اگر آسیب دیدگی مرتضی پورعلی گنجی جدی باشد، پرسپولیس از فیفا چقدر غرامت می گیرد؟

پورعلی گنجی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از طرفداری، شایعات مطرح شده پیرامون پرداخت روزانه ۲۰ هزار دلار  به پرسپولیس بابت مصدومیت مرتضی پورعلی گنجی صحت ندارد.

یکی از معضلات و چالش های همیشگی تیم های باشگاهی، فیفا دی هاست که باشگاه ها باید در کوران مسابقات، بازیکنان خود را در اختیار تیم های ملی شان بگذارند و البته همیشه نگرانی بابت مصدومیت ستاره ها نیز وجود دارد. سال ها پیش آرسن ونگر نامدار، سرمربیان تیم های ملی را به سارقان اتومبیل تشبیه کرده بود، ونگر که در آرسنال رویایی خود بیشترین تعداد ملی پوش را داشت، در یک مصاحبه جنجالی گفته بود "تصور کنید اتومبیل گران قیمت خود را با باک پر از بنزین و بدون هیچ ایراد فنی در پارکینگ پارک کرده اید. دزد می آید و اتومبیل شما را می برد و بعد از چند روز آن را با باک خالی و در حالی که تصادف کرده و بدنه و موتورش آسیب دیده، گوشه اتوبان رها می کند. مربیان تیم های ملی دقیقا با بازیکنان ملی پوش من این کار را انجام می دهند!"

این جنگ بین تیم های باشگاهی و تیم های ملی همیشه با کیفیت های مختلف در جریان بوده است و در این میان فیفا برای اینکه به باشگاه تضمین بدهد در صورت مصدومیت هم از باشگاه و هم از بازیکن حمایت می کند، در این خصوص قوانینی دارد که شامل پرداخت غرامت می شود.

اگر بازیکنی در فیفا دی مصدوم شود و حداقل ۲۸ روز از میادین دور باشد، فیفا غرامتی را به باشگاه مورد نظر با توجه به دستمزد بازیکن پرداخت می کند، به این شکل که البته ۲۸ روز اول محاسبه نمی شود و از روز ۲۸ تا حداکثر روز ۳۶۵، فیفا مبلغی را براساس میزان دستمزد و قرارداد بازیکن به باشگاه می دهد. (این قرارداد شامل پاداش نمی شود و فیفا فقط مطابق مبلغ پایه قرارداد بازیکن مصدوم شده و تعداد روزهای دوری او از میادین، میزان غرامت را تعیین می کند.) به طور نمونه اگر بازیکنی شش ماه از فوتبال دور باشد و دستمزد سالیانه اش یک میلیون دلار باشد، فیفا ۲۸ روز از آن شش ماه را کسر می کند و در ازای باقی روزها، بر مبنای همان قرارداد یک میلیون دلاری، به باشگاه غرامت می پردازد.

مبلغ فیفا هم براساس قرارداد پایه بازیکن است (شامل آپشن ها نمی شود)، یعنی هرچه قرارداد یک بازیکن با یک باشگاه بیشتر باشد، اگر او دچار مصدومیت شود، از روز ۲۸ به بعد فیفا باید پول بیشتری به باشگاهش پرداخت کند. البته رقم پرداختی فیفا حداکثر شامل ۷.۵ میلیون دلار می شود. یعنی اگر بازیکنی ۵۰ میلیون دلار هم قرارداد داشته باشد، در صورت مصدومیت در فیفا دی، حتی اگر یک سال بیرون بنشیند، فیفا بیشتر از ۷.۵ میلیون دلار به باشگاه او غرامت نمی پردازد.

بعد از مصدومیت شب گذشته مرتضی پورعلی گنجی، عده ای از کانال های هواداری این شایعه که فیفا ۲۰ هزار دلار بابت هر روز قرار است به باشگاه پرسپولیس پرداخت کند را منتشر کردند.

موضوعی که البته صحت ندارد چرا که رقم ثابتی بابت پرداختی به هر بازیکن وجود ندارد و فیفا به ازای قرارداد پایه هر بازیکن، به باشگاه آن بازیکن پرداختی خواهد شد. به طور مثال اگر قرارداد پورعلی گنجی و پرسپولیس را ۲۰ میلیارد تومان محاسبه کنیم، در صورتی که این بازیکن شش ماه نتواند برای پرسپولیس بازی کند و نیم فصل از رقابت ها را از دست بدهد، فیفا پس از کسر ۲۸ روز اول از دوران غیبت پورعلی گنجی، مابقی روزهای دوری او از میادین را مطابق قرارداد ۲۰ میلیارد تومانی او با پرسپولیس لحاظ می کند و به این باشگاه می پردازد.

صد البته در حال حاضر به دلیل تحریم ها، تیم های ایرانی نمی توانند از فیفا پول بگیرند اما این مبلغ در صندوق پرسپولیس می ماند و بر فرض اگر بازیکن یا مربی خارجی از این باشگاه شکایت کند و غرامت بخواهد، لااقل پرسپولیس این آرامش خاطر را دارد که فیفا غرامت را از همین صندوق برمی دارد.

قانون فیفا درباره حمایت از بازیکنان و پرداخت غرامت به باشگاه به شرح زیر است؛

 در راستای برنامه حفاظت از بازیکنان، فیفا حداکثر تا ۷.۵ میلیون دلار به ازای مصدومیت هر بازیکن به باشگاه‌ها غرامت می‌پردازد. این مبلغ تا ۳۶۵ روز قابل پرداخت است که از روز ۲۸ام مصدومیت پرداخت می‌شود (مصدومیت‌های کم‌تر از ۲۸ روز پرداختی ندارند و ۲۸ روز اول پرداختی ندارد). پرداخت غرامت به باشگاه‌ها براساس دستمزد پایه بازیکن است و مبلغ غرامت شامل ارقام متغیر، دستمزد معوقه و پاداش عملکرد نمی‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، هیات مدیره باشگاه پرسپولیس نیز امروز (چهارشنبه) با حضور اعضا و مدیرعامل تشکیل جلسه داد و پیگیری موضوع پرداخت غرامت فیفا به باشگاه بابت مصدومیت بازیکنان‌شان در اردوها و بازی‌های تیم ملی در دستور کار قرار گرفت.

از مسایل مطرح شده در این نشست، همفکری و بررسی راهکارهای ارایه شده برای تامین منابع مالی جهت پرداخت بخشی از آپشن‌های قراردادی فصل گذشته بود که با قهرمانی‌های سرخپوشان محقق شد.

حاضران در جلسه همچنین بررسی موضوع طرح «حفاظت از بازیکنان فیفا» را در دستور کار داشتند که بر اساس آن باشگاه‌ها در صورت مصدومیت بازیکنان‌شان در رقابت‌های ملی از فیفا غرامت دریافت خواهند کرد.

با توجه به این که تحقق این امر منوط به انجام اقدامات از سوی فدراسیون فوتبال ایران است، در این نشست مقرر شد باشگاه، بررسی‌های لازم را در این ارتباط به انجام برساند و در صورت فراهم بودن امکان این امر، اقدامات مقتضی را با توجه به آسیب‌دیدگی پاره‌گی رباط صلیبی مرتضی پورعلی گنجی و احتمال دوری چند ماهه وی از میادین و بازی‌های پرسپولیس به انجام برساند.

از دیگر مسایل مطرح شده در این نشست، مسایل مربوط به میزبانی از باشگاه استقلال تاجیکستان در چارچوب رقابت‌های لیگ‌قهرمانان آسیا بود.

کد خبر 798822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha