معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: چهار ماه است که تورم ماهانه کشور به ۲ درصد رسیده است و تورم بخش کالاهای خوراکی در ماه گذشته ۱.۶ درصد شد.

داوود منظور

به‌گزارش همشهری آنلاین، داود منظور پنجشنبه شب در نشست شورای اداری استان خراسان رضوی در محل استانداری افزود: برنامه ما این است که نرح تورم ماهانه را به ۱.۵ درصد و نرخ تورم کشور را تا پایان سال به ۳۰ درصد کاهش برسانیم.

وی گفت: پارسال به دلیل اعمال سیاست های جدید ارزی، کشور نرخ تورم بالایی را تجربه کرد به طوری که نرخ آن به ۴۶.۵ درصد رسید در نتیجه قیمت کالاها رو به افزایش گذاشت و حتی تا ۲ ماه ابتدای امسال نیز ادامه داشت اما به تدریج این افزایش رو به کاهش گذاشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: با وجود تحریم های اقتصادی، ارز مورد نیاز برای تامین کالاهای واسطه ای و سرمایه ای به خوبی انجام گرفته است به طوری که تامین ارز در ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و اقتصاد کشور توانسته است به یک سازگاری در حوزه تحریم دست پیدا کند البته در نظر است که سایه شوم تحریم را از سر اقتصاد کشور کم کنیم.

وی گفت: دیپلماسی اقتصادی رئیس جمهور که بر مبنای تعامل با کشورها، پیوستن به پیمان شانگهای و کشورهای بریکس شکل گرفته، اتفاقات مهمی را رقم زده است که در کاهش فشار تحریم ها می تواند اثرگذار باشد، اقتصاد کشور نیز مسیر خود را پیدا کرده و توانسته جایگاه اصلی خود را بیابد.

منظور با اشاره به شاخص های اقتصادی خراسان رضوی ادامه داد: نرخ تورم استان خراسان رضوی در ماه گذشته ۱.۶ درصد بوده در حالی که نرخ تورم کل کشور ۲ درصد است، نرخ مشارکت اقتصادی این استان از میانگین کشوری در این بخش بالاتر و نرخ بیکاری آن از میانگین کشور پایین تر است در واقع بیشتر شاخص های اقتصادی استان از شاخص های اقتصادی کشور بهتر است.

وی با اشاره به الگوی شهدای دفاع مقدس بویژه شهید سلیمانی در رسیدن به موفقیت گفت: شهدا مانند شهید سلیمانی خالی از امکانات و تجهیزات و همراه بودند اما با دست خالی توانستند منابع مختلف را به نحوی جذب کنند که آنان را به موفقیت سوق دهد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: شهید سلیمانی امکانات و نیروی انسانی در اختیار نداشت اما توانست با جذب نیروها و منابع و همراه کردن گروه هایی مانند فاطمیون و زنبیون، در خارج از کشور از کیان نظام جمهوری اسلامی دفاع کند و ریشه داعش را بخشکاند، این هنر مدیر است که در شرایط سخت بتواند با سیاستگذاری درست منابع و امکانات مناسب را جذب کند.

وی بیان کرد: بسیاری از اقداماتی که تاکنون در استان خراسان رضوی انجام شده، متکی به منابع دولتی نبوده است، سهم دولت در تامین بودجه بسیاری از اقدامات شاید به ۱۰ درصد هم نرسد اما هنر مدیران است که در محدودیت ها بتوانند منابع خلق کنند، نقش مدیر فقط هزینه کردن اعتبارات نیست بلکه خلق منابع اعتباری جدید است که باید سرلوحه کار قرار گیرد که خوشبختانه در کشورمان همه منابع طبیعی، معدنی و تحت الارضی و سطح الارضی وجود دارد.

کد خبر 791996
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • ال IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    43 0
    تورم انقد رفته بالا که اگر ۱۰سال هم افزایش نیابد باز قدرت مردم به آن نمی رسد پژوی سی میلیون در سال ۱۳۹۷ به ۵۵۰میلون در حال حاضر رسیده یعنی ۱۸ برابر شده
    • فرزاد IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      43 2
      قدرت خرید مردم که پایین بیاد بازارها راکد میشن صادرات هم که رو هواست در نتیجه تورم کاهش پیدا میکنه اما به قیمت رکود در بازارها! ولی اینها میخوان بعنوان دستاورد دولت حسابش کنن!!!
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      29 1
      لبنیات گران شده شما رو چه حساب می گین ک ماهه دو درصد، هزینه مدرسه، سرویس و ... رفته بالا من نمی دانم این درصدها را از کجا میارید؟؟؟؟؟؟
  • Borzoo NO ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    51 2
    ایشان هم رئیس برنامه و بودجه و هم معاون رئیس جمهور است !!؟؟؟ چه جالب..!!معلومه.. یعنی به عبارتی دوبــل حقوق میگیرد. دوبــل ماموریت و اضافه کار میگیرد.. و قیمت مواد غذایی را هم پائین آورده...فتبارک الله
  • یعقوب IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    34 2
    شکلاتی که من می خریدم سی هزار تومان ، شده چهل هزار تومان ، آره دیگه تقریبا" میشه همان ۲درصد.
  • علی اکبربخشی پور IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    21 2
    بنام خدا شما که دم از شهیدسلیمانی و نوشتن مطالب قشنگ می زنید، چرا درموردتبدیل وضعیت نیروهای شرکتی واداشتن بارمالی آن برای دولت دروغ گفتید؟دولت همین الان دوبرابر ویا بیشتر پول به شرکت های واسطه ای پرداخت می کند تازه بدون حق مدیریت و...شما وشخص آقای لطیفی که اجازه ی تصویب طرح تبدیل وضعیت را نمی دهید در پیشگاه خدای بزرگ در قیامت باید پاسخگوباشید.
  • FI ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    36 0
    پنیر کره شیر شکر قند ولاستیک همچنان هر ماه بالا میرو د
  • آرمان IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    33 6
    شاید تورم کمی کمتر باشد ولی رکود پدر ملت را درآورد و از تورم هم بیشتر ملت اذیت شدند ...اومد ابرویش را درست کند چشمش را کور کرد
    • ناشناس IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      14 6
      نه برادرشایدشمادلال یکی ازاقلام مهم مثل طلا، دلاریاخودرویامسکن هستید. وگرنه تثبیت قیمت به نفع همه مردم است
    • اراز IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      20 3
      رکود با تثبیت قیمت فرق میکنه قیمت گوشت مثلا پانصد هزار تومان هست اینکه خیلی وقته رو این قیمت مونده دلیلش تثبیت قیمت نیست دلیلش رکود هست مردم دیگه توانش رو ندارن بخرن در نتیجه تقاضا کم میشه و قیمت ثابت میمونه
  • GB ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    21 1
    ماهانه ۲درصد؟
    • US ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      26 1
      میگن دیگه! حرف زدن که مالیات نداره! مثلا میخوان بگن تورم ماهانه دو درصد و سالانه ۲۴درصده! بعد میبینی به حساب خودشون هفتاد درصد تورم داریم!
  • خالقی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    23 0
    رکود خیلی بالاست
  • بازنشسته کشوری IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    20 0
    زندگی ماها بازنشستگان افتضاح است.تغییری در سیاست دولت مشاهده نکردیم.هرچی میخریم باید با وام باشه.قدرت خرید را ازمون گرفتند.من همسر بیمار هم دارم که بیمه نیست وهزینه های درمانی زیاده.بیمه منهم بدرد نمیخوره.هر درمانی که دارم با وام وقرض وقوله است.فقط شهید رجایی فکر مردم بود
  • شهریار IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    31 1
    یعنی ابتدایی ترین مبانی اقتصاد کلان رو هم نمی دانند! خب همه میفهمن این بدلیل رکود اقتصاد و پایین بودن قدرت خرید مردم بخاطر عدم تناسب افزایش حقوق ها با تورم در چند سال اخیر بوده و این شاهکار نیست بلکه باعث سرافکندگیه که اقتصاد رو فلج کردید و حتی صادرات مواد غذایی هم به فنا رفته اونوقت اینو بعنوان دستاورد و افتخار تو بوق و کرنا میکنید؟!
  • رصا IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    3 27
    آقا چرا دروغ میگید اصلا تورم نداریم چرا سیاه نمایی میکنید خداروشکر همه چیز هست،، مردم، هم شمال میرن،،، هم، ،تو فروشگاه‌ها سبدهاشون پره و ساعت ها توصف خرید هستند،، اینستاگرام هم که دوستان درحال سر زدن به رستوران های خفن و غذاهای خفن تر،،، و تشویق به خوردن و خوردن و خوردن،،، اگه با مید خدا با همین فرمون بریم عین افغانستان ارزش پولمون روز به روز بیشتر میشه،، ایشالا با کمک کشورهای مستقل و قدرتمند دنیا،، خداحافظی میکنیم با دلار
    • جلیل IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      21 0
      جدا چه کسانی شمال میرن،چه کسانی سبدشون پر شده،چه کسانی در اینستاگرام...و چنددرصد از جامعه ی عادی به این شکل هستن!؟،افغانی ها هم چون بالاتر از10میلیون نفرشون در ایران مفت مفت دارن از منابع ایران وایرانی بهره میبرن به اندازه ی همین 10میلیونه حداقل باید هم پیشرفت کنن!؟ولی خداوکیلی یعنی سختی وگرونی وحقوقهای پائین و..را حس نمیکنید!؟سیاه نمائی اگر اینه واقعا که...!؟؟خداخیرت بده4عدد سیب و4عدد خیار و4تاهم پیاز شده بود250هزارتومن!؟همین مورد ناچیز از چشم شما البته،از هرکدام 4تافقط،ما که واقعا داریم به سختی زندگی میکنیم وخوش بحال شماها که شمال میرید وسبدهاتون پر از خرید و رستوران بروهای خفن وغذاخورهای آنچنانی هستید،البته که حسادت نیست ولی ما واقعا نمیرسونیم به 10،15روز ماهیانه
  • سعید عقیلی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    27 2
    دقیقا ،با علم اقتصاد و ریاضیات جدید که فقط مخصوص خروجی های دانشگاه امام صادق است.
  • CH ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    28 1
    قیمت تخم مرغ همین دیروز شد ۹۹ هزار تومن ! دو درصد؟
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    22 0
    چون شجاعت گفتن تورم در دولت رانداریداین سخن رامی گوییدوگرنه توره هیچ کاهش نداشته اگردولت سواداقتصادداشت وضع اینطورنمی شد
  • NL ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    18 0
    خواب دیدی خیر باشه، اخوی؟! به قول معروف دوزار بده اش،بهمین خیال باش!!
  • ناشناس IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    9 0
    همینجوری حواستون به دلاروطلا وخودرو باشه نره بالا خودبخودهمه چی ثابت می مونه. خداشاهد توایران این سه قلم خیلی مهمه وسه قلم دیگرگوشت ومسکن وبنزین هم تاثیرداره بتونیداون سه تاراهم کنترل کنید تورم صفریا منفی میشه. من پارسال همین موقع همین جا گفتم اگرقیمت خودرو تثبیت بشه حتما تورم خودبخودکاهشی میشه. ولی خوب طلاوارزهم خیلی خیلی موثراست وگوشت ومسکن توایران خیلی مهمه
    • علي IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      2 0
      دلار و طلا كه بالا نرفته ! حتي قيمت طلا پايين هم اومده ! اين پوله ماست كه ارزشش پايين مياد ريال ايران بي ارزش ترين ارز جهانه و بعد از ايران بولیوار ونزوئلا و دونگ ویتنام رتبه دوم و سومين ارز بي ارزش جهان هستن ( متاسفانه )
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    17 0
    راستی ودرستی این آمارها از وضع بازارمیشود فهمید
  • حسین IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    14 0
    اصلاچراتورم باشه حتی 2درصد؟؟؟؟ انگارعادت کردید به گران کردن!!!!
  • خودم IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    13 0
    من از اون اولم ریاضیم ضعیف بود یعنی نمی دونستم 2 درصد چی هست. اما فارسی که خوب بود یادمه که یک شعری بود که می گفت مشک آن است که عطار بگوید.
  • حسین IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    10 0
    چرا تورم باشه حتی ۲درصد شما عادت کردید به گران کردن اجناس بعدامی گوئیدگران میکنیم که قاچاق نشود ازصبوری مردم به نفع خودتان استفاده میکنید
  • ناشناس IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    17 0
    کاری به امار این شخص ندارم فقط این میدونم ... ... ... ... ... همه چیز شده حداقل سه الی چهار برابر ... ... ...
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    17 0
    ... کمر مردم زیر بار گرانی خم شده آقایان از مهار تورم می گویند ... ... ... ...
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    2 0
    گرانی تا کی ادامه داره؟
  • رس FR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    2 0
    خودشون خرید نمیکنن ببینن تورم چقدره فقط تو ارقام واعداد خوب بلدن بنویسن