وزارت صمت و سازمان حمایت با ۲۰ درصد افزایش قیمت برای تایرهای رادیال موافقت کردند تا آرامش دوباره به بازار این محصول برگردد. دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران اعلام کرد که با توجه به موافقت وزیر صمت با ۲۰ درصد افزایش قیمت تایرهای رادیال، نرخ‌های جدید از ۲۲ مهر اجرایی می شود.

بازار لاستیک

به گزارش همشهری، کاهش تولید و عرضه تایر در سه ماه تابستان، بازار لاستیک را از شهریورماه به این‌سو با نرخ‌های کاذبی مواجه کرد و بعضا شاهد آگهی‌های فروش لاستیک‌های پرمصرف با قیمت‌های نجومی بودیم.

مشاهدات میدانی نشان می‌داد قیمت برخی انواع لاستیک‌های پرتقاضا مثل سمند، پژو و پراید ۴۰ تا ۶۰ درصد بالا رفته بود و تایرهایی که به طور معمول بیشتر از ۲.۵ میلیون قیمت نداشتند تا ۴ میلیون تومان آگهی می‌شدند.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی دست‌اندرکاران این صنعت، تولید تایر در سه ماه تابستان امسال ۱۴ درصد کاهش یافت و این در حالی بود که این صنعت، سه ماه ابتدای امسال را با رشد تولید گذرانده بود.

چرا لاستیک گران شد؟

چیزی حدود ۴۰ درصد مواد اولیه تولید صنعت تایر در کشور با واردات تامین می‌شود اما به گفته فعالان این صنعت در پنج ماه ابتدای امسال، عدم تامین یا تاخیر در تامین ارز مورد نیاز مواد اولیه، تولید را با چالش مواجه کرد.

دبیر انجمن صنفی صنعت تایر کشور در این زمینه به همشهری گفت: در نیمه نخست امسال فقط نیمی از ارز مورد نیاز این صنعت تامین شده است.

به گفته مصطفی تنها، صنعت تایر برای حفظ روند تولید خود به ماهیانه ۲۵ میلیون دلار ارز نیاز دارد در حالی‌ که در نیمه نخست امسال ماهیانه به طور میانگین ۱۲ میلیون دلار ارز به طرف‌های تجاری و تامین‌کنندگان صنعت پرداخت شده است.

این مقام صنفی افزود: ارز مورد استفاده صنعت تایر ارز مبادله‌ای (٣٨ هزار تومانی) است و ارز پتروشیمی‌ها نیز به همین ارز تغییر کرده و این در حالی است ارز مورد نیاز این صنعت به‌موقع تامین نمی‌شود.

 از سوی دیگر تولیدکنندگان افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی را نیز باعث زیان خود می‌دانستند؛ عاملی که باعث شد در سه ماه تابستان روند تولید تایر با کاهش همراه شود.

دبیر انجمن صنفی صنعت تایر درباره رشد هزینه‌های تولید گفت: قیمت مواد اولیه تولید تایر که ٧٠ درصد قیمت محصول را تشکیل می‌دهد، ٣۵ درصد رشد داشته و افزایش قیمت ٢٠ درصدی برای صنعت تایر می‌تواند فقط بخشی از زیان‌دهی کارخانه‌ها را کاهش دهد اما همین میزان می‌تواند افزایش تولید را رقم بزند.

به گفته وی، با افزایش ٢٠ درصدی شاید سوددهی کارخانه‌ها تامین نشود، اما با کاهش زیان‌دهی، تولیدکنندگان با تمام توان تولید خواهند کرد و با تخصیص به موقع ارز، تعادل در عرضه و تقاضا به بازار باز می‌گردد.

حسین فرهیدزاده، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت نیز دو روز پیش طی بخشنامه‌ای به مدیران کل صمت استان‌ها بر رصد مستمر بازار و برخورد قاطع با هرگونه تخلف در زنجیره تامین و توزیع لاستیک تاکید کرده بود.

کد خبر 797663
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha