ایران، عربستان، عمان و لبنان ۴ کشور آسیایی هستند که موفق به کسب رتبه‌های قابل دفاع جهانی در کاهش مرگ و میر کودکان شده‌اند و در منطقه مدیترانه شرقی هم طی ۵سال گذشته کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال و کودکان یک تا ۵۹ ماه رقم خورده است.

مرگ نوزادان

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب دوازدهمین سمینار «سلامت مادر، جنین و نوزاد» گفت: ٩٠ درصد عوامل مرگ و میر پس از زایمان مادران به‌ویژه در ۴۲ روز اول پس از زایمان قابل پیشگیری است. به عبارتی کاهش مرگ و میر مادران نشان از حصول دستاوردهای نظام سلامت در زمینه اجماع، تکمیل و توسعه مراقبت‌های دوران بارداری در سیستم بهداشتی کشور است.

دکتر علیرضا زالی با تاکید بر این که امروزه موضوع مهمی در مباحث سازه‌های روانشناختی نوین و پارادایم‌های جدید تحت عنوان دلبستگی ایمن بیان می‌شود، افزود: بر اساس نتایج مطالعات در مواردی که با شکل‌های دلبستگی ایمن روبه‌رو هستیم آینده فیزیکی و روانشناختی همراه با دستاوردهای اجتماعی به میزان بیشتری حاصل می‌شود. جای تعجب نیست در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در دوران بارداری برای مادران کلاس‌های تمرین مبتنی بر اعتماد به نفس ارتقا یافته برگزار می‌کنند تا توان مادر را در افزایش دلبستگی ایمن تقویت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه مهمترین مسئله در زندگی جنین مراقبت ویژه از مادران است، تاکید کرد: مراقبت از مادر باید از یک سال پیش از تصمیم برای بارداری آغاز شود. از آنجا که تمام نیازهای بیولوژیک در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند مادران باید در شرایطی به استقبال بارداری بروند که از نظر روانشناختی و فیزیکی وضعیت مطلوبی داشته باشند.

زالی با بیان این که باید کمبود میکروالمنت‌ها، ریز مغذی‌ها، پروتئین‌ها، آهن، کلسیم، روی و ید باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: ۸۰ درصد بیماری‌هایی که به عنوان ناهنجاری‌های جنینی یا از بدو تولد شناخته می‌شود به دلیل شرایط تحمیلی غیرفیزیولوژیک مادر در دوران بارداری شکل می‌گیرد؛ از همین رو مراقبت‌های دوران بارداری که اصل استراتژیک برای کاهش مرگ و میر مادران و ارتقای سلامت جنین و نوزاد محسوب می‌شود جایگاه بسیار مهمی دارد.

وی گفت: حداقل موضوعی که در شرایط متعارف نیاز است، ۴ بار ویزیت در طول دوران بارداری در مجموعه استاندارد بهداشتی است که باید اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شد. این مراقبت‌ها صرفاً مراقبت فیزیکی و بیولوژیک نیست بلکه نگاه متمرکز سایکوسوشیال در کنار نگاه‌های بیولوژیک نیز لازم است.

زالی عنوان کرد: نظام ارائه خدمات ادغام یافته سیستم‌های بهداشتی و اصول مراقبت‌های اولیه حضور بهورزها و نظام پیوسته ارائه خدمات به گونه‌ای است که در حوزه مرگ و میر مادران و نوزادان نسبت به سال‌های قبل شرایط بهتری را در کشور تجربه می‌کنیم. همچنین در منطقه مدیترانه شرقی در پنج سال گذشته به طور همگن کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال و کودکان بین یک تا ۵۹ ماه را شاهد بودیم که این دستاورد مطلوب منطقه‌ای است.

او از کسب رنک‌های قابل دفاع جهانی در کاهش مرگ و میر کودکان توسط کشورهایی همچون ایران، عربستان، عمان و لبنان خبر داد و گفت: با وجود نبود آمار و ارقام دقیق، در استان تهران شاخص مرگ و میر نوزادان به رقم ۸٫۹ کاهش داشته است. آمار تعهد به شیردهی تا ۱۱ ماهگی هم در کشور ۴۷٫۷ درصد است، اما در تهران این آمار ۵۲٫۵ درصد گزارش می‌شود.

زالی با اشاره به اهمیت توجه به سلامت کودکان نیز عنوان کرد: با یک نظام مراقبتی خوب می‌توان مرگ و میر را تا حد زیادی کاهش داد. مادر عنصر مهم مهرورزانه در اجتماع است و حمایت از مادر باردار، جنین و نوزاد و کودکان حرکت درخور توجه و همکاری در تمام بدنه نظام سلامت محسوب می‌شود.

کد خبر 796686
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha