تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از رشد اقتصاد ایران در فصل بهار و کاهش نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در شهریور امسال حکایت دارد. با ورود نرخ تورم به کانال جدید، حالا دولت برای رساندن به نرخ هدف‌گذاری ۳۰درصدی باید گام‌های جدی‌تری برای رفع ناترازی بانک‌ها و کسری بودجه بردارد.

به گزارش همشهری، بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه در کل کشور از ۲.۴درصد در مرداد به ۲درصد در شهریور، در نقاط شهری از ۲.۵درصد به ۲.۱درصد و در نقاط روستایی از ۲درصد به ۱.۶درصد کاهش یافته و نرخ تورم نقطه به نقطه از ۳۹.۸درصد به ۳۹.۵درصد در کل کشور و در نقاط شهری از ۳۹.۸درصد به ۳۹.۶درصد و در نقاط روستایی از ۳۹.۶درصد به ۳۸.۸درصد رسیده است. به‌گفته مرکز آمار ایران در فاصله مرداد تا شهریور امسال نرخ تورم سالانه در کل کشور از ۴۶.۷درصد به ۴۶.۱درصد، در نقاط شهری از ۴۶.۱درصد به ۴۵.۶درصد و در نقاط روستایی هم از ۵۰.۲درصد به ۴۸.۹درصد کاهش پیدا کرده است.

بانک مرکزی پیش‌بینی کرده که نرخ تورم تا پایان امسال به ۳۰درصد برسد که اگر ملاک نرخ تورم نقطه به نقطه باشد، ۹.۵درصد دیگر در ماه‌های آینده باید نرخ تورم پایین بیاید و اگر منظور این نهاد نرخ تورم سالانه باشد، فاصله رسیدن به هدف ۳۰درصدی ۱۶.۱درصد خواهد بود که لازمه آن کاهش شدید نرخ تورم ماهانه و رسیدن آن به زیر یک درصد در ماه‌های باقیمانده سال خواهد بود.

خروج از رکود

 چند روز پس از انتشار نرخ رشد اقتصادی ۶.۲درصدی توسط بانک مرکزی، مرکز آمار ایران از رشد ۷.۹درصدی رونمایی کرد با این تفاوت که این نهاد آماری اعلام کررده که دلیل اصلی رشد اقتصاد در بهار امسال ناشی از جهش ارزش ۱۹.۸درصدی استخراج نفت و گاز طبیعی بوده و درحالی‌که بانک مرکزی گفته بود در بهار امسال همه بخش‌های اصلی اقتصاد با رشد مثبت همراه شده، مرکز آمار روایت می‌کند که بخش کشاورزی و تامین آب و برق و گاز طبیعی رشد منفی را تجربه کرده است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که اندازه اقتصاد ایران در فصل بهار امسال به ۲۱۴.۴هزار میلیارد تومان با احتساب ارزش افزوده نفت و ۱۸۱.۸هزار میلیارد تومان بدون حساب کردن ارزش بخش نفت رسیده که نسبت به بهار سال گذشته به‌ترتیب ۷.۹درصد و ۶.۱درصد رشد کرده است.

راز رشد اقتصاد و کاهش تورم | انتظارات تورمی فروکش کرد

راز رشد اقتصاد و کاهش تورم | انتظارات تورمی فروکش کرد

کد خبر 791257
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    3 1
    من هم میگم دلار ۲۰ هزار تومانه! کی به کیه!!