همزمان با سالروز بزرگداشت حافظ شیرازی، یکصد و هشتاد و سومین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به معرفی و رونمایی از نسخه خطی ۵۰۰ ساله دیوان این شاعر بلند آوزاه ایرانی اختصاص پیدا کرد.

حافظ

به گزارش همشهری آنلاین، امیر منصوری، کارشناس و پژوهشگر نسخ خطی آستان قدس رضوی با اشاره به وجود قریب به ۵۰۰۰ نسخه خطی از دیوان حافظ در کل دنیا که از این مجموع تا کنون نیمی از آن فهرست شده است، اظهار کرد: از مجموع آثار فهرست شده بیش از ۳۳ درصد این دیوان‌ها در کتابخانه‌های معتبر ایران نگهداری می‌شود که هند، پاکستان و ترکیه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: عمده نسخه‌های خطی حافظ که در ایران نگهداری می‌شود به ترتیب در کتابخانه ملی ایران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی قرار دارد.

این کارشناس همچنین به وجود قدیمی‌ترین نسخه‌های دیوان حافظ در دنیا اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین نسخه‌های دیوان حافظ که در جهان که در سال ۸۰۱ کتابت شده در ترکیه نگهداری می‌شود. نسخه کتابت شده در سال ۸۰۳ تاشکند، نسخه کتابت شده در سال ۸۰۷ تاجیکستان و نسخه کتابت شده سال ۸۲۵ در استانبول از دیگر نسخه‌های قدیمی دیوان حافظ در دنیا است.

کد خبر 796399
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    0 0
    دیدی ؟ پس حافظ """ شیرازی """ هم اگر دیر بجنبید احتمالا مال استانبول یا ""آنتالیا""" میشه !!!