شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: از زمان روی کارآمدن دولت جدید آمریکا اینگونه به‌نظر می‌رسد که روابط مسکو - واشنگتن آرام آرام در حال خروج از رکود سابق است.

دیروز دیمیتری پسکوف، سخنگوی نخست‌وزیر روسیه در گفت‌وگو با رادیوی دولتی صدای روسیه اعلام کرد: فضای مثبتی بر روابط روسیه و آمریکا حاکم شده است.

پسکوف گفت: مسکو و واشنگتن برای همکاری سازنده‌تر در زمینه‌های مورد توافق تلاش می‌کنند که از آن جمله کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی است.

وی در این رابطه به رایزنی‌های روز جمعه روسیه و آمریکا در رم برای تنظیم و عقد قرارداد کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی برای جایگزینی پیمان استارت- یک که اعتبار آن دسامبر سال‌جاری خاتمه می‌یابد، اشاره کرد.

پسکوف گفت: روسیه و آمریکا در قبال امنیت و ثبات بین‌المللی مسئولیت دارند. دور نخست رایزنی‌های مسکو و واشنگتن روز گذشته برای تنظیم قرارداد جدید کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی به سرپرستی آناتولی آنتونف رئیس اداره امور امنیت و خلع سلاح وزارت امور خارجه روسیه  و   رز گوتمیولر دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور بازرسی و رعایت توافقنامه‌های تسلیحاتی در پشت درهای بسته در رم برگزار شد. وزارت امور خارجه آمریکا این رایزنی را مثبت توصیف کرد.

قرار است دور دیگر رایزنی روسیه و آمریکا در این زمینه در سطح کارشناسان برگزار شود و وزیران امور خارجه 2 کشور در ماه مه نتایج آن را بررسی و سپس به روسای جمهوری روسیه و آمریکا گزارش خواهند داد.

سخنگوی نخست‌وزیر روسیه در ادامه این مصاحبه، همکاری روسیه با آمریکا برای مقابله با پیامدهای بحران مالی جهانی را زمینه خوبی برای توسعه همکاری دانست و گفت: نتایج اجلاس 20 کشور صنعتی در اوایل ماه آوریل در لندن و مذاکرات سران روسیه و آمریکا در حاشیه این اجلاس گریزناپذیری همکاری‌های گسترده دو کشور برای ثبات اقتصاد جهانی را اثبات کرد. وی گفت: در این شرایط هیچ‌یک از 2 طرف نمی‌تواند به‌خود اجازه رویارویی با طرف دیگر را بدهد و دو کشور آمریکا و روسیه باید تلاش‌های خود را برای نجات اقتصاد خود با توسعه همکاری‌های بین‌المللی متمرکز کنند.

وی همچنین گفت که روسیه در مقابله با بحران مالی جهانی نسبت به بسیاری از کشورها از آمادگی بیشتری برخوردار است.

با این همه، مسائلی وجود دارد که برای حل آنها باید تلاش شود. روابط روسیه با آمریکا تا این اواخر و پیش از انتخاب باراک اوباما به ریاست‌جمهوری آمریکا به دلایلی همچون مناقشه اوستیای جنوبی به‌شدت تیره شده بود.

کد خبر 79872

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز