یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

گروه بورس: با وجود افت سنگین شاخص بورس تهران در سال گذشته این شاخص در فروردین ماه امسال بیش از 350‌واحد رشد کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، در شرایطی که اغلب تحلیلگران بر این باور بودند که رکود طولانی مدت شاخص‌های بورس تهران در سال‌87 به سال جدید نیز سرایت خواهد کرد اما پیش‌بینی‌ها به حقیقت نپیوست و شاخص بورس تهران در طول فروردین ماه امسال توانست 7/4درصد رشد کند.

نزول‌های پیاپی قیمت سهام در سال گذشته باعث شد شاخص بورس تهران در طول سال 87 بیشتر از 19درصد کاهش یابد؛ این موضوع باعث شد تا کارشناسان با در نظر گرفتن شرایط بحران اقتصاد جهانی و همچنین برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به این نتیجه برسند که شاخص‌های بورس تهران دست کم تا پایان خرداد ماه و پس از برگزاری انتخابات در مدار نزولی حرکت کند اما شاخص‌های بورس تهران در فروردین ماه امسال فارغ از همه تحلیل‌ها در مدار صعودی قرار گرفت.

فعالان بازار بر این باورند که نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت‌ها در تیر‌ماه که با انتشار گزارش‌های مالی 12ماهه شرکت‌ها همراه است و همچنین وعده‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ برای عرضه سهام جدید در فصل بهار از مهم‌ترین عوامل رشد ارزش بازار و شاخص‌ها در سال‌جاری است.

هر سال همزمان با نزدیک شدن به فصل تابستان گزارش‌های نهایی شرکت‌ها در تیرماه منتشر می‌شود و میزان سود سالانه و نحوه تقسیم سود شرکت‌ها به‌صورت قطعی روشن و اعلام می‌شود؛ این گزارش‌ها می‌تواند زمینه‌ای برای تحلیل بازار برای قیمت سهام شرکت‌ها باشد.

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد روند نزولی قیمت‌ها در سال گذشته باعث شده ارزش سهام شرکت به کف برسد و این موضوع جذابیت جدیدی را برای سهامداران به‌وجود آورده است.  با این حال، دسته‌ای از کارشناسان معتقدند هنوز برای اظهار نظر در مورد صعود شاخص‌ها زود است و باید ارزیابی دقیق تری در روز‌های آینده انجام شود.

به این ترتیب شاخص بورس تهران که در سال گذشته به زیر مرز 8 هزار واحد سقوط کرده بود در پایان فروردین ماه روی عدد 8 هزار و 346 واحد قرار گرفت؛ این در حالی است که ارزش بورس تهران نیز در پایان فروردین ماه در پی افزایش ارزش سهام شرکت‌ها به 47‌میلیارد دلار رسیده است.

آمار معاملات

در شرایطی که شاخص‌های بورس تهران روزگار خوشی را بهار امسال سپری کرده‌اند آمار مبادلات سهام شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد سهامداران بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون عموما نسبت به خرید سهام شرکت‌های تازه وارد بورس تمایل نشان داده‌اند.

در این میان شرکت مخابرات ایران به لحاظ بیشترین حجم مبادلات در صدر جدول قرارگرفته است. سهامداران بورس تهران در طول فروردین ماه امسال 4/34‌میلیون سهام این شرکت را خریداری کرده‌اند، ارزش هر سهم این شرکت در طول این مدت 8/4درصد افزایش یافته است.

پس از شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های مالی و اعتباری سینا و بانک ملت که به تازگی در بورس پذیرفته شده در مکان‌های دوم و سوم جای گرفتند.

سهامداران از ابتدای امسال تاکنون 30میلیون سهم مالی و اعتباری سیناو 5/25میلیون سهم بانک ملت را خریداری کرده‌اند. ارزش هر سهم این 2شرکت در طول این مدت به‌ترتیب 3/13و 7/3درصد افزایش یافته است. 

همچنین بررسی مبادلات بورس تهران در فروردین ماه نشان می‌دهد، در طول 30روز سپری شده از سال‌جاری به‌ترتیب 6/11‌میلیون سهام فولاد مبارکه اصفهان، 4/7میلیون سهم پالایش نفت اصفهان و 6/6میلیون سهم سرمایه‌گذاری بوعلی توسط سهامداران دادوستد شده است.

در این مدت ارزش هر سهم پالایش نفت اصفهان 19درصد رشد کرده است. این در حالی است که رتبه نخست، بیشترین میزان صعود قیمت به نام شرکت آذرآب رقم خورده است. ارزش سهام این شرکت که در طول چند سال گذشته همواره با نزول مواجه بود؛

در نخستین ماه سال‌جاری توانست 153‌درصد رشد کند. سهامداران بورس تهران در طول این مدت 7/2میلیون سهم این شرکت را خریداری کردند. پس از شرکت آذرآب، شرکت‌های ماشین‌سازی‌ اراک، بهنوش و سموم علف کش به‌ترتیب با 69، 41 و 40درصد افزایش در مکان‌های بعدی جدول بورس قرار گرفتند.

سهامداران بورس تهران در طول این مدت بیش از 5میلیون سهام این 3 شرکت را خریداری کرده‌اند.

کد خبر 79409

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز