مدیر اندیشکده زن و جامعه گفت: مصاحبه دکتر جمیله علم‌الهدی، همسر رییس‌جمهور، با یک رسانه آمریکایی تصویر حقیقی زن مسلمان ایرانی را بازسازی کرد و تمدن غرب در زمینه حقوق و شخصیت زن را به چالش کشید.

جمیله علم الهدی - نیوزویک

به گزارش همشهری آنلاین، همسر رئیس جمهور ایران ۳۰ شهریورماه در گفت وگو با یکی از رسانه های آمریکا بیان کرد: زنان در ایران تحت حمایت خانواده، پدر و همه اعضای خانواده هستند و به واسطه حمایتی که از خانواده دریافت می‌کنند، نقش تعیین کننده‌ای در جامعه ایفا می‌کنند و به این دلیل است که هسته اصلی خانواده نقش بسزایی دارد. زنان در ایران یا هر جای دنیا نقش تعیین کننده‌ای در حفظ هسته اصلی خانواده دارند، بنابراین نقش بسیار تعیین کننده‌ای در جامعه دارند.

دکتر علم الهدی در خصوص اتهامات غرب علیه ایران مبنی بر نبود آزادی برای زنان و نیاز به داشتن حقوق بیشتر برای آنها در داخل ایران گفت: غرب اطلاعات کافی در مورد ایران ندارد. علت این سوء تفاهم نیز نداشتن اطلاعات کافی است. آنها به عمق گسترده روابط بین زنان و مردم نپرداخته اند. به همین دلیل است که آنها زنان را با دید غربی می نگرند. روایت غرب در مورد زنان در ایران, موضوعی بسیار سیاسی است.

همسر رییس جمهور گفت: سیاست دولت های مختلف در آمریکا استعمار و استثمار کشورهای مستقل است. آنها فشار را بر هر کشور استقلال طلبی افزایش می دهند تا خواسته ها و زیاده طلبی های آمریکا را بپذیرد.

ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زن و خانواده درباره مصاحبه جمیله علم الهدی همسر رییس جمهور با رسانه های آمریکایی پیرامون تصویر واقعی زن مسلمان ایرانی و پیگیری دیپلماسی عمومی در سطح بین‌الملل بیان کرد: نسبت میان ما و غرب قبل از آنکه در قالب منازعات سیاسی و نظامی بروز و ظهور یابد، ریشه های عمیق تراز جنسیت فلسفه، الهیات و تاریخ دارد.

وی افزود: به عبارتی مناقشات سیاسی و دیپلماتیک امروز میان جمهوری اسلامی و آمریکا و اروپا، امتداد عینی دو نگاه متفاوت به انسان و حیات اجتماعی اوست. لذا تقلیل چالش ما و غرب به تحریم ها و تهدیدها و استراتژی مواجهه با آن، سطحی نگری و عدم شناخت صحیح میدان است. ما در سطحی فراتر درگیر یک نزاع تمدنی و تاریخی با غرب هستیم که امروزه سطوح و لایه های مختلفی پیدا کرده است.

اقبالی ادامه داد: یکی از مهمترین سطوح درگیری تمدنی ما و غرب، عرصه جنسبت و زنان است که به دلیل ماهیت گفتمانی که دارد، در ساحت تصویر و بازنمایی ظهور جدی یافته است. امروز غرب با یک نگاه عمیق و راهبردی به میدان منازعه تمدنی با اسلام و انقلاب اسلامی، به درستی و کاملا هوشمندان صحنه های درگیری مختلفی را طراحی و مدیریت می کند که یکی از آن صحنه ها، تصویر زن در اسلام و ایران است.

این فعال در حوزه زن و خانواده گفت: غرب به درستی فهمیده که حذف اسلام و معنویت سیاسی در جهان امروز به تخریب چهره زن در اسلام و انقلاب اسلامی پیوند خورده است. لذا از هر تلاشی برای ارایه چهره ای خشن، ماقبل تمدن، ظالمانه و محدود کننده از اسلام و جمهوری اسلامی در نسبت با زنان دریغ نمی کند.

مدیر اندیشکده زن و خانواده با طرح این سوال که ابتکار ما در این صحنه نزاع گفتمان با غرب درباره زن چیست گفت: کارآمدترین و موثرترین راهبرد ما به عنوان نماینده گفتمان اسلام و معنویت سیاسی در جهان، نه پاسخ به شبهه پراکنی های غرب، بلکه هجوم به بنیان های معرفتی و تاریخی غرب در نسبت با زن و خانواده است. به تعبیر مقام معظم رهبری ما در ماجرای زن از غرب طلبکاریم. این یعنی برداشتن علم دفاع از حقوق و شخصیت زنان و نفی و نقد رویکردهای غربی و فمینیستی به زن و جنیست.

اقبالی افزود: شاید بتوان ادعا کرد که این لایحه درگیری که من تعبیر «نزاع گفتمانی بر سر تصویر زن» برای آن به کار می برم از تمام مناقشات سیاسی، اقتصادی و نظامی میان ما و کشورهای غربی مهمتر و استراتژیک تر است. زیرا مرکز ثقل این نزاع در سپهر عمومی و میان جامعه ما و غرب تعریف می شود و فراتز ار درگیری میان دولتها و سیاستمداران است. امری که امروزه تحت عنوان دیپلماسی عمومی به ادبیات غالب در مطالعات و روابط عمومی بین الملل تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ما برای غلبه و توفیق در این صحنه درگیری تاریخی و تمدنی، ناگزیر از تسخیر قلب و ذهن ملت ها و مردم جهان هستیم نه مذاکره با سیاستمداران و حاکمان.

مدیر اندیشکده زن و خانواده گفت: مصاحبه جمیله علم الهدی همسر رییس جمهور با هفته نامه نیوزویک ، کنشی هوشمندانه در راستای تحقق و پیگیری دیپلماسی عمومی با رویکرد جنسیتی است که خلاء جدی دستگاه سیاست خارجی کشور ما در طول این سالها بوده است.

اقبالی افزود: مصاحبه خانم علم الهدی منطق او در مواجهه و ورود به بحث درباره خانواده و مناسبات زن و مردم در جامعه ایران و همچنین نوع مواجهه او با فمینیسم و تجربه غرب در عرصه حقوق زنان، اگر مهمتر از سخنرانی بسیار دقیق رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل نباشد به طور قطع نتایج و تاثیرات کمتری ندارد. زیرا این رایزنی ها و گفت و گوها با بدنه اجتماعی غرب نزدیک ترین مسیر برای غلبه گفتمانی و توفیق در این صحنه نزاع تمدنی است.

این فعال در حوزه زن و خانواده ادامه داد: این مصاحبه و اقداماتی نظیر این از چند جهت برای ما اهمیت راهبردی دارد. اولا به ارایه منطق خدشه ناپذیر ما در مساله زن، خانواده و جنسیت کمک اساسی می کند و زمینه شنیده شدن صدای حقیقت در فضای اجتماعی غرب را فراهم می کند. ثانیا نفس این مصاحبه برای ما یک برد اساسی و یک توفیق تام است. زیرا ویترین مواجه منطقی و استدلالی ما با غرب یک زن است. زنی که اتفاقا برخلاف القائات رسانه ای غرب، محجبه، تحصیلکرده، موثر و موفق است.

وی تاکید کرد: من به نوبه خودم به عنوان یک پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده، از این اقدامات هوشمندانه و داهیانه خانم دکتر علم الهدی در بازسازی تصویر حقیقی زن مسلمان ایرانی و به چالش کشیدن تمدن غرب در زمینه حقوق و شخصیت زن، حمایت و تشکر می کنم.

کد خبر 790646
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 54
  • حسن IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    18 98
    اصلا به اونا چه مربوط هست قدرت داریم کشور خودمون هست هر کاری هم بخواهیم می کنیم هرکسی هم راضی نیست بره بیرون.
    • مردم IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      82 17
      ایشان با چه سمتی و چه عنوانی با هزینه دولتی به این سفر رفتند ؟؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      8 40
      سازمان ملل فقط جای بحث سیاسی، نیست،. بسیاری از اندیشمندان کشورهای مختلف جهان جهت تبادل نظر به این اجلاس می‌روند ، ایشان به عنوان نماینده،.از طرف اندیشکده، زن و خانواده ایرانی، وبا دعوت رسمی و به عنوان همسر،. ریس جمهور به این اجلاس رفتند
    • محمد IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      50 7
      اصلا ایشان و امثال ایشان چه جوری استاد دانشگاه شده اند؟ فقط باید گفت ای روزگار
    • مهرداد IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 0
      اصلیتت عربه یا هندی ؟
  • هادی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    68 12
    اگر خود را در اسلام برابر مندرجات قانون می دانست این حرف ها را نمی زد
  • US ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    68 7
    شرمنده، ولی خانم دکتر چه فرمودند که “تمدن غرب” رو به چالش کشیدند؟ لااقل آزاده باشید…
  • عباس ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    75 11
    ای کاش دم ازگرانی و تورم میزدی نه تمدن
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    15 52
    زنان در ایران نقش تعیین کننده نقش بسزا و نقشه بسیار تعیین کننده دارند. چقدر ادبیاتشون شبیه آقاشونه احسن واقعا حقشون بیشتر از اینهاست به ایشون جفا شده
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    69 7
    اینجا جمهوری اسلامیه نه دربار شاه. زن و دختر رئیس جمهور تحت چه عنوان حقوقی به نیویورک رفته اند؟
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      4 24
      با عنوان همسر رییس جمهور. تاکورشود هرآنکه نتواند دید... البته این رسمیه در اکثر کشورها و فقط شامل ایران نمیشه...
    • امید IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      3 10
      دقیقا درسته چون خانم علم الهدی یک زن تحصیلکرده اندیشمند باعفت وحیا. استاد توانمند پژوهشگر دانشگاه است که آبروی زنان ایرانی است که به عنوان همسر ریس جمهور ایران درآمریکا تمدن غرب رابه چالش می‌کشد نه زن شاه مفلوک وزن فاسد بیسوادش که فقط برای نوکری وجلب توجه لباسش همراه شاه به سفرمیرقت ضمنا دعوت از همسر ریس جمهور تمام کشورها درسازمان ملل صورت می‌گیرد شما بی اطلاعید
    • بنده خدا IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 3
      اونهایی که از رفتن خانم رئیسی ناراحت هستین هرکسی که بتونه وعرضه داشته باشه یک همچین جایی مهمی که صداش به همه دنیا میرسه بره از ایران از مردم از زن ایرانی دفاع کنه چه اشکالی داره حالا بعضی از شما ناراحت این هستین که هزینه رفتنش از کجا امده از بوجه های ملیاردی که هرکی واسه خودش میبره خبر نداری به هزینه رفتن این بنده خدا که کلی کارش ارزش داره گییر میدی بتید حساب کتاب بوجه مملکتو بدن به شما که کسی زیادی خرج نکنه
  • جواد IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    42 13
    کاش پدر گرامی این خانم محترم به همراه آنان می بود و ایشان هم با خبرنگار ها دیدار و گفتگو می کردند.
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    5 18
    خوب
  • شاهین IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    45 5
    باباش رو هم میبرد ...
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      2 2
      بابای تو کجاس بگو بیشتر وقت بذاره برا ادبت
  • کریم TR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    4 37
    معجزات به این میگن
  • FR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    53 14
    ایشون نمیتونه از طرف مردان ایرانی صحبت کنه همچنین نمیتونه از طرف زنان ایرانی نظر بده، نه کسی این خانم رو انتخاب کرده و نه حرف هایی که میزنه مستنده
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      6 46
      شما برو به مکرون رای بده نمیخواد با پرچم کشور فرانسه مدافع حقوق ما باشی
  • احمد IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    9 32
    آفرین و احسن به امید درک معنویت و محجوبیت زن ایرانی از سوی جامعه غربی
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    39 7
    تازگی ها همسرانشون با خودشون این طرف اون طرف میبرن،یه حقوقی هم بهشون میدن.
  • خودم IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    7 37
    بنده وقتی جناب دکتر در سازمان ملل سخنرانی کرد لذت بردم مخصوصا وقتی کتاب را بردند که اصلا حظ کردم.
  • هادی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    6 21
    باید زنان ما زینب وار, جنایات یزید زمان یعنی دولت آمریکا رو در همه جای جهان افشا کنند که پشت ژست های حقوق بشری کمترین احترام به زنان در آمریکا گذاشته نمیشه و ابتذال در همه جای ارکان دولت آمریکا رسوخ کرده, کار خانم علم الهدی کار زینبی بود.