شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

ترجمه - کیکاووس زیاری: رومن پولانسکی برای ادامه کار فیلمسازی خود، قاره اروپا را زیرپا می‌گذارد.

این فیلمساز لهستانی‌تبار که مقیم فرانسه است و گاهی اوقات برای ساخت فیلم‌هایش راهی انگلستان می‌شود، برای پیدا کردن سرمایه تولید فیلم تازه‌اش به آلمان سفر کرد.

فیلم جدید این فیلمساز جنجالی «شبح» نام دارد که به صورت محصول مشترک آلمان و انگلستان تهیه می‌شود و بازگشت دوباره او به دنیای سیاست و جنجال‌های پیرامون آن است. «شبح» براساس قصه کتاب پرخواننده رابرت هریس ساخته می‌شود و قصه آن درباره یک نویسنده است که از سوی نخست‌وزیر سابق انگلستان استخدام می‌شود تا خاطرات زندگی او را به رشته تحریر درآورد. نخست‌وزیر ضمن بیان خاطرات خود، آنها را به صورتی که دوست دارد، تعریف می‌کند.

این خاطرات در تضاد با واقعیت تاریخی- که همگان و ازجمله نویسنده با آن آشنایی دارند- قرار می‌گیرد و باعث بحث‌وجدل تازه ای بین نویسنده و نخست‌وزیر سابق می‌شود. پیرس برازنان، ایوان مکرکور و کیم کاترال، نقش‌های اصلی «شبح» را بازی می‌کنند. کل صحنه‌های فیلم در آلمان و انگلستان فیلمبرداری می‌شود.

پولانسکی طی 2 دهه اخیر فعالیت‌های فیلمسازی خود را کاهش داده است و کمتر پشت دوربین فیلمبرداری قرار می‌گیرد.

«پیانیست» او 7سال قبل در مراسم اسکار و جشنواره بین‌المللی کن با موفقیت‌های زیادی روبه‌رو شد. ولی او که از سوی قوه قضائیه آمریکا تحت تعقیب است، نتوانست برای دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی خود، به این کشور سفر کند. فیلم قبلی پولانسکی «الیور تویست» نسخه دوباره‌سازی شده اثر کلاسیک چارلز دیکنز بود که نه در گیشه نمایش، موفقیتی به دست آورد و نه نظر مثبت منتقدان سینمایی را جلب کرد.

این فیلمساز در ارتباط با درام سیاسی و افشاگرانه جدید خود می‌گوید: «قاره اروپا طی سال‌های اخیر با مسائل و مشکلات زیادی روبه‌رو بود. کشور انگلیس در طول جنگ عراق و افغانستان. مهم‌ترین یار و همکار آمریکا بود. سیاستمداران بریتانیایی برای این کار خود دلایلی داشتند؛ دلایلی که مردم معمولی و افکار عمومی موافقت چندانی با‌ آنها نداشتند. قصه فیلم «شبح» تلاش دارد تا درباره این مسائل به بحث و گفت‌وگو بپردازد.»

آسوشیتدپرس

کد خبر 79785

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز