عزت‌الله ضرغامی به دنبال طرح پیشنهاد به عربستان برای لغو روادید، گفت: همکاری‌های دو کشور در این‌باره مثبت و سازنده است.

ضرغامی

به گزارش همشهری آنلاین، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  درباره جزئیات پیشنهادی که اخیرا به مقام گردشگری عربستان سعودی برای لغو روادید و تشکیل کارگروه رفع موانع سفر بین دو کشور داده است، اظهار کرد: در دور جدید روابط بین ایران و عربستان، گردشگری جایگاه ویژه‌ای دارد. دولت عربستان از من دعوت کرده بود در نشست اخیر روز جهانی گردشگری در این کشور شرکت کنم، به خاطر فشردگی کارها و برنامه‌ها موفق نشدم حضور داشته باشم و معاون صنایع دستی‌ام را به ریاض فرستادم و مذاکرات خوبی با شخصیت‌های مرتبط با گردشگری انجام شد.

او اضافه کرد: من از مقام گردشگری عربستان دعوت کردم به بهانه اجلاسی که در تهران برگزار خواهد شد، سفری به ایران داشته باشد. این سطح از روابط را با عربستان آغاز کرده‌ایم و فکر می‌کنم یکی از بهترین مصادیق همکاری بین دو کشور، حوزه گردشگری خواهد بود. این کار پیگیری می‌شود و موانع مختلفی هم اگر هست آرام آرام برطرف می‌کنیم.

ضرغامی درباره پاسخ عربستان به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران برای تشکیل کارگروه رفع موانع گردشگری و لغو روادید، اظهار کرد: همکاری‌ها در این‌باره مثبت و سازنده است.  

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف جذب گردشگران بیشتر و تسهیل تردد آن‌ها به ایران، طرح لغو یکطرفه روادید با ۶۸ کشور را به دولت پیشنهاد کرده است که بنا بر اظهارات مقامات این وزارتخانه، این پیشنهاد مورد توافق وزارت امور خارجه است. کشورهایی که لغو روادید با آن‌ها پیشنهاد شده شامل کشورهای همسایه و مجاور، مسلمان، حوزه تمدنی و پیمان‌های ملحق‌شده مثل «شانگهای» و «بریکس» است. عربستان نیز یکی از ۶۸  کشور پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای لغو روادید است.

به دنبال این برنامه، مریم جلالی ـ معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی ـ که برای شرکت در اجلاس روز جهانی گردشگری در ریاض به عربستان سفر کرده بود، پیشنهاد لغو روادید با عربستان را با وزارت گردشگری این کشور مطرح کرد.

جلالی در این‌باره به روزنامه الشرق الاوسط گفته است: ما یک خانواده هستیم و باید پروتکل‌ها و موانع جغرافیایی را با تفاهم پشت سر بگذاریم. با آمدن سفیر ایران به ریاض بدون شک صدور ویزا تسهیل بخشیده خواهد شد.

 به دنبال طرح این پیشنهاد از سوی ایران، عیسی آل‌فایع، کارشناس سعودی متخصص در امور راهبردی و امنیت بین‌المللی به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت که از ماه مارس و در پی توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک به واسطه پکن، فصل جدیدی از روابط میان ایران و عربستان آغاز شد و اجرای لغو ویزای گردشگری میان دو کشور بعید نیست.

 عبدالله العسیری، کارشناس نظامی سعودی، نیز لغو ویزا میان دو کشور را نتیجه تلاش‌های انجام‌شده از سوی ایران و عربستان دانست و تاکید کرد: می‌توان محتاطانه همکاری‌ها را گسترش داد و از حسن نیت ایران در بهبود روابط از طریق احترام به معاهدات بین‌المللی اطمینان حاصل کرد.

 مقامات عربستان سعودی هنوز نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند. عربستان مدتی است با هدف افزایش شمار گردشگران این کشور،  طرح ویژه معافیت از روادید الکترونیکی را برای شهروندان بریتانیا و ایرلند شمالی، اروپا و ایالات متحده آمریکا اجرا کرده است. ساکنان کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج فارس» و اقوام درجه یک آن‌ها نیز می‌توانند از طریق یک درگاه آنلاین برای دریافت ویزای الکترونیکی عربستان اقدام کنند. این کشور حدود چهار سال پیش در راستای تسهیل شرایط سفر به این کشور، اعلام کرد که برای شهروندان ۴۹ کشور ویزای فرودگاهی صادر می‌کند.

 ایران و عربستان پس از هفت سال قطع رابطه دیپلماتیک، با میانجی‌گری چین مناسبات خود را رسماً از سال ۱۴۰۲ از سر گرفته‌اند و سفارت و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ریاض و جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در خردادماه ۱۴۰۲ بازگشایی شد و سفارت عربستان در ایران نیز از مردادماه امسال فعالیت خود را در تهران از سر گرفت.

افزون بر این، ایران درحالی اعزام زائران به عمره را از سال ۱۳۹۵ متوقف کرده بود که در این مدت (جز در سال نخست قطع ارتباط دو کشور)، اعزام زائران ایرانی به حج تمتع انجام می‌شد و با ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور، بازگشت ایرانی‌ها به عمره نیز جدی شده است.

کد خبر 794984
منبع: ایسنا

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha