همشهری آنلاین : کتابخانه مجلس که هرساله از یکی از نام آواران عرصه فرهنگ و نسخه شناسی تجلیل به عمل می آورد، همزمان با چهاردهمین دوره هفته کتاب از عمری تلاش استاد عبدالله انوار ، نسخه شناس ، فهرست نویس و مترجم نامدار در محل این کتابخانه قدر دانی می کند.

به گزارش همشهری آنلاین در این مراسم که در ساعت 14 و 30 دقیقه روز 25 آبان در محل ساختمان کتابخانه مجلس برگزار می شود، از تلاشهای تاثیر گذار استاد عبدالله انوار در نهادینه کردن فرهنگ تحقیق و تتبع در کتاب و کتابخوانی و نسخه شناسی تقدیر به عمل می آید.

انوار متولد 1303 تهران است  و پس از خاتمه خدمت نظام وظیفه به استخدام وزارت فرهنگ وهنر درآمد و به مدت 5 سال معلم انگلیسی در مدارس متوسطه شد و بعد به اداره نگارش به سمت مترجم انگلیسی و فراسنه منتقل شد و دوسالی  دراین شغل بود تا آنکه متصدی نسخ خطی کتابخانه ملی به دانشگاه انتقال پیدا کرد و انوار هب جای او به کتابخانه ملی منتقل شد و برای 23 سال، تا دوره بازنشستگی ، کارمند کتابخانه ملی بود.

استاد انوار از سال 1338 تا 1350 در لغت نامه دهخدا به تدوین مطالب حرف خ پرداخت و تا پایان مطالب این حرف و جلد دهم از حرف کاف را در لغتنامه بود با مرگ مرحم دکتر معین از لغت نامه کناره گرفت.

حاصل کار انوار در کتابخانه ملی تدوین ده جلد مفهریت تحلیلی توصیفی همه نسخ موجود کتابخانه ملی بود.

انوار کارهای منتشر شده و آماده چاپ بسیاری دارد که برخی از آنها عبارتند از :‌شرح و ترجمه 22 جلد کتاب شفا بوعلی سینا، شرح و ترجمه « شرح اشارات » خواجه نصیر، تعلیقه مفصل بر انشنامه علایی این سینا ، ترجمه مقاصد الفلاسفه غزالی ، ترجمه شرح تلویحات شیخ اشراق ، ترجمه و شرح منطق الملخص امام فخر رازی ، شرح و تعلیقه دره التاج علامه قطب الدین شیرازی ، شرح و تعلیقه بر مصنفات بابا افضل کاشی نوش آبادی ، شرح موسیقی الکبیر فارابی، شرح فرائد الاصول شیخ مرتضی انصاری ، شرح متافیزیک ارسطو.

وی همچنین در علوم ریاضی نیز صاحب آثاری است که ازجمله آنها می توان به ترجمه هندسه پژوکتیو از متن فرانسوی ، تدوین هفت جلد حل المسائل منطق و ریاضی اشاره کرد.
وی شرح منظومه را نزد استاد مطهری آموخت و نیز در ریاضی از محضر دکتر محسن هشترودی خوشه ها ی علم و معرفت چید.

ترجمه جستارهای فلسفی ویتگنشتاین از متن انگلیسی از دیگر آثار استاد انوار است.

کد خبر 7927

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز