شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

اگر قرار باشد دنیا را از نظر خوردن نوشیدنی‌های داغ تقسیم کنیم، در یک‌سو چای‌خورها را داریم و در دیگر سو، قهوه‌خورها را. اما این تقسیم‌بندی صفر و صدی نیست، و تقریبا در سراسر دنیا در همه کشورها چای و قهوه مصرف می‌شود و تفاوت، در محبوبیت آنها در کشورهاست.

قهوه

همشهری آنلاین: مثلا در کشور خودمان چای محبوب‌تر است اما قهوه هم هواداران دوآتشه خودش را دارد. قهوه چنان محبوبیت دارد که امروز، روز جهانی این محصول پرطرفدار است و در بسیاری از جاهای دنیا، به‌صورت ویژه به این خوراکی خوشمزه و از نظر هوادارانش روح‌افزا و نشاط‌آور پرداخته می‌شود. در میان قهوره‌خورها همیشه این سؤال مطرح است که بهترین محصول از کجا می‌آید و چه قهوه‌ای باید بخرند. ۷۰ کشور در دنیا، با فرهنگ‌ها و اقلیم‌های مختلف، قهوه تولید می‌کنند و طبیعی است که انتخاب بهترین محصول، با توجه به فرهنگ غذایی و ذائقه مردم، با اختلاف نظرهای زیادی مواجه خواهد شد. نوع کشت و برداشت و فراوری دانه قهوه و بعد، بو دادن یا برشته کردن و یا رست کردن آن، نقشی تعیین‌کننده در این میان دارد.

برخی، قهوه‌های آفریقا را بهترین در دنیا می‌دانند. این قاره قدیمی‌ترین تولیدکننده قهوه دنیاست و در میان تمامی کشورهای تولیدکننده آن، اتیوپی، محل تولد دانه قهوه، محصول محبوب و پرطرفداری دارد. بسیاری این قهوه را به‌خاطر مزه میوه‌مانند و گل‌مانند آن دوست دارند. قهوه کنگو هم در این قاره محبوبیت زیادی در سراسر دنیا دارد و طعم میوه‌مانند هم معروف است.

اما معروف‌ترین و بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده قهوه، در آمریکای جنوبی قرار دارد: برزیل. دلایل زیادی برای مرغوبیت قهوه برزیل وجود دارد؛ از زمین‌های حاصلخیز گرفته تا استانداردهای همیشه بالای تولید در این کشور. قهوه برزیل وقتی بو داده می‌شود، طعمی لطیف دارد و در سراسر دنیا محبوب است.

طعم قهوه‌های خاص در برزیل، بیشتر نزدیک به شکلات و تلخ است و هواداران ویژه خودش را در دنیا دارد. در همین حوالی، قهوه کلمبیا هم شهرتی جهانی دارد. این کشور سومین تولیدکننده قهوه در دنیاست و از نظر برخی، بهترین قهوه دنیا را تولید می‌کند. اقلیم گوناگون، خاک حاصلخیز و نیروی انسانی ماهر و متعهد در صنعت تولید قهوه، محصولات این کشور را متمایز می‌کند. السالوادر هم در آمریکای لاتین قهوه محبوبی دارد که شهرتش به‌خاطر مزه خوب و کمی شیرینی آن است.

صنعت قهوه اما در آسیا رقیب جدی قهوه‌کاران آمریکای لاتین است؛ ویتنام، دومین و اندونزی، چهارمین تولیدکننده قهوه هستند و محصولات‌شان، هواداران زیادی در تمام قاره‌ها دارد. برخلاف آفریقا و آمریکای لاتین که عمده تولید عربیکاست، محصول غالب در آسیا، روبوستا است که بافتی سخت‌تر دارد و شرایط اقلیمی سخت‌ آسیا و ارتفاع‌های پایین‌تر هم به‌صورت انبوه رشد می‌کند. قهوه تولید شده در ویتنام، طعم جریان اصلی قهوه را در سراسر دنیا می‌دهد و هواداران زیادی هم دارد.

وضعیت در اندونزی هم تقریبا همینطور است اما با توجه به افزایش بازار قهوه‌های خاص، اندونزی بیشتر از ویتنام به سمت تولید محصولات خاص روی آورده. در مجموع محصولات اندونزی محبوب کسانی است که طعم راحت و معمولی‌ای از قهوه انتظار دارند.

کد خبر 792501

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha