرید. هر کاری که می تواند شما را وادار به خنده کند. فیلم کمدی یا چند کلیپ خنده دار ببینید. با یکی از دوستان شوخ طبع خود حرف بزنید.»

به اعتقاد بسیاری از روان‌درمانگرها مرتب کردن یک اتاق نامرتب و یا تمیز کردن کمد لباسی که روزهاست سری به آن نزده‌اید و یا حتی شستن ظروف کثیف می‌تواند به آرامش شما کمک کند. صفایی ادامه می دهد: «هر روز 3 دقیقه وقت بگذارید و حال بد خود را روی کاغذ بیاورید. با اینکار احساسات بد از وجودتان خارج شده است.»

کد خبر 798873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha