قاجارها که پای «ترکمن‌چای» را امضا کردند، قسمت شمالی سرزمین تالش به روسیه واگذار شد و آستاراچای (رودخانه آستارا) مرزی شد که از مرکز آبادی قدیمی آستارا می‌گذشت. به این ترتیب بخش‌های جنوبی شهر در نقشه ایران باقی ماند و بخش شمالی نصیب همسایه روسی شد.

آستارا

همشهری آنلاین، اهمیت سیاسی و بازرگانی قسمت جنوبی ‌کم‌کم با تاسیس گمرگ و مرزبانی بیشتر شد و آستارا، این شهر کوچک کرانه‌ غربی خزر، یکی از قطب‌های مهم تجاری شمال ایران و رابطی شد برای وصل کردن ایران به آن‌سوی مرز. بندر آستارا تا دهه‌ها موقعیت‌اش را نه فقط در تجارت کلان حفظ کرده‌ که نامش به عنوان یک مرکز خرید مرزی هم میان مردم عادی جا افتاد، تا آنکه واردات اجناس چینی، رونق بازارچه‌های این شهر را هم کمتر کرد. اما آنچه این شهر ساحلی را هم‌چنان پررونق نگه داشته، نه فقط این بازارچه‌های مرزی که طبیعت ییلاقی و مناطق دیدنی اطرافش است؛ مناطقی مثل لَوَندویل، تالاب استیل، آبشار لاتون و گردنه حیران که اقلیم آستارا را از دیگر مناطق گیلان متمایز می‌کند.

تا بندر مرزی

اگر از اردبیل به آستارا می‌روید، حدود یک ساعت و ربع و اگر هم در رشت هستید حدود ۴ ساعت در راه خواهید بود تا بعد از شهرهای انزلی و تالش به آستارا برسید. از تهران، می‌توانید نرسیده به رشت بعد از پلیس‌راه، وارد پل روگذری شوید که به‌سمت فومن می‌رود. بعد هم به تالش و آستارا برسید. از آستارا تا رشت حدود ۱۷۰ کیلومتر و تا اردبیل ۷۵ کیلومتر راه دارید.

دریا، آبشار وتـالاب

شهر آستارا علاوه بر ساحل مفرحش، مناطق طبیعی فراوانی در اطراف خود دارد.

منطقه لَوَندویل: از رشت که به سمت آستارا حرکت کنید، حدود ۱۵ کیلومتر قبل از آستارا، تابلوی شهر ساحلی «لوندویل»، برای ورود به این منطقه شما را راهنمایی می‌کند. وارد شهر که شدید، باید سراغ خیابان «آبشار» را بگیرید؛ جاده‌ای ۱۰ کیلومتری که شما را در عرض یک ربع به روستای «کوته‌کومه» و آبگرم معروف آن می‌رساند. اما معروف‌ترین دیدنی لوندویل، آبشار زیبای لاتون است. از پارکینگ آبگرم باید پیاده راه بیفتید تا پای لاتون برسید که از یک مسیر نیمه‌کوهستانی شروع و به یک منطقه جنگلی می‌رسد. مسیر پیاده‌روی حدود ۸ کیلومتر است و چون سربالایی است تا آبشار حدود ۴ ساعت راه دارید.  

تالاب استیل: این تالاب در منطقه عباس‌آباد و ۷ کیلومتری جاده لوندویل به آستارا قرار گرفته. این تالاب واقعا تماشایی است؛ هم به خاطر پرندگان و هم پوشش گیاهی‌اش. در شرق تالاب درختان توسکای شناوری را خواهید دید که با ریشه‌های به هم پیوسته‌شان هم‌چون جزیره‌هایی در تالاب آرام حرکت می‌کنند.

تله‌کابین حیران: تماشای طبیعت فوق‌العاده و سواری در تله‌کابین، ارزش رانندگی در مسیر ۳۵ کیلومتری آستارا تا حیران را دارد. فقط یادتان باشد که حتی در گرم‌ترین ماه‌های سال هم هوای اینجا خنک است. هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۷:۳۰ بعداز ظهر و در روزهای تعطیل تا ۹ شب می‌توانید سراغ این تفریح بروید.  

ساحل دریا: ساحل تفریحی شهر آستارا، ساحل صدف در ۱۵ کیلومتری این شهر و همین‌طور ساحل شهر لوندیل جزو مناطقی هستند که در آنها می‌توانید از امکانات تفریحی، امنیتی و بهداشتی دریا استفاده کنید.

مرز جنگل و دریا | چطور در شهر مرزی آستارا بگردیم و از دیدنی‌های اطراف آن لذت ببریم؟

درساحل یا آبگرم

می‌توانید در محدوده مناطق امن ساحل آستارا چادر بزنید. در آستارا خانه‌های محلی اجاره‌ای هم وجود دارد که می‌توانید در این‌باره  راهنمایی بگیرید. اگر در روستای کوته‌کومه هستید، می‌توانید در کانکس‌هایی که برای مسافران آبگرم در نظر گرفته شده اقامت کنید. علاوه بر این قهوه‌خانه «نورمحمد» در مسیر آبشار هم محل مناسبی برای پیدا کردن یک خانه روستایی برای اقامت است. همچنین می‌توانید در هتل بمانید.

خرید روسـی

معروف‌ترین بازار آستارا، بازارچه ساحلی یا همان بازار روسی معروف است که این روزها پر از اجناس چینی شده. این بازارچه در شرق آستارا و کنار ساحل قرار دارد و درآن بیشتر از هرچیز انواع لباس، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، گل‌های مصنوعی و انواع ابزار را می‌توانید پیدا کنید. آستارا  پاساژهای به‌روزتری هم دارد که در نقاط مختلف شهر پراکنده‌اند.

طعم خوش آستارا

غذاهای محلی از باقالی‌قاتق و میرزا قاسمی گرفته تا بادمجان‌ شکم‌پر و کباب ترک را باید در خانه آشنایان محلی تجربه کنید یا آنکه یک غذاخوری محلی تازه ‌تاسیس پیدا کنید.  

کد خبر 791124
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha