مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

وقتی صحبت از شمال‌گردی می‌شود، خیلی‌ها اولین شهری که به خاطرشان می‌رسد، رشت است. با آنکه رشت مرز مشترکی با دریا ندارد، اما به خاطر تاریخ پرقدمتش به یکی از معروف‌ترین شهرهای شمال ایران تبدیل شده.

رشت

همشهری آنلاین: در کتاب‌های تاریخی، رشت به نام‌هایی چون «بیه‌پس»، «دارالمرز» و «دارالامان» نامیده شده؛ قصبه‌ای آباد در میانه جنگل و در فاصله‌ دو رودخانه گوهررود و سیاهرود که در کتاب «حدودالعالم» در قرن چهارم هجری هم به آن اشاره شده است. شهر سرسبز رشت در منطقه‌ای جلگه‌ای و از نظر جغرافیایی پست قرار گرفته و به‌همین خاطر است که آب و هوای مرطوبی دارد و «حمدالله مستوفی» هم در قرن هشتم هجری آب و هوایش را «بغایت» گرم توصیف می‌کند.

رشت به دلیل اقلیم سرسبز اطرافش و نزدیکی به دریای خزر، امروزه یکی از شناخته‌شده‌ترین مقاصد گردشگری تابستانی ایرانی‌هاست، علاوه بر این، نشانه‌های تاریخ طولانی‌اش را نیز می‌توان در گوشه‌گوشه آن و تپه‌های باستانی اطرافش دید که هنگام سفر به شمال نباید از آنها غافل شد.

اگر دلتنگ باران هستید به این شهر سفر کنید

در غرب خزر

فاصله رشت تا تهران حدود ۳۳۵ کیلومتر است و از دو مسیر می‌توان به آنجارسید.  از تهران، باید به سمت کرج و قزوین حرکت کنید و از آنجا همراه با آزادراه قزوین ـ‌ رشت، از نزدیکی «شیرین‌سو»، «لوشان» و «منجیل» بگذرید تا به دریاچه سد سفیدرود برسید. در مسیرتان تا رسیدن به رشت از کنار شهر رودبار و بقعه امامزاده هاشم(ع) هم عبور می‌کنید.

تفرج در تاریخ سبز

موزه روستایی گیلان: بدون‌تردید یکی از به یادماندنی‌ترین دیدنی‌های رشت، موزه میراث روستایی گیلان است. این موزه، برای خودش یک روستاست و کوچک‌شده گیلان دیروز را در آن می‌توانید ببینید. هر اطلاعاتی که درباره معماری، سبک زندگی، فرهنگ و صنعت گذشته گیلان می‌خواهید می‌توانید در یک محوطه وسیع ۲۶۳ هکتاری تماشا کنید. بهترین کار این است که در مسیر رسیدن‌تان به رشت، اول سری به آنجا بزنید؛ این موزه ‌در کیلومتر ۱۸ جاده رشت - تهران قرار دارد. نرسیده به پلیس‌راه رشت، وارد خروجی روگذر سراوان شوید، حدود یک کیلومتر بعد از این خروجی، موزه و سردر چوبی‌اش را در سمت چپ جاده خواهید دید.

کنار سردر هم جایی برای پارک خودروی‌تان پیش بینی شده. در اینجا می‌توانید لباس‌های رنگارنگ گیلانی بپوشید و عکس یادگاری بگیرید. در بخشی از موزه هم می‌توانید انواع خوراکی‌ها، گیاهان محلی، ظروف سنتی گیلک و وسایل تزئینی محلی را بخرید. اگر به موزه رفتید، سری هم به پارک جنگلی سراوان در نزدیکی آن بزنید.

خانه ابریشمی: خانه ابریشمی، نام یکی از رویایی‌ترین خانه‌های تاریخی شهر رشت است. خانه‌ای که حاج «میرزا ابریشمی» در دوره قاجار آن را خرید و بازسازی‌اش کرد و امروز به محلی برای تماشای دیوارهای سراسر طرح و نقش تبدیل شده. اگر گذرتان به محله صیقلان رشت افتاد، دیدن این خانه و تالار آینه و چینی‌خانه‌اش را از دست ندهید. ساختمان‌های قدیمی شهرداری و پست در میدان شهرداری رشت هم از دیگر آثار تاریخی این شهر هستند.  

موزه میرزاکوچک‌خان: «میرزا یونس کوچک جنگلی»، معروف به میرزا کوچک‌خان احتمالا شناخته‌شده‌ترین شخصیت گیلک در تاریخ ایران است. اگر می‌خواهید این فرد آزادیخواه را بیشتر بشناسید و خاطره او و سریال محبوب دهه ۶۰ را زنده کنید، سری به خانه میرزا بزنید که چند سالی است، تبدیل به موزه شده. عکس‌ها، دست‌نوشته‌های او و وسایل قدیمی این خانه را با یک بلیت هزار تومانی می‌توانید تماشا کنید. این موزه در خیابان استادسرای رشت قرار دارد.

باغ محتشم: شاید زمانی که «صادق‌خان اکبر بیگلربیگی» از مالکین بزرگ رشت در دوره ناصری، دستور ساخت باغ و عمارتی زیبا را در رشت داد، فکرش را هم نمی‌کرد که بعدها این باغ را به نام دامادش، به «باغ محتشم» بشناسند. باغ‌محتشم امروزه یکی از مهم‌ترین بوستان‌های تاریخی شهر رشت است. باغ‌محتشم با عمارتی که به نام کلاه فرهنگی شناخته می‌شود و جاذبه‌هایی مثل ساعت آفتابی، دیواره سنگنوردی، زمین‌بازی و یک آکواریوم بزرگ که ده‌ها قطعه از ماهیان زیبای آب‌های شمال و جنوب کشور را دارد، یکی از تفرجگاه‌های مهم شهر رشت است. ورودی اصلی این باغ در سه‌راه پارک‌شهر قرار دارد و از وسطش یکی از ۲ رودخانه شهر رشت؛ یعنی «گوهر رود» عبور می‌کند.

سبزه میدان: در شهری که همه جایش سرسبز است، دیدن محلی به نام سبزه میدان کمی عجیب می‌آید. اما سبزه میدان شهر رشت که بسیار هم دیدنی‌ است، مثل دیگر سبزه‌میدان‌های شهرهای قدیمی، محلی بوده برای فروش روزانه سبزی‌ها و میوه‌های تازه. اگرچه دیگر از سبزی‌های تازه در این میدان خبری نیست، اما امروز تندیس‌های بزرگان گیلانی در آن سبز شده است. در این میدان قدیمی که ساختش به دوره قاجاریه  برمی‌گردد، می‌توانید تندیس برخی از مشاهیر گیلان مثل «شیون فومنی»، «فضل‌الله رضا»، «مجید سمیعی»، «محمود بهزاد»، «حسن اکبرزاده» و بسیاری دیگر از مفاخر معاصر استان را ببییند.

موزه رشت: موزه رشت، روزگاری خانه «میرزا حسین‌خان کسمایی» از یاران نزدیک میرزا کوچک‌خان جنگلی بود و چند سالی است که تبدیل به موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی شهر رشت شده؛ جایی که در آن آثار تمدن کهن گیلان را می‌توانید ببینید. برای تماشای این خانه تاریخی و داشته‌های ارزشمندش، باید تا خیابان بیستون رشت بروید و کمی بالاتر از پاساژ بزرگمهر وارد آن شوید. برای دیدن بخش باستان‌شناسی باید به سرداب عمارت بروید و نمونه‌های زیبایی از زیورآلات باستانی، ریتون‌های سفالی و فلزی با سر گاو و قوچ، ابزارهای جنگی مفرغی و همین‌طور نمونه‌هایی از سکه‌های مختلف دوران اسلامی را ببینید که همگی در اکتشافات استانی به دست آمده‌اند. برای دیدن آثار مردم‌شناسانه تاریخ گیلان هم باید به طبقه اول این ساختمان بروید.  

مروارید خزر

اگر دلتنگ باران هستید به این شهر سفر کنید

ساحل دریا: خود رشت مرز مشترکی با دریا ندارد، اما شهرستان رشت ساحل‌های معروفی دارد، ساحل «امیربکنده» از معروف‌ترین آنهاست و ساحل‌های «چوپختان» و «مروارید خزر» در نزدیکی همین روستاها معروف‌اند. حاجی بکنده هم در جاده زیباکنار ـ انزلی جزو مناطق شناخته شده ‌است. مجتمع تفریحی جفرود، زیباکنار، مروارید و کاسپین و شهرک‌های ویلایی مثل دهکده ساحلی هم در همین محدوده قرار دارند. اگر هم به تفریح کارتینگ علاقه دارید، در نزدیکی فرودگاه رشت و در ابتدای جاده انزلی می‌توانید،  ماشین‌بازی را امتحان کنید. 

روستای گردشگری سقالکسار: اگر می‌خواهید نزدیک رشت طبیعت‌گردی کنید، پیشنهاد ما روستای گردشگری «سقالکسار» است که یک سد خاکی پرآب دارد و طبیعتی سرسبز در اطرافش. برای سفر به این روستا باید از فلکه انتظام وارد جاده جیرده شوید و ۱۰ کیلومتر برانید تا بعد از بقعه «آقاسید شریف» به روستای سقالکسار برسید.

تالاب انزلی: تالاب بین‌المللی انزلی، از زیباترین تالاب‌های ایران است و اگر به رشت، رفتید حتما ۳۷ کیلومتری رانندگی کنید و به این تالاب زیبا سری بزنید، برای رسیدن به این تالاب باید از بلوار انزلی یا خیابان استادیوم تختی روانه شوید. در بندرانزلی از تفرج در ساحل‌های معروفش هم غافل نشوید. بندرانزلی حدود ۳ کیلومتر خط ساحلی دارد که انواع امکانات رفاهی مثل آلاچیق‌های چوبی و بتنی، زمین ورزش ساحلی، پارکینگ، سرویس بهداشتی، طرح‌های شنا، اسکله قایقرانی و مراکز خرید در آن وجود دارد. برای دسترسی به مناطق امن شنا در انزلی باید به خیابان پاسداران، ساحل قو و محوطه کنار هتل سفیدکنار بروید.  

ترشی از همه رنگ

انواع رب، مربا و ترشی، رشته‌خشکار، ماهی، گلیم و وسایل حصیری، معروف‌ترین سوغات‌های رشت هستند.  برای خرید سری به بازار محلی رشت در خیابان امام خمینی(ره) نرسیده به میدان شهرداری بزنید. در حوالی سبزه میدان و در خیابان پیرسرا هم فروشگاه‌های صنایع‌دستی وجود دارد. شهرستان رشت هم روزبازارهای متنوعی دارد؛ یک‌شنبه‌ها در خمام، چهارشنبه‌ها در اطراف بقعه آقاسیدشریف، پنج‌شنبه‌ها در زیباکنار.

زیرسقف‌رشتی

برای اقامت در رشت، غیر از سوئیت‌های اجاره‌ای مناطق ساحلی مثل زیباکنار و امیربکنده و برپا کردن چادر و کمپ در مناطق مشخص شده رشت و اطراف آن،  می‌توانید به هتل یا مهمانسرای این منطقه هم مراجعه کنید.

بزم گیلک

از هرچه بگذریم، از غذاهای خوشمزه گیلان نمی‌توان گذشت. گیلان یکی از معدود مناطق ایران است که غذاهای محلی آن را به راحتی می‌توان در غذاخوری‌ها امتحان کرد. باقالاقاتق، ‌ میرزاقاسمی، کباب ترش، خوتکا فسنجان و ماهی در کنار ترشی‌های خوشمزه معروف‌ترین این غذاها هستند.

کد خبر 792650
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha