شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز فعالیت بازار فرابورس، ایجاد نهادهای جدید مالی و عرضه کالاهای پتروشیمی صادراتی، از اردیبشهت ماه سال جاری، در بورس کالا خبر داد.

علی صالح آبادی در گفت وگو با ایرنا،‌ با اشاره به اینکه بازار فرابورس در سال 87 راه اندازی شده است، ‌افزود: براساس برنامه‌ها قرار است این بازار در نیمه نخست سال 88 فعالیت خود را آغاز کند.[پذیره‌نویسی شرکت فرابورس ایران پایان یافت]

وی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری خارجی در بورس اوراق بهادار تهران گفت:‌ شورای بورس آیین نامه جدیدی را در این خصوص تصویب و سازمان بورس آن را به هیات دولت ارایه کرده که این آیین نامه اکنون در دستور کار دولت قرار گرفته است.

صالح‌آبادی ادامه داد: در صورتی که تغییرات آیین‌نامه به تصویب هیات دولت برسد گشایش
مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس ایجاد خواهد شد.

وی گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در گذشته تنها می‌توانستند 10 درصد در بورس سرمایه‌گذاری کنند که در حال حاضر زمینه مناسبی در آیین‌نامه جدید برای سرمایه‌گذاری خارجی در بورس فراهم شده است و این رقم در آیین‌نامه جدید به 20 درصد رسیده است.

صالح آبادی تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه گذشته اصل سرمایه تا 3 سال نباید از کشور
خارج می‌شد اما در آیین نامه جدید سرمایه‌گذار می‌تواند در هر مقطعی اصل سرمایه را از کشور خارج کند.

وی ادامه داد: براساس این آیین نامه،‌ در صورتی که ارز مورد نیاز توسط بازار برای خروج از کشور تامین نشود بانک مرکزی موظف به تامین این ارز برای سرمایه‌گذاران خارجی و یا ایرانیان مقیم خارج از کشور شده است.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، ‌تشویق و حمایت‌هایی که قانون تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در اختیار قرار می‌دهد نیز پوشش‌های مناسبی است.

برنامه‌های سازمان بورس در سال 88

سخنگوی بورس و اوراق بهادار با بیان آنکه برنامه های وسیعی درحوزه بازار سرمایه کشور برای سال 88 در نظر گرفته شده است،‌ گفت: بورس کشور به سمت معاملات الکترونیک در حال حرکت است که این امر امکان دسترسی مستقیم مردم به بازار سرمایه را با راه‌اندازی سیستم "آن لاین تریدنگ" فراهم می‌کند.

صالح آبادی ادامه داد: براساس برنامه‌ها،‌ نهادهای مالی نظیر شرکت های تامین سرمایه و یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری را که در گذشته ایجاد شده تقویت خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: قرار است نهادهای مالی جدید نظیر صندوق‌های زمین و ساختمان نیز در سال جاری راه‌اندازی شوند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لایحه یک فوریتی بازار سرمایه در مجلس شورای اسلامی، گفت: این لایحه راه را برای طراحی و توسعه ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه فراهم می‌کند.

کالای جدید در بورس کالا

وی در خصوص پذیرش کالای جدید در بورس کالا نیز گفت:‌ هیات پذیرش بورس کالا در هفته گذشته کالای "دی آمونیوم فسفات"را پذیرش کرده است.
صالح آبادی از پذیرش چند محصول جدید در بورس کالای کشور خبر داد و گفت: به‌زودی این محصولات پذیرش می‌شوند.

وی ادامه داد:‌ سازمان بورس و اوراق بهادار در سال جاری برای اولین بار امکان عرضه محصولات پتروشیمی صادراتی را در بورس کالا فراهم می‌کند تا شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران بتواند محصولات صادراتی را در بورس کالا عرضه کند.

معاملات آتی سکه

صالح آبادی در خصوص معاملات آتی سکه نیز گفت: این معاملات از روند مطلوبی برخوردار است و حجم معاملات این بخش در سال گذشته در عین حال که نوپا بود به بیش از 60 میلیارد ریال رسید و در ماه‌های آخر سال حجم معاملات آتی سکه افزایش مطلوبی یافت، پیش‌بینی می‌شود حجم معاملات در سال جاری چندین برابر شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است کالایی به معاملات آتی سکه افزوده شود و یا
خیر؟، ‌گفت:‌ بورس کالا و شرکت‌های کارگزاری می‌توانند قراردادهای آتی را طراحی و به هیات پذیرش بورس کالا ارایه کنند.

کد خبر 79262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز