شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

«مرکز ملی سینما» در فرانسه با انتشار گزارشی مفصل، اعلام کرد که این کشور اروپایی در سال 2008 از نظر تولید فیلم و جذب سرمایه برای ساخت محصولات سینمایی، ‌سال خوب و پرباری را پشت سرگذاشته است.

با وجود این، این مرکز در گزارش امیدوارکننده و مثبت خود به صنعت سینمای کشور هشدار داده است که نیازمند جذب سرمایه بیشتر در سال جاری است. علت اصلی این امر را هم باید در شرایط اقتصادی معاصر جست‌وجو کرد که به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی آمریکا، حال و روز خوبی ندارد.

در سال 2008 سینمای فرانسه در تولید هر دو نوع فیلم‌های کم هزینه و گران قیمت با موفقیت عمل کرده است و این نوع فیلم‌ها در سطح وسیعی تهیه و تولید شده‌اند اما تولید فیلم‌هایی با هزینه‌های متوسط، شاهد یک کاهش چشمگیر بوده است.

در همین حال،‌ شبکه‌های تلویزیونی هم کار تولید محصولات داخلی را افزایش داده‌اند و همزمان با آن، خرید محصولات خارجی را هم فراموش نکرده‌اند. سعی آنها این بوده که در این رابطه عدالت را بین محصولات داخلی و خارجی رعایت کنند! سینمای فرانسه در سال2008 تعداد 240فیلم سینمایی تولید کرد که در مقایسه با سال قبل از آن یک رشد 12تایی را (در مقایسه با 228فیلم) نشان می‌دهد. این تعداد فیلم، در عین حال رکورد تولید فیلم را که متعلق به سال 2005 بود، شکست. 96 تای این فیلم‌ها محصول مشترک با 28 کشور خارجی بوده است. سینمای فرانسه در زمینه بخش سرمایه‌گذاری هم شاهد یک رکوردشکنی بود.

در سال 2008 مبلغ 2میلیارددلار(معادل 1.5 میلیارد یورو) در رشته سینما سرمایه‌گذاری شد. سرمایه‌گذاری خارجی  روی محصولات فرانسوی هم در این سال، شاهد یک رشد 7درصدی بود. مبلغ 365 میلیون دلار توسط تهیه‌کنندگان خارجی و غیرفرانسوی روی محصولات فرانسوی سرمایه‌گذاری شد. در بین هنرمندانی که توانستند سرمایه‌های خارجی را جذب تولید محصولات داخلی کنند،‌ باید از 2 چهره مطرح سینمای فرانسه یعنی لوک بسون و ژاک پرین اسم برد. سینمای فرانسه در سال 2008 توجه ویژه‌ای به تولید فیلم‌های پرهزینه نشان داد و بیش از 100میلیون‌‌دلار در این زمینه سرمایه گذاری کرد. فرانسوی‌ها در این سال، حداقل 3 فیلم پرهزینه تولید و روانه پرده سینماها کردند. 

در عین حال، هزینه‌های تولید فیلم‌های سینمایی از 5.5 میلیون دلار به حدود 9.5 میلیون دلار افزایش یافت. سینمای فرانسه در سال 2008 تلاش خود را برای جذب سرمایه‌های داخلی  و خارجی برای سرمایه‌گذاری روی محصولات خود  افزایش داد.

این سینما که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و کمک‌های مالی خیلی کمی از نهادهای دولتی دریافت می‌کند برای استمرار فعالیت‌های خود و گسترش بازهم بیشتر این فعالیت‌ها،  گفته که به منابع مالی جدید نیاز دارد. با این حال دولت مرکزی با کاهش مالیات‌ها و فراهم کردن امکانات مختلف، سعی دارد به نوعی به صنعت سینمای کشور کمک کند. صنعت سینمای فرانسه تنها صنعت سینمایی در قاره اروپاست که محصولات آن در بین تماشاگران داخلی طرفدار زیادی دارد و فیلم‌های فرانسوی همیشه در یک رقابت جدی با محصولات هالیوودی هستند.

فیلم‌های پرسروصدای هالیوودی برای موفقیت در نمایش عمومی در سینماهای فرانسه، همیشه رقابت سختی با محصولات فرانسوی دارند. در اکثر مواقع هم فیلم‌های هالیوودی در این رقابت شکست می‌خورند و مبارزه را به طرف مقابل واگذار می‌کنند. با وجود این، ورونیک کایلا مسئول یکی از شرکت‌های تولید و توزیع فیلم در فرانسه می‌گوید:«بحران شدید اقتصادی چند ماه اخیر، تاثیرات خود را روی اقتصاد جهانی گذاشته است و ما باید به شدت مراقب خودمان و کارهایمان باشیم.»

کد خبر 79258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز