تحولات اخیر در فلسطین و مواضع اخیر مقام معظم رهبری درباره فلسطین نشان داد که منطقه پس از عملیات طوفان‌الاقصی وارد دوره‌ای جدید شده است.

عابديني

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: تحولات اخیر در فلسطین و مواضع اخیر مقام معظم رهبری درباره فلسطین نشان داد که منطقه پس از عملیات طوفان‌الاقصی وارد دوره‌ای جدید شده است؛ دوره‌ای که یک بازیگر اصلی آن بی‌تردید مبارزان فلسطینی هستند. در ارتباط با مواضع رهبر حکیم انقلاب در سخنرانی اخیر ایشان و تحولات فلسطین با خانم «الهام عابدینی» به گفت‌وگو نشستیم. «الهام عابدینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که درباره صحبت‌‎های مقام معظم رهبری پس از تحولات اخیر فلسطین می‌توان به ۴محور مهم با توجه به بیانات ایشان اشاره کرد:

اولین نکته این است که ایشان تأکید داشتند ایران پشت عملیات «طوفان الاقصی» نبوده است. با توجه به خطی که رسانه‌های غربی علیه ایران پس از تحولات فلسطین به پیش بردند، مواضع مقام معظم رهبری باعث خنثی‌شدن ادعاها علیه ایران شد. وال‌استریت ژورنال گزارشی را کار کرده بود که در آن بدون هیچ منبع و سند خاصی مدعی شد ایران پشت حمله اخیر به اسرائیل بوده و به حماس کمک کرده است. اما نمایندگی ایران در سازمان ملل ضمن حمایت از فلسطین، برخی ادعاها علیه ایران را رد کرد و این موضع باعث نوعی اصالت شخصیت به حماس هم شد و نشان داد که حماس آنقدر قدرتمند است که خودش می‌تواند تصمیم‌گیری و اقدام کند. رهبری هم به این نکته اشاره کردند و خیلی صریح تلاش رسانه‌های غربی علیه ایران را خنثی کردند. دلیل اصلی اینکه رسانه‌ها ادعاها علیه ایران پس از جنگ اخیر در فلسطین را دنبال می‌کردند، این بود که بار شکست اسرائیل را کم کنند.

دومین مسئله آنکه شکست اخیر اسرائیل غیرقابل ترمیم است. خیلی رسانه‌ها به شکست رژیم صهیونیستی اذعان می‌کردند و غیرقابل ترمیم بودن این شکست نیز مهم است. یادداشتی در روزنامه عبری‌زبان هاآرتص هم گفته بود که فارغ از نتیجه، تحولات فعلی شکست ارتش اسرائیل است و صحبت‌های رهبری هم این بود که این شکست رژیم صهیونیستی ترمیم نخواهد شد، چون هیمنه اسرائیل فروریخته است.

سومین نکته اینکه تحولات فلسطین روی بحث عادی‌سازی‌ تأثیر خواهد گذاشت. یکی از ابزارهایی که عادی‌سازی‌ را توجیه می‌کرد، این بود که می‌گفتند رژیم صهیونیستی از نظر نظامی و اطلاعاتی بسیار قدرتمند است و اکنون با این شکست و اتفاقات اخیر، افکار عمومی متوجه شد که رژیم صهیونیستی از نظر نظامی و اطلاعاتی به آن قدرتی که روی آن مانور داده می‌شد، نیست.

چهارمین مسئله، موضوع حمایت تمام‌قد ایران از فلسطین است که در سخنان رهبری روی آن تأکید شد. در واقع موضع ایران در برابر فلسطین کاملا مشخص است و ایران اگرچه در عملیات اخیر مشارکت نداشته، اما حمایتش از فلسطین علنی است. مهم‌ترین حمایتی که اکنون از فلسطین می‌شود، حمایت‌های دیپلماتیک است. اکنون ما در جنگ روایت‌ها قرار داریم و یکی از مسائلی هم که مقام معظم رهبری روی آن تأکید داشتند، این بود که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند مظلوم‌نمایی کند و این کار را با رسانه‌ها و ابزار تبلیغاتی انجام می‌دهد، لذا بسیار مهم است که ما هم از رسانه استفاده کنیم و اجازه ندهیم که روایت نادرست از تحولات فلسطین ارائه شود. مقام معظم رهبری هم در سخنان خود تأکید داشتند که رژیم صهیونیستی در واقع نتیجه اعمال خود را می‌بیند؛ یعنی حمله حماس نتیجه سال‌ها سیاست خصمانه و اشغالگری رژیم صهیونیستی بود که با موفقیت انجام شد.

کد خبر 795893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    0 0
    منطقه در حال تغییر با بزرگتر شدن اسرائیل