سال‌هاست که درس جغرافیا به ما می‌آموزد که ایرانِ ما سرشار از زیبایی‌های بی مانندی است که نه تنها در طبیعت گوشه گوشه این سرزمین، چشم نوازی می‌کند بلکه در تار و پود لباس‌ها و آداب و رسوم و فرهنگ مردمانش نیز آمیخته شده است.

روستا آباد

همشهری آنلاین-گروه فرهنگیاز 6 روز پیش همزمان با روز روستا و عشایر نمایشگاه «روستا آباد» با حضور بیش از یک هزار تولید کننده روستایی با قومیت های مختلف و با معرفی و عرضه تولیدات و محصولات کشاورزی روستاییان از نقاط مختلف کشور در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

به این بهانه حسین نادری، از عکاسان و نویسنده جوان کشورمان در یادداشتی از برپایی چنین نمایشگاهی در شهر تهران برای تبادل فرهنگ و آداب و رسوم نقاط مختلف این مرز و بوم چنین نوشته است:

«سال‌هاست که درس جغرافیا به ما می‌آموزد که ایرانِ ما سرشار از زیبایی‌های بی مانندی است که نه تنها در طبیعت گوشه گوشه این سرزمین، چشم نوازی می‌کند بلکه در تار و پود لباس‌ها و آداب و رسوم و فرهنگ مردمانش نیز آمیخته شده است.

روستاها تنها چند تکه سنگ و خشتِ گِلی بهم متصل نیستند. روستاهای ایران جانمان، تاریخ زنده‌ای است از دیرزمان‌ها و هر چیزی در آن‌ها برای خودش حکایتی بسی شنیدنی از هوش و ذکاوت و دلاوری و شجاعت پیشینیان دارد. قومیت‌ها، لهجه و زبان‌ها، غذاها و لباس‌ها، هنر و معماری و غیره در هر روستای این سرزمین، هر کدام قدمت یک شاخه از علم است.

 اینکه آدمی خاک محل زندگی‌اش را بشناسد و متناسب با آن کشاورزی و باغبانی کند، یا برای ایجاد محیطی مطبوع زندگی در گرمای کویر در معماری خانه‌اش طرحی می‌اندازد که خنکی دلپذیری را ایجاد کند، یا از گیاهان اطرافش صنایع دستی می‌سازد، تنها مثال‌های کلی است برای اثبات اینکه روستاها در عین سادگی، بسیار توانمند در حوزه تولید و علم هستند.

 و روستاآباد این امکان را فراهم آورده تا در فضایی که از محصولات روستایی رونمایی می‌شود، گفتمان تبادل علمی و فنی برای تقویت و توسعه ظرفیت‌های روستایی نیز به وجود آمده است.  یکی از چشم‌اندازهای روستاآباد، اقدامات با برنامه و مهندسی شده برای نیل به این هدف ارزشمند است.»

چه فرهنگ ها که به شهرمان آمدند!

او در ادامه عکس زیبایی هم از پالنگان استان کردستان که با لنز دوربین سمانه شیرازی گرفته شده است را در اختیار همشهری آنلاین قرار داد.

کد خبر 797500

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha