موضوع پله‌های برقی تهران که چند سالی است به یکی از سوژه‌های داغ حوزه شهری تبدیل شده است، طی دوره گذشته مورد غفلت قرار گرفته و ایمن‌سازی‌ آن میراثی بود که به مدیریت شهری ششم رسیده است.

پل عابر پیاده

همشهری- مهدی اسماعیل پور: سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در همین رابطه از نقص فنی در یکی از پله‌های برقی شهر تهران(پله‌برقی مقابل ایستگاه متروی شریعتی) می‌گوید. پیگیری این موضوع از سازمان زیباسازی‌ شهر تهران که از فروردین ۱۴۰۱مسئولیت پله‌های برقی پایتخت به این بخش واگذار شده است، نشان می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور، مشکل چندین ساله نقص فنی و ناایمن بودن پله‌های برقی تهران برطرف خواهد شد.

البته اصل ماجرا در مورد پله‌های برقی اینجاست که امروز در شرایطی بیش از ۵۰۰یونیت پله‌برقی در تهران وجود دارد که اساساً این حجم از پله‌برقی در تهران نیاز نیست و در ۲۰سال گذشته این کار بدون هیچ برنامه جامعی انجام شده است؛ آن هم در شرایطی که نگهداشت این پله‌ها هزینه‌های غیرمنطقی به پایتخت تحمیل کرده است. در واقع افزایش بی‌ضابطه پله‌های برقی در تهران سبب شده امروز شاهد شهری مملو از پل‌های مکانیزه مستهلک باشیم که اغلب آنها با مشکلات و نواقص فنی عدیده‌ای روبه‌رو هستند. پس از حوادث و حواشی اخیر پله‌های برقی شهر تهران بود که سازمان زیباسازی، پروژه اصلاح پله‌های برقی را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار داد. در همین رابطه مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به ضرورت تجهیز و تعمیر پله‌برقی‌ها در پایتخت از انعقاد قرارداد تعویض ۳۰پله برقی و جمع‌آوری ۸پله غیرضروری خبر می‌دهد. در همین رابطه چندی قبل بود که سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در صحن پارلمان شهری با اشاره به موضوع پله‌های برقی در معابر شهر تهران گفت: «معمولاً از پله‌برقی در مجتمع‌های تجاری، اداری و متروها استفاده می‌کنند. نصب پله‌برقی در معابر توجیه فنی ندارد و عمده پله‌ها مستهلک شده‌اند و به همین دلیل شاهد وقوع حوادث در آنها هستیم.»

 مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به ضرورت تجهیز و تعمیر پله‌های برقی شهر، با اعلام این خبر که به‌زودی شاهد تحولات بزرگی در آنها خواهیم بود، گفت:«با تدبیر شهرداری تهران قراردادی با یک تولیدکننده داخلی منعقد شده که پس از طی تشریفات اداری برای سال‌جاری ۳۰ پله‌برقی به‌صورت کامل با یونیت‌های ایرانی تعویض می‌شود که با این اتفاق در حوزه پله برقی‌ها شاهد یک اقدام بزرگ خواهیم بود.»

رضا صیادی با بیان اینکه طی مطالعات صورت گرفته تعدادی از پله‌برقی‌ها که دارای شرایط خاصی هستند با شیب مناسب (۸درصد) به رمپ تبدیل می‌شوند، گفت: «با این اقدامات، شرایط تحولی خوبی در حوزه پله‌برقی‌های پایتخت شاهد خواهیم بود. تعدادی از پله‌ها در سنوات گذشته به‌عنوان سازه‌های تبلیغاتی و محل درآمد سازمان در تهران ایجاد شده بودند که سازمان زیباسازی نیز سال‌ها حامی وجود این پل‌ها بوده است؛ اما پس از رصد و اخذ تأییدیه‌های ترافیکی که نشان‌دهنده تردد بسیار کم از روی این پل‌ها بود، این پل‌ها جمع‌آوری شدند. این اقدام با درنظر گرفتن منافع شهر و شهروندان انجام شد که منجر به جمع‌آوری ۸ پله‌برقی در تهران شد.» گفتنی است این پله‌های برقی عموما در خیابان‌هایی با عرض کم نصب شده بود که با نصب چراغ عابر پیاده می‌توان مشکل آنها را حل کرد؛ در نتیجه با اخذ تأییدیه‌های ترافیکی این ۸ پله برقی جمع‌آوری شدند.

آخرین وضعیت پله برقی های ناایمن تهران | آیا پله ها برای همیشه جمع می شوند؟

کد خبر 791242
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha