رئیس پلیس فتا پایتخت از راه‌اندازی واحد رسیدگی به جرائم فضای مجازی علیه کودکان و زنان در پلیس فتا خبر داد.

جرائم سایبری

به گزارش همشهری آنلاین، سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ امروز در برنامه تلویزیونی «شهر امن» به موضوع حملات سایبری و چگونگی مراقبت از فرزندان در فضای مجازی اشاره و اظهار داشت: بیشترین دغدغه و کار اصلی پلیس فتا در رابطه با استفاده کودکان از فضای مجازی است به نحوی که پلیس فتا در سنوات گذشته در این موضوع سرمایه گذاری کرد و سعی داشت در این خصوص به کار علمی و فرهنگی دست یابد. 

وی افزود: هر سال پویشی به نام پویش کودکان سایبری راه‌اندازی شده و در این راستا سعی کردیم تا فرهنگ سازی عمیقی صورت بگیرد و عامه مردم مثل همیشه با ما همراه بودند و اصطلاحاً شکاف دیجیتالی که بین والدین و فرزندانشان وجود دارد را به حداقل خود برسانیم. 

سرهنگ گودرزی بیان داشت: در همین راستا در پلیس فتا واحد رسیدگی به جرائم علیه کودکان و بانوان را راه‌اندازی کردیم چرا که جامعه هدف این مجرمان همین گروه خاص هستند و نیاز است که به صورت خاص هم رسیدگی شود. 

وی گفت: در سنوات قبل هم تأکید می‌کردیم که در این فضا محدودیت سنی وجود دارد و با پیشرفته شدن تکنولوژی و شرایط آن‌زمان در همه‌گیری بیماری کرونا شاهد این بودیم که فرزندان ما بیشتر وارد این فضا شدند و عملاً بحث آموزش و ارتباطات به فضای مجازی وابسته شد؛ فضایی که متأسفانه خیلی از فرزندان ما آشنایی و سواد لازم را در این فضا نداشتند و شرایط استفاده از آن را را هم نمی‌دانستند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ افزود: بر همین اساس خیلی از فرزندان آسیب دیده و گاهی این آسیب‌ها واقعاً جبران ناپذیر بود ولی در طول این مدت بررسی‌های ما هم بیشتر شد و بر اساس سناریوهایی که اتفاق می افتاد ما هم اطلاع رسانی‌های خود را انجام دادیم.

سرهنگ معظمی گودرزی گفت: راه‌های فنی بسیاری وجود دارد که ما می‌توانیم محدودیت‌هایی را ایجاد کرده و نظارت بهتری بر رفتار فرزند خود در فضای مجازی داشته باشیم چرا که ما بر اساس پرونده‌هایی صحبت می کنیم که روزانه در پلیس فتا با آنها دست و پنجه نرم می کنیم که اولین راه آن نزدیک شدن والدین به فرزندان است.

وی گفت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد این هستیم که خیلی از والدین که هر ۲ کارمند هستند و می‌خواهند فرزند را سرگرم کنند یک گوشی هوشمند در اختیار وی قرار داده‌اند.

رئیس پلیس فتا پایتخت در ادامه به موضوع هک سایبری اشاره و تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند کسی که می‌خواهد یک حمله سایبری انجام دهد و تهدید به انتشار یا هر نوع جرم سایبری را رقم بزند و علیه یک کودک آن را انجام دهد حتما یک شکل و شمایل خاصی دارد ولی اصلاً اینطور نیست و در پلتفرم‌های داخلی و خارجی می‌بینیم که همه چیز با یک سلام و یک استیکر شروع می شود.  

سرهنگ گودرزی گفت: شاید باور نکنید ولی بسیاری از جرایمی که علیه کودکان اتفاق می‌افتد به دلیل حرفه‌ای بودن مجرم نیست بلکه به دلیل ناآگاهی کاربران و عدم اطلاعات ناکافی آنان به وقوع پیوسته است.

کد خبر 798640
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پليس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha