تعداد قابل‌توجهی از خانواده‌های آمریکایی و اروپایی در چند سال گذشته ترجیح داده‌اند که فرزندانشان به‌جای مدرسه، در خانه آموزش ببینند.

خانواده

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: افول غرب شاخصه‌های فراوانی دارد که یکی از آنها را به‌طور حتم باید در کاهش کیفیت آموزش و ارائه دروس غیراخلاقی در مدارس قاره سبز و ینگه دنیا جست‌وجو کرد؛ به‌طوری که بسیاری از خانواده‌های غربی آموزش در خانه را برای فرزندانشان مناسب می‌دانند. واشنگتن‌پست نیز در گزارشی به این موضوع اذعان کرده که در طول ۳ سال گذشته، علاقه آمریکایی‌ها به تحصیل در خانه بیش از حضور در مدرسه بوده است. البته فقط در آمریکا نیست که امروزه تحصیل در خانه و حذف مدرسه به یک سبک رایج بین خانواده‌ها تبدیل شده، بلکه در کشورهای اروپایی نیز روند تحصیل دانش‌آموزان در خانه طرفداران خاص خود را دارد. در عین حال انگیزه‌های مختلفی درباره تمایل والدین غربی به نفرستادن فرزندان به مدرسه وجود دارد.

این در حالی است که روند آموزش در خانه در آمریکا و اروپا یکسان و مشابه نیست. در برخی کشورها مانند استرالیا، کانادا، نیوزیلند، انگلیس و آمریکا آموزش و تحصیل در خانه قانونی و از سوی نظام آموزشی این کشورها پذیرفته شده است. اما در برخی دیگر از کشورهای اروپایی مانند آلمان، یونان، جمهوری چک، ایسلند، سوئد و هلند غیرقانونی و یا با محدودیت‌ها و استثناهای خاصی همراه است. البته کشورهای فرانسه، اسپانیا و ایتالیا نیز آموزش در خانه را تأیید می‌کنند.

امنیت، اولویت آمریکایی‌ها برای دوری از مدرسه

براساس نظرسنجی واشنگتن‌پست، ترس از تیراندازی در مدرسه و همچنین رفتارهای قلدرمآبانه سایر دانش‌آموزان ۲ دلیل اصلی و مهم خانواده‌های آمریکایی برای اولویت دادن تحصیل فرزندان در خانه به جای فرستادن آنها به مدرسه است. در عین حال، همه‌گیری کرونا نیز به‌عنوان دلیل سوم خانواده‌های آمریکایی برای ترجیح دادن تحصیل فرزندان در خانه به‌جای فرستادن بچه‌ها به مدرسه عنوان شده است. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که تحصیل در خانه در آمریکا آنچنان فراگیر شده که دیگر روشی استثنا نیست، بلکه براساس شرایط موجود در جامعه توسط خانواده‌های زیادی دنبال می‌شود و در موارد عمده، وضعیت امنیتی مدارس دلیل عمده این نگرانی‌ها بوده است.

کودکان؛ قربانیان آزادی اسلحه

آمارهای موجود نیز نگرانی خانواده‌های آمریکایی از محیط مدارس را تأیید می‌کند. مؤسسه «سندی هوک پرامیس» که موارد خشونت مسلحانه در مدارس آمریکا را ثبت می‌کند، در گزارشی خشونت مسلحانه و تیراندازی در مدارس را یک اپیدمی منحصر به فرد آمریکایی توصیف کرده است. براساس اعلام این مؤسسه، هر روز ۱۲ کودک بر اثر خشونت مسلحانه در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند. همچنین از زمان تیراندازی در مدرسه کلمباین در سال ۱۹۹۹، بیش از ۳۳۸ هزار دانش‌آموز در آمریکا در مدارس خود خشونت مسلحانه را تجربه کرده‌اند. تیراندازی در مدارس آمریکا در سال ۲۰۲۲ که ۴۶ مورد بود، بیشتر از هر سالی از زمان تیراندازی کلمباین بوده که این امر منعکس‌کننده افزایش گسترده خشونت مسلحانه در مدارس آمریکا است.

انحرافات اخلاقی در مدرسه، دلیل اروپایی‌ها برای آموزش در خانه

در کشورهای اروپایی شرایط بسیار متفاوت با آمریکاست و بخشی از دلایل خانواده‌ها در اروپا برای تحصیل در خانه به مسائل اعتقادی و مذهبی مرتبط است. وبگاه اروپایی سی.ان.ایی در گزارشی می‌نویسد تعداد کودکانی که به دلایل مذهبی توسط والدین خود در خانه آموزش می‌بینند طی چند سال اخیر تا ۲۱درصد افزایش یافته است. روزنامه هلندی Nederlands Dagblad نیز گزارش می‌دهد که بسیاری از کودکان هلندی از تحصیل در مدرسه دست کشیده‌اند، زیرا والدین آنها گفته‌اند که دیگر نمی‌توانند مدرسه‌ای متناسب با اعتقادات خانوادگی‌شان پیدا کنند. در این ارتباط، ارائه برخی آموزه‌های غیرمعمول جنسیتی در مدارس که در تناقض و تضاد کامل با اصول مذهبی مسیحیت و ادیان رایج است، مهم‌ترین دلیل مذهبی خانواده‌ها برای انتخاب آموزش در خانه به‌جای آموزش در مدرسه است.

کاهش کیفیت آموزش در مدارس

از سوی دیگر، کاهش کیفیت آموزش در مدارس یکی دیگر از دلایل خانواده‌های غربی برای آموزش در خانه است. وب‌سایت «کالورت» در گزارشی می‌نویسد که بسیاری از والدین بر این باورند که کیفیت آموزش در مدارس دولتی به‌شدت کاهش یافته است. براساس این گزارش، برنامه درسی مدارس دولتی دانش و مهارت‌های مناسبی را ارائه نمی‌کند و فقط کمتر از نیمی از دانش‌آموزان دبیرستانی از نظر تحصیلی برای ورود به کالج آمادگی دارند.»

برایان ری در مؤسسه ملی تحقیقات آموزش خانگی نیز معتقد است بچه‌هایی که در خانه تحصیل می‌کنند، ‌معمولاً در آزمون‌های استاندارد پیشرفت تحصیلی ۱۵ تا ۳۰ درصد نمره بالاتر از دانش‌آموزان مدارس دولتی می‌گیرند. این افت آموزشی در همه مواد آموزشی از دروس ریاضی تا مباحث نظری دیده شده است.

کد خبر 792954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    ایران گل و بلبل