۳ دسته داروی درمان سرطان در کشور تولید می‌شود اما به زودی قرار است داروهایی جدیدی تولید شود که به صورت مشخص، عضو سرطانی را حذف می‌کنند.

داروی ضدسرطان

به گزارش همشهری آنلاین، داروهای سرطانی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند و خط تولید تمامی آنها در کشور وجود دارد. اما به گفته سیدمحمد کشاورز، مسئول فنی یکی از داروخانه‌های وابسته به ستاداجرایی فرمان امام(ره) به همشهری آنلاین، قرار است در حوزه سرطان به زودی داروهایی تولید شوند که به صورت هدف‌دار سرطان را درمان خواهند کرد. 

کشاورز در توضیح بیشتر درباره انواع داروهای ضدرمانی سرطان گفت: دسته اول داروهای ضدسرطان، عمومی‌ها هستند؛ از سرطان خون تا معده و... که به صورت پایه‌ای و ثابت به بیماران داده می‌شود. ظرفیت تولید تمامی‌ این داروها در کشور وجود دارد. دسته دوم داروهای نیمه تخصصی هستند که به جنسیت مربوط می‌شود مثل سرطان‌های سینه در زنان یا پروستات در مردان. دسته سوم هم داروهای خاص هستند، مثل سرطان زبان.

او با تاکید بر این که هر سه دسته در حال حاضر در کشور در حال تولید است، افزود: به زودی داروهای هدف‌دار درمان سرطان هم در کشور تولید خواهد شد. یعنی دارو به صورت مشخص به یک عضو مشخص یا سلول سرطانی برخورد و آن را حذف می‌کنند.

کشاورز تولید این داروها را منجر به قدرت بیشتر صنعت داروسازی کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر رقیب ما در منطقه ترکیه است که صنعت داروسازی خوبی دارد اما هنوز به از لحاظ دارویی بر آنها مسلط هستیم. بازار داروهای ضدسرطان در کشورهای عراق، افغانستان و سوریه هم در اختیار ماست.

این فعال حوزه دارویی درباره ظرفیت صادراتی داروهای ضدسرطان به دیگر کشورها هم بیان کرد: به دنبال گسترش صادرات در شرق آسیا هستیم. البته همین حالا هم داروهای ما به کشورهای سریلانکا، ویتنام و حتی فیلیپین که با سیستم آمریکایی کار می‌کند، صادرات می‌شوند. در کشورهای آمریکای جنوبی، السالوادور، ونزوئلا و نیکاراگوئه هم داروهای ضدسرطان ایرانی در حال توزیع هستند. به اوگاندا هم صادرات داریم و از این کشور توزیع دارو به سایر کشورهای آفریقایی صورت می‌گیرد. اما خبر خوب این است که به زودی EMA  و GMP اتحادیه اروپا را دریافت خواهیم کرد و این داروها به کشور ایتالیا هم صادر خواهد شد.

کشاورز با تاکید بر این که پای داروی ضدسرطان ایرانی به زودی به خاک اروپا باز می‌شود، عنوان کرد: صنعت داروسازی ما قادر به تامین نیاز دارویی بیماران سرطانی در داخل کشور است، اما باید حوزه صادراتی هم تقویت شود. برای توسعه صادرات باید واحدهای ما در کشورهای دیگر فعال‌تر شوند اما مهم‌ترین مشکل ما ثبت دارو در کشورهای خارجی است و باید این مساله را محقق کنیم. با تحقق صادرات دارو به ایتالیا به این مهم دست پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: تولید داروهای ضدسرطان در کشور صرفه‌جویی قابل توجهی دارد. به عنوان مثال قیمت هر ویال داروی بورتزومیپ آمریکایی حدود ۵۱۸ دلار است اما تولید آن در کشور با مبلغی حدود ۱۲۰ دلار انجام می‌شود. این دارو برای سرطان‌های وابسته به دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد و درباره سایر داروهای ضدسرطان هم همین صرفه‌جویی رقم خورده است.

این فعال دارویی درباره کیفیت این داروها و تامین ماده اولیه آن هم بیان کرد: صادرات دارو به کشورهای دیگر نشان‌دهنده کیفیت آن است. تحقق صادرات به اروپا هم ارزش این داروها را چند برابر می‌کند. مواد اولیه تولید داروها هم پیش از این از هند وارد می‌شد اما در حال حاضر متوقف شده است. یکی از شرکت‌های داخلی این ماده اولیه را تولید می‌کند و ما در سبحان دارو، آن را تولید می‌کنیم. به زودی تولید ماده اولیه این دارو از سوی خودمان انجام می‌شود.

کد خبر 793819
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha