عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: تصمیمات مربوط به قیمت‌گذاری خودرو باید در عهده وزیر صمت باشد، اما هم‌اکنون نهادهای مختلف در این موضوع مسئول هستند و وظایف خود را هم انجام نمی‌دهند.

خودرو وارداتی ایران خودرو

به گزارش همشهری، او می‌افزاید: در مورد قیمت‌گذاری خودرو مدتی است که دچار یک تعلل عمدی شده‌ایم، در حال حاضر خودروساز نمی‌تواند خودش محصولات را بفروشد و برای همین پول قطعه‌ساز را هم نمی‌تواند پرداخت کند و با چنین روندی زنجیره تامین قطعات دچار مشکل می‌شود.

این اظهارنظر نشان می‌دهد که سیاستگذار و مجری سیاست‌های صنعتی کشور می‌خواهد در قامت قیمت‌گذار ظاهر شود که البته خطای بزرگی است و به پاشنه آشیل وزیر تبدیل خواهد شد زیرا اصولا مداخله دولت و وزرا در بازار و دستکاری قیمت‌ها جواب نداده و نخواهد داد.

چندسالی است که بازار خودرو در نتیجه مداخله نهادهای قیمت‌گذار در دست‌انداز افتاده و راه برون‌رفت از بن‌بست ایجاد شده، جابه‌جایی نهادهای قیمت‌گذار نیست بلکه باید همه به جای تعیین قیمت، دنبال شفافیت و رقابت در بازار باشند و قیمت را به بازار بسپارند.

البته سپردن قیمت در بازار به‌معنای رهاکردن آن نیست اما مهم این است که پایین‌ نگه‌داشتن قیمت نسبت به ارزش واقعی خودرو در بازار تنها باعث ایجاد صف تقاضا و رانت خواهد شد و این سیاست عملا شکست‌خورده است. اینکه وزیر صمت دنبال در اختیار گرفتن فرمان قیمت‌گذاری در صنعت خودرو باشد، در واقع یک نقض غرض است و زنجیره تولید و عرضه خودرو را مختل می‌سازد.

از این جهت بهتر است که عباس علی‌آبادی در مقام راهبر سیاست‌های صنعتی، در جست‌وجوی راهی جهت رفع انحصار و برداشتن موانع باشد تا قیمت‌گذاری. غیراین راهی متصور نمی‌توان شد.

کد خبر 795835
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha