کارگردان مستند "تغییر مأموریت" می‌گوید: در نخستین ماه‌های پس از پیروزی انقلاب اتفاقی مهم رخ می‌دهد؛ اعتماد امام خمینی و آیت الله خامنه‌ای سرنوشت نیروی هوایی ارتش و جنگ را تغییر می‌دهد.

مستند  تغییر مأموریت

به گزارش همشهری آنلاین، مستند "تغییر مأموریت" به کارگردانی سجاد ریاحی روایتی از  جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان هشت سال دفاع مقدس است. در این مستند یک سند "به کلی سری" از دوران جنگ تحمیلی برای اولین بار به تصویر کشیده شده است.

ریاحی کارگردان این مستند  درباره جزئیات این اثر گفت: در این مستند، ماجرای تشکیل جهاد خودکفایی در ارتش را روایت کرده‌ایم. درباره اهمیت این اتفاق می‌توان گفت که آغاز یک تغییر بزرگ در نیروی هوایی ارتش بوده است.

وی اضافه کرد: همانطور که می‌دانید نیروی هوایی ارتش قبل از انقلاب فضای کاملاً متفاوتی داشته و از نظر تولید و تعمیر تجهیزات پیشرفته هواپیماها، موشک‌ها و ادوات نظامی وابسته بوده و همه این کارها توسط مستشاران آمریکایی انجام می‌شده است. آنها به هیچ وجه به ایرانیان اجازه نمی‌دادند که حتی کارهای ساده‌ای نظیر تعویض لنت هواپیما را انجام بدهند. البته باید اشاره کنم که تخصص این کار در بین نیروهای ما وجود داشته اما بهشان اجازه عملیاتی کردن آن داده نمی‌شده است.

این مستندساز با اشاره به شکل‌گیری جهاد خودکفایی در ارتش با فرمان امام خمینی و اعتماد آیت الله خامنه‌ای به جوانان گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به واسطه نیازی که شکل می‌گیرد، فضا متفاوت می‌شود. تعدادی از جوانان نیروی هوایی پیش امام خمینی (ره) می‌روند، به ایشان اعلام آمادگی می‌کنند و می‌گویند: "ما می‌توانیم قطعات پیشرفته ادوات نظامی و هواپیماها را تعمیر کنیم". امام خمینی آنها را به حضرت آیت الله خامنه ای که در آن زمان نماینده‌ ایشان در ارتش بودند، معرفی می‌کنند. اعتماد آقای خامنه ای به این جوانان زمینه‌ساز اتفاقی بزرگ می‌شود که از آن به عنوان جهاد خودکفایی ارتش نام برده می‌شود. ماجرای خودکفایی ارتش از اواخر سال ۱۳۵۷ آغاز می‌شود و پس از آن وارد دفاع مقدس می‌شود.

وی تأکید کرد: موضوع مهمی که در این مستند اشاره می‌شود، کارایی بسیار بالا و اثرگذاری این جوانان در جریان دفاع مقدس است. جهاد خودکفایی نقش بسیار پررنگی در عملیات‌های هوایی مهم ما داشته و برای دشمن بازدارندگی ایجاد می‌کند. از جمله این اتفاقات می‌توان به ساخت موشک برای هواپیمای F۱۴، زدن هواپیمای میگ ۲۵ با موشک‌های ابتکاری ارتش و ... اشاره کرد.

ریاحی با اشاره به نام این مستند گفت: مأموریت واژه‌ای نظامی است و هر کسی که در رده‌های نظامی قرار می‌گیرد، مأموریتی به او محول می‌شود و باید آن را به بهترین نحو انجام بدهد. پیش از انقلاب، مأموریت همافران و نیروهای فنی در ارتش، صرفاً تعویض‌کاری بود و تعمیر قطعات توسط خود آمریکایی‌ها انجام می‌شده است، اما بعد از انقلاب، مأموریت آنان تغییر پیدا می‌کند. دلیل این تغییر مأموریت دو چیز است؛ اول، پیروزی انقلاب و دوم اعتماد امام خمینی و آیت الله خامنه‌ای به آنان. پس از این اتفاق است که همافران ارتش پیشرفت‌های چشمگیری می‌کنند، نه تنها خودشان قطعات را تعمیر می‌کنند، بلکه دست به تولیدهای ابتکاری نیز می‌زنند.

او درباره شیوه روایت این موضوع در مستند "تغییر مأموریت" گفت: در این مستند هم آرشیو داریم و هم مصاحبه. سراغ افراد دست‌اولی که در جریان خودکفایی بودند رفتیم و صحبت‌هایشان در فیلم به نمایش در آمده است. این مستند ۵۴ دقیقه است و امشب از شبکه مستند پخش می‌شود.

عوامل تولید این مستند عبارتند از:

تهیه‌کننده: امیرحسین نوروزی، نویسنده، کارگردان و تدوین: سجاد ریاحی، مدیر تولید: بابک پاک جامه، مشاور محتوایی پروژه: حسین بازرگان و گوینده: همت مومیوند.

براساس این گزارش، مستند "تغییر مأموریت" امشب در قالب هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت ۲۴ و ۱۰ صبح روز بعد است.

کد خبر 790734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha