سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

محمد جواد پاینده: برق و داماش پس از ماه‌ها تلاش و انتظار بالاخره لیگ برتر را ترک کردند.

هواداران این دو تیم در طول ماه‌های گذشته روزنه‌هایی از امید را در تحولات مدیریتی و تغییرات فنی جست‌و‌جو کردند. هفته‌ها انتظار کشیدند تا شاید بالاخره برق یا داماش را مثل روزهای موفق گذشته ببینند اما کابوس سقوط، این دو تیم را تا آخرین هفته‌ها همراهی کرد.

در فاصله یک هفته به پایان هشتمین دوره رقابت‌های لیگ برتر، سقوط دو تیم برق شیراز و داماش رشت به رقابت‌های دسته‌اول قطعی شد و سومین تیم سقوط کننده در بازی‌های هفته پایانی مشخص می‌شود. پیام، ‌ابومسلم و استقلال اهواز سه گزینه سقوط هستند که در روز پایانی به صورت همزمان برای بقا می‌جنگند.

 صدرنشین چگونه قعرنشین شد؟

 سقوط برق را می‌توان عجیب‌ترین اتفاق فصل قلمداد کرد. مدیران این باشگاه به مربی ناشناخته‌ای مثل عباسی اعتماد کردند. انتظار نمی‌رفت که این مربی بتواند در رقابت‌های لیگ برتر موفق ظاهر شود اما عباسی شگفتی‌ساز شد. برق شیراز که در فصل نقل‌و‌انتقالات حضور موفق و پررنگی نداشت در هفته‌های ابتدایی به نتایج خوبی رسید و حتی تا صدر جدول پیش رفت. صدرنشینی این تیم در حضور تیم‌های پرستاره و متمول تهرانی عجیب و باورنکردنی به نظر می‌رسید. برق تا پیش از بازی با پرسپولیس در لیگ برتر هیچ شکستی نداشت اما شکست در تهران آغاز ناکامی‌های این تیم بود. پس از آن نماینده شیراز رفته‌رفته به پله‌های میانی و پس از آن به پله‌های انتهای جدول نزدیک شد. مسئولان باشگاه، عباسی را مقصر می‌دانستند و این مربی را از کار برکنار کردند.

انتخاب فرشاد پیوس عجیب‌ترین تصمیم برای نجات نماینده شهر شیراز بود. پیوس در تاریخ رقابت‌های لیگ و مسابقات دسته اول موفقیت قابل توجهی نداشت و انتظار نمی‌رفت، بتواند تاثیری در تیم بحران‌زده برق داشته باشد. شکست‌های پیاپی این مربی تا هفته‌های پایانی ادامه داشت و بالاخره مسئولان باشگاه در فاصله پنج بازی به پایان رقابت‌های لیگ، پیوس را برکنار کردند. مربی جوان برق تنها یک امتیاز مقابل پرسپولیس به دست آورد و بعد از شکست سنگین مقابل راه‌آهن اخراج شد. پیوس البته همچنان به ادامه همکاری مایل بود. او برای همراهی تیم به فرودگاه رفت اما فلاح، ‌مدیرعامل باشگاه از او خواست که تیم را در ادامه مسابقات همراهی نکند تا شاید امیدی برای ماندن در لیگ برتر باقی بماند.

ادامه عملیات نجات به رسول کربکندی سپرده شد. این مربی با تجربه به فرصت بیشتری نیاز داشت تا تیم بحران‌زده برق را از قعر جدول جدا کند. در پنج هفته باقیمانده هم شرایط برق تغییر نکرد و این تیم در فاصله دو هفته به پایان رقابت‌های لیگ، رسما سقوط کرد. مسئولان این باشگاه مشکلات مالی را عامل سقوط برق می‌دانند اما به نظر می‌رسد تصمیمات آنها در برکناری عباسی، انتخاب پیوس و همکاری با این مربی تا پایان هفته بیست‌و‌نهم در سقوط برق بی‌تاثیر نبوده است.

 سقوط فینالیست جام‌حذفی

تغییر نام یک تیم لیگ برتری در میانه فصل از اتفاقات عجیب لیگ فوتبال ایران است؛ تیمی‌که با مربیگری استانکو و مدیریت امیر عابدینی راهی رقابت‌های لیگ دسته اول شد با نام پگاه وارد رقابت‌های این فصل شده بود اما در میانه‌های فصل عابدینی امتیاز این باشگاه را خرید و پگاه  با نام داماش در مسابقات حاضر شد. بیژن ذوالفقار‌نسب هدایت این تیم را برعهده داشت؛ مربی‌ای که معمولا در حفظ تیم‌های بحران‌زده و نجات از سقوط تبحر خاصی دارد. اختلافات عابدینی و ذوالفقار‌نسب منجر به برکناری این مربی شد.

داماش با هدایت حسین عبدی در رقابت‌های لیگ برتر به نتایج خوبی نرسید و به قعر جدول نزدیک شد. عابدینی، استانکو را به کادر فنی اضافه کرد اما این مربی کروات هم تاثیر مثبتی نداشت. حتی دخالت‌های فنی خود مدیرعامل هم نتوانست تغییری در شرایط داماش ایجاد کند.

پگاه، همان تیمی‌که فصل گذشته به فینال جام حذفی صعود کرده بود در فاصله کمتر از
یک سال به قعر جدول رقابت‌های لیگ برتر سقوط کرد و در نهایت مسئولان این باشگاه موفق به حفظ تنها سهمیه شهرستان رشت در رقابت‌های لیگ نشدند. شاید ذوالفقار‌نسب یا مربی با‌تجربه دیگری می‌توانست در پایان فصل جایگاه بهتری برای داماش پیدا کند اما نسخه عجیب باشگاه داماش برای ماندن در لیگ موثر نبود. ترکیب عبدی جوان و استانکوی سالخورده هرگز توفیقی در بهبود شرایط این تیم نداشت.

 استانکو و  سقوط سیزدهم

 برق و داماش دوازدهمین و سیزدهمین سقوط در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر را تجربه می‌کنند. در دوره اول رقابت‌ها که در فصل 81 -80 برگزار شد، استقلال رشت با مربیگری ناصر حجازی به مسابقات لیگ دسته اول سقوط کرد. تراکتورسازی تبریز دیگر تیم سقوط‌کننده در این فصل بود که با هدایت احد شیخ لاری راهی رقابت‌های لیگ دسته اول شد.

فصل بعد در لیگ 82-81 ملوان با بهمن صالح نیا سقوط کرد. صنعت نفت به همراه ابراهیم قاسمپور،  انزلی‌چی‌ها را همراهی کرد.

در سومین لیگ حرفه‌ای فوتبال، سایپا و شموشک باید به لیگ دسته اول سقوط می‌کردند اما جهت افزایش تیم‌های لیگ برتری در این دوره، بازی‌های پلی‌آف برگزار شد و در نهایت هیچ تیمی ‌به رقابت‌های دسته پایین‌تر سقوط نکرد. در فصل 84-83 پیکان به همراه فرهاد کاظمی ‌راهی رقابت‌های دسته اول شد. پگاه رشت هم با برند کراوس آلمانی سقوط کرد.

در لیگ چهارم شهید‌قندی یزد با مجید جلالی به لیگ دست اول رفت و شموشک نوشهر با بهمن فروتن سقوط کرد. فصل بعد فولاد با ایناسیو و راه‌آهن با میثاقیان راهی رقابت‌های پلی‌آف شدند اما راه‌آهن در لیگ‌برتر ماندگار شد و فولاد سقوط کرد.
فصل گذشته صنعت نفت با هدایت طوسی راهی رقابت‌های لیگ دسته اول شد و شیرین‌فراز با مهر‌پیما سقوط کرد.

در طول هفت دوره گذشته رقابت‌های لیگ برتر 11 مربی، موفق به حفظ تیم‌های خود در رقابت‌های لیگ برتر نشدند و در نهایت سقوط کردند. کربکندی دوازدهمین مربی لیگ برتری است که سقوط را تجربه می‌کند. استانکو سیزدهمین نفر است و چهره چهاردهمین مربی سقوط‌کننده در روز پایانی مشخص خواهد شد.

 رکورد جلالی و کاظمی

 در هفت دوره گذشته رقابت‌های لیگ برتر، همچنین دوره جاری مسابقات هیچ مربی‌ای تجربه دو بار سقوط به رقابت‌های لیگ دسته اول را ندارد. در روز پایانی مسابقات هم  از جمع خداداد عزیزی (استقلال اهواز) حنطه (ابومسلم مشهد) و غیاثیان (پیام مشهد) یک مربی دیگر سقوط می‌کند که پیش از این چنین تجربه‌ای نداشته است.

اما در جمع 13 مربی‌ای که تا‌کنون سابقه سقوط به رقابت‌های لیگ دست اول را داشته‌اند، دو مربی در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر سابقه قهرمانی را نیز دارند؛ فرهاد کاظمی ‌در دومین لیگ برتر فوتبال ایران، سپاهان را به عنوان قهرمانی رساند و در چهارمین دوره همین رقابت‌ها با پیکان، سقوط به رقابت‌های لیگ دسته اول را تجربه کرد. مجید جلالی هم که یک فصل پس از کاظمی ‌در سال 83 همراه پاس در لیگ قهرمان شد، باز هم یک فصل پس از سقوط کاظمی ‌در سال 85 همراه شهید‌قندی راهی رقابت‌های لیگ دسته اول شد. این دو مربی فصل جاری هدایت تیم‌های سپاهان و فولاد را در دست دارند.

از برج میلاد تا مورینیو

جالب‌ترین سوژه‌های خبری در سقوط تیم‌های لیگ برتری در دو فصل گذشته اتفاق افتاد. ماندن راه‌آهن در لیگ ششم و سقوط شیرین‌فراز در لیگ هفتم با اتفاقات جالب و بی‌سابقه‌ای همراه بود.

در لیگ ششم اکبر میثاقیان، ‌سرمربی راه‌آهن که تیمش در پله‌های پایانی جدول قرار داشت در چند کنفرانس خبری تاکید کرد که اگر تیمش به رقابت‌های لیگ دسته اول سقوط کند خودش را از برج میلاد به پایین پرتاب می‌کند؛ راه‌آهن به پلی‌آف سقوط کرد اما میثاقیان در این مرحله موفق ظاهر شد و از سقوط نجات پیدا کرد. ارتباط میثاقیان و برج میلاد به جایی رسید که این مربی برای حضور در مراسم افتتاحیه این برج دعوت شد  اما به خاطر همراهی استقلال اهواز در این مراسم حضور نیافت.  میثاقیان هم راه‌آهن را از سقوط به دسته اول نجات داد و هم خودش را از سقوطی دردناک از ارتفاع 400 متری.

دومین سوژه جالب در تاریخ تیم‌های سقوط‌کننده در رقابت‌های لیگ برتر فصل گذشته حاصل شد. شهرام مهرپیما مربی گمنام تیم شیرین‌فراز که با ماموریت نجات این تیم از سقوط به عنوان سرمربی انتخاب شد خودش را با خوزه مورینیو مقایسه کرد. او معتقد بود نقاط مشترکی با این مربی بزرگ و سرشناس فوتبال اروپا دارد اما در نهایت شیرین‌فراز با شهرام مورینیو به راحتی راهی رقابت‌های لیگ دسته اول شد.

کد خبر 79562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز