قهرمان کشتی آزاد جهان عملکرد ملی پوشان را در دو رویداد مهم جهانی و آسیایی نامطلوب ارزیابی کرد.

حسن یزدانی

به گزارش همشهری آنلاین، حسن رحیمی درباره عملکرد تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی چین، اظهار کرد: در رقابت‌های قهرمانی جهان همچون سال گذشته بهترین فرصت بود تا قهرمان شویم چرا که کشتی گیران روس آمادگی لازم را نداشتند و امتیاز تیمی آن‌ها نیز محسوب نمی‌شد، اما متاسفانه این مهم محقق نشد و علیرغم نایب قهرمانی جهان دوستداران کشتی از عملکرد کلی تیم رضایت نداشتند.

شکست والی زاده منطقی نبود
رحیمی با بیان اینکه بچه‌های ما نتایج کشتی‌های حساس و مهم را واگذار کردند، تصریح کرد: در وزن ۵۷ کیلوگرم میلاد والی زاده درست است مقابل قهرمان جهان مغلوب شد، اما شکست با اختلاف ۱۰ امتیاز منطقی نبود چرا که زلیم خان آباکاروف اگر آمادگی بسیار بالایی داشت به فینال می‌رسید و در دور نیمه نهایی نتیجه را واگذار نمی‌کرد. رضا اطری در وزن ۶۱ کیلوگرم که سال هاست در رقابت‌های جهانی کشتی گرفته چرا باید در وزن ۶۱ کیلوگرم با نتیجه ۱ بر ۱ مغلوب اوگاوا ژاپنی شود، آیا اطری نباید در این رقابت‌ها مدال می‌گرفت؟

عموزاد چگونه در المپیک می تواند روی سکو برود
وی با اشاره به شکست‌های عجیب رحمان عموزاد در رقابت جهانی و بازی‌های آسیایی، عنوان کرد: شکست عموزاد مقابل موسوکایف و شامیل ممدوف در جهانی و اوچیر تولگا در بازی‌های آسیایی در حالی رقم خورد که رحمان خودش قهرمان جهان است و اگر هم اکنون که از نیروی جوانی و تجربه کافی برخوردار است نتواند مقابل حریفان اصلی خود نتیجه بگیرد پس برای المپیک چگونه می‌توان از او انتظار مدال آوری داشت.
دارنده مدال نقره جهان ادامه داد: امیرمحمد یزدانی در وزن ۷۰ کیلوگرم تا فینال مسیر را به خوبی پیش رفت، اما در مقابل رقیب اصلی خود یعنی زاین رترفورد آمریکایی شکست خورد تا نتوان عملکرد او را مطلوب ارزیابی کرد.

یونس امامی نمره قبولی نگرفت
وی از یونس امامی به عنوان یکی از شانس‌های اصلی مدال طلا در جهانی امسال یاد کرد و افزود: یونس کشتی گیر بسیار با تجربه و عنوانداری است، ولی وقتی مقابل زائوربک سیداکوف قهرمان المپیک و ختیگ تسابولوف پا به سن گذاشته نمی‌تواند نتیجه بگیرد و نه تنها به مدال نمی‌رسد بلکه سهمیه المپیک را نیز کسب نمی‌کند چطور باید به واسطه مدال طلای بازی‌های آسیایی به او نمره قبولی داد.

دارنده مدال برنز المپیک به شکست محمد نخودی مقابل احمد عثمان‌اف اشاره کرد و گفت: وقتی نخودی با ۲ مدال جهانی در وزن ۷۹ کیلوگرم مقابل کشتی گیری که برای نخستین بار پیکارهای جهانی را تجربه کرده می‌بازند آیا باید به واسطه مدال برنزی که گرفته عملکرد او را مطلوب ارزیابی کرد.

حسن یزدانی چیزی به کشتی اش اضافه نکرده است
رحیمی درباره شکست حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور برای پنجمین بار، اظهار داشت: کشتی حسن و تیلور آنقدر برای مردم مهم شده که اگر تیم ما روی سکو نمی‌رفت، ولی یزدانی پیروز میدان می‌شد باور کنید همه ابراز رضایت داشتند. حسن در دو رقابت اخیر خود باخت بدی مقابل تیلور داشته چرا که او بر عکس رقیب آمریکایی چیزی به کشتی اش اضافه نکرده و کادر فنی هم نتوانسته آنالیز درستی داشته باشد. اگر بخواهیم با طلای حسن یزدانی در بازی‌های آسیایی صورت مسئله جهانی را پاک کنیم کار بسیار اشتباهی انجام داده ایم چرا که به طور حتم این دو رقیب در المپیک هم باید با هم کشتی بگیرند. من نمی‌دانم تا آن زمان چه اتفاقی در وزن ۸۶ کیلوگرم رخ خواهد داد، اما وقتی حسن یزدانی ۹ مدال جهانی و المپیک دارد یعنی جزو بهرین‌های جهان است پس باید نسخه‌ای را برای او پیچید که با شکست تیلور شیرینی مدال هایش دلچسب‌تر باشد.

گلیج در صورتی که برنامه اش را عوض کند می تواند مدال خوش رنگ بگیرد
وی در ادامه افزود: امیرعلی آذرپیرا با توجه به مصدومیت کامران قاسمپور راهی رقابت جهانی شد و این مسابقات می‌توانست برای او سکوی پرتابی در وزن ۹۲ کیلوگرم جهان باشد، اما با وجود مدال طلای زیر ۲۳ سال جهان متاسفانه زاهید والنسیا از آمریکا نتیجه را واگذار کرد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. مجتبی گلیج نیز در وزن ۹۷ کیلوگرم می‌توانست حماسه ساز شود و با شکست عبدالرشید سعدالله‌یف قهرمان جهان و المپیک از روسیه تاریخ سازی کند، اما به اشتباه خود و کادر فنی باخت و شانس کسب دومین مدال جهانی اش را از دست داد. گلیج در بازی‌های آسیایی فقط یک حریف داشت که در فینال برابر تاج الدین اف جوان شکست خورد و به اعتقاد من اگر می‌خواهد در المپیک صاحب مدال شود حتما باید برنامه اش را تغییر دهد.

 رحیمی با تعریف از کشتی امیرحسین زارع در سنگین وزن، ابراز داشت: کشتی گیری که مدال طلا می‌خواهد نباید حریف برایش تفاوتی داشته باشد. زارع به شکست ۲ کشتی گیر عنواندار و مطرح جهان یعنی طاها آکگول و گنو پتریاشویلی نشان داد برای آینده و موفقیت‌های بیشتر برنامه دارد. در ادامه هم صاحب مدال طلای بازی‌های آسیایی شد تا در سال قبل از المپیک برای حریفان یک تهدید جدی باشد.

نباید در مورد نقد های دلسوزانه موضع بگیرند
دارنده ۲ مدال برنز جهان تاکید کرد: رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسیایی تمام شده و اگر دنبال موفقیت کشتی هستیم باید از این رویدادهای درس بگیریم، باید اشتباهات را بپذیریم. اگر از سر دلسوزی و علاقه نقدی هم می‌شود نسبت به آن نباید موضع گرفت.
وی خاطرنشان کرد: ما در رقابت‌های رو در رو مقابل رقیبان اصلی نتیجه را واگذار کردیم. این موضوع باید با جدیت بررسی شود چرا کشتی گیران ما مقابل حریفان مستقیم نتیجه را واگذار کردند. ضعف‌ها باید ریشه یابی شود، کادر فنی باید پاسخگوی نتایج باشد و از توصیه‌های فنی صاحب نظران بهره‌مند شود.

بدن کشتی گیران آماده نبود 
قهرمان آسیا خاطرنشان کرد: مردم ما عاشقانه کشتی را دوست دارند و با آن زندگی می‌کنند، خیلی‌ها از من پیگیر نتایج می‌شوند، ولی چون از نزدیک در جریان وضعیت تمرینات و موضوع فنی کشتی گیران ملی پوش نیستم نمی‌توانم در این خصوص اظهار نظری داشته باشم، اما آن چیز که در تصاویر قابل مشاهده بود بدن‌های بچه‌های ما آمادگی لازم را نداشت و به لحاظ فنی نیز چیزی برای نمایش و ارائه ندیدم.

 رحیمی در خاتمه گفت: سال قبل از المپیک بسیار مهم و حساس است و چنانچه برنامه ریزی درستی نداشته باشیم، اگر اصل کشتی که همان مسائل فنی است را فدای موضوعات فرعی کنیم مطمئن باشید در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد و حسرت روزهای طلایی که می‌توانستیم صاحب بهترین عناوین شویم را خواهیم خورد.

کد خبر 798007
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خلیل غلامی دشتکی IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    2 1
    واقعا درست است اسطوره ما و حسن جان ما چیزی به کشتی اش اضافه نکرده باید با سلاح برنده تری در المپیک حاضر شود . افرادی مثل استاد برزگر و ...می توانند نسخه پیچی کنند و همین طور رحمان دلاور
  • مضطر IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    1 0
    حسن رحیمی طلای جهان هم داره ب اشتباه زدین نقره