در تاریخ انقلاب اسلامی کم نیستند آدم‌هایی که به تعبیر امام‌(ره) ره صد ساله را یک شبه طی کردند. انقلاب اسلامی همانطور که روی دل‌های بیدار و آگاه تأثیر گذاشت، بر دل‌های افراد دیگری از جامعه نیز تأثیرات عمیقی گذاشت؛ آنهایی که یکباره با یک تلنگر به‌خود آمده و به جمع انقلابیون و رزمندگان پیوستند.

جلد ضمیمه پایداری

همشهری آنلاین- الناز عباسیان: در میان صفحات تاریخ بشریت، انسان‌های زیادی بودند که در مسیر خطا و اشتباه مدت‌های طولانی از عمر خود را سپری کردند اما یکباره دست عنایت الهی مسیر سرنوشت‌شان را تغییر داد و گذشته خود را جبران کرده و سبک بال به‌سوی خدا بازگشتند. در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس هم همینطور، کم نیستند آدم‌هایی که به تعبیر امام‌خمینی(ره) ره صد ساله را یک شبه طی کردند. انقلاب اسلامی همانطور که روی دل‌های بیدار و آگاه تأثیر گذاشت، بر دل‌های افراد دیگری از جامعه نیز تأثیرات عمیقی گذاشت؛ آنهایی که یکباره با یک تلنگر به‌خود آمده و از خواب غفلت بیدار شدند و خود را در میان انقلابیون و رزمندگان دیدند. داستان توبه و حضور لوطی‌ها و داش‌مشتی‌ها در دفاع‌مقدس ماجراهایی شنیدنی و خواندنی دارد. افراد بامرامی که حضورشان روحیه مردانگی و جوانمردی را در جبهه پخش می‌کرد و شجاعت‌شان باعث رعب و وحشت دشمن می‌شد. کسانی که تا قبل از حضور در جبهه، کسی فکرش را هم نمی‌کرد روزی از گذشته خود توبه کنند و عاقبت به‌خیر شوند چه رسد به اینکه با شهادت به دیدار حق بروند و همچون تواب روز عاشورا، حر ریاحی به جرگه خوبان بپیوندند.

در این شماره از ضمیمه پایداری تلاش کرده‌ایم در حد توان بگوییم که راه توبه و طریق الهی هیچ‌گاه مسدود نیست و هر زمان که انسان اراده کند که به مسیر خدا برگردد بی‌شک دست یاری خدا او را همراهی می‌کند. اما ذکر چند نکته در ابتدای راه لازم است. روایت زندگی این افراد به این معنا نیست که با گفتن معصیت‌های این عزیزان، سعی در گناه را کوچک جلوه دهیم بلکه می‌خواهیم بگوییم چنان درهای الهی به روی بندگانش باز است که حتی کسانی که تا این حد غرق گناه شده‌اند هم در آغوش الهی جای دارند.

ناگفته نماند در تاریخ معاصر انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، از این افراد تواب و هدایت یافته کم نبودند اما نباید اینطور برداشت شود که اکثر رزمندگان اینگونه بودند، بلکه جو عمومی رزمندگان که از انسان‌های وارسته و پاک بودند، باعث شد که آنها در مسیر الهی راحت‌تر گام بردارند.

بی‌شک انقلابیون و رزمنده‌های هدایت‌یافته و تواب کم نداریم اما در ضمیمه پیش رو خلاصه‌وار به داستان زندگی تعدادی از آنها اشاره کرده‌ایم باشد که مقبول افتد. همچنین در برخی از روایت‌ها بنا به درخواست خانواده شهدا یا روایان، نام و تصویر شهید منتشر نشده است.

کد خبر 797957

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha