سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱
۰ نفر

غار سهولان مهاباد پس از غار علیصدر بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین غار آبی ایران اسلامی به شمار می‌رود و دنیایی شگفت انگیز در اعماق زمین است.

غار آبی سهولان

به گزارش همشهری آنلاین، غار سهولان در ۳۵ کیلومتری شهرستان مهاباد و جاده مهاباد - بوکان واقع شده و از چند حوضچه بزرگ که به وسیله دالان‌های آبی به هم متصل شده‌اند تشکیل یافته است، ارتفاع سقف غار از سطح آب در حوضچه آخر ۵۰ متر و عمق آب در حوضچه وسط به ۳۵ متر می‌رسد.

این غار تا اندازه‌ای شبیه به غار علیصدر همدان است با این تفاوت که قسمت کشف شده آن در حال حاضر چندان طولانی نبوده و قندیل‌های بسیار زیبا و فراوان موجود در غار علیصدر را به صورت موردی می‌توان در این غار مشاهده کرد، غار سهولان دارای دو در اصلی است که به هم راه دارند و می‌توان از هر یک از آن‌ها وارد غار و از در دیگر خارج شد.

بعد از ورود به غار و پس از طی مسیر پیاده با سوار شدن بر قایق می‌توان به دیدن جاذبه‌ها و شگفتی‌های نهفته در دل این غار پرداخت، هم اکنون به لطف نورپردازی محیط درونی غار که با انواع لامپ‌ها و نورافکن‌ها چراغانی شده، مناظر شگفت انگیزی را می‌توان مشاهده کرد.

شگفت انگیزترین غار آبی جهان در ایران

رسوبات داخل غار اشکال گوناگونی دارد: پای فیل، عروس دریایی، خفاش و... که به همراه قندیل‌های زیبای غار آنرا بسیار دیدنی کرده است.

این غار دارای سفره‌های آبی به صورت دریاچه‌ای صاف و زلال است و از چند حوضچه بزرگ که به وسیله دالان‌های آبی به هم متصل شده‌اند، تشکیل یافته است که حداکثر عمق آب آن ۵۰ متر است.

گردشگران در این سفر پر از رمز و راز با گذشت از دالان‌های تنگ و باریک، سه حوضچه آبی بزرگ و کوچک را پشت سر می‌گذارند تا به چهارمین و بزرگترین دریاچه برسند که حدود ۵۰۰ مترمربع وسعت دارد و در ۲۵۰ متری اسکله قرار گرفته و آخرین نقطه‌ای است که بازدیدکنندگان به وسیله قایق طی می‌کنند.

کد خبر 790907
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • علی محمودمینه IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    سلام : ضمن تشکر از درج خبر ؛ به اطلاع می رسانم ساعت بازدید از غار سهولان در نیمه دوم سال از ۰۸:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ می باشد و قیمت بلیط برای افراد بالای چهار سال ۴۰/۰۰۰ تومان است.
  • ..... IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    2 0
    خیلی زیباست ولی پله هاش زیاده آدم خسته میشه ولی داخلش قشنگه واقعن
  • نسترن IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    4 1
    ولی غار علیصدر همدان ما ی چیز دیگه اس تو هیچ جای دنیا نمونه اش پیدانمیشه.. خیلی زیباس انواع متفاوتی از قندیل ها رو تو دل خودش جا داده
    • احمد IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 0
      احسنت 🙏