یکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت‌: نخستین دسته از دُرناهای مهاجر به منظور استراحت و تغذیه وارد تالاب‌ بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان شدند.

درنای سیبری

به گزارش همشهری آنلاین، فاروق سلیمانی  افزود: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود، نخستین دسته از دُرناها که شامل ۱۵۰ تا ۲۰۰ قطعه بودند را در پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی «کانی‌برازان» مشاهده کردند.

وی افزود: کارشناسان همچنین در آسمان این منطقه دسته‌هایی از دُرناهای مهاجر را مشاهده و سر وصدای آنها را شنیدند که به سمت مناطق جنوبی در حال پرواز بودند.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست مهاباد گفت: آذربایجان‌غربی یکی از معدود استان‌های کشور است که دُرناها در آن جوجه‌آوری می‌کنند البته زادآوری دُرناها در مناطق شمالی استان صورت می‌گیرد و در فصل پاییز دُرناهای جوان نیز به همراه گله خود به مناطق جنوبی مهاجرت می‌کنند.

نخستین دسته از دُرناهای مهاجر وارد تالاب‌ کانی‌برازان مهاباد شدند

وی اضافه کرد: دُرناها پرندگانی هستند بزرگ، با پاها و گردن دراز، دم نسبتا کوتاه، بال‌های دراز و منقاری بلند و کلفت، ظاهر شبیه لک‌ لک که شاهپرهای ثانوی داخلی بال‌های آنها خیلی بلند است و روی دم آنها را می‌پوشاند.

سلیمانی افزود: گله‌های این پرنده که نر و ماده آن هم‌شکل بوده و بطور معمول روی زمین آشیانه می‌سازند، هنگام مهاجرت در یک خط به شکل هفت پرواز می‌کنند و اغلب در مناطق آبی، دشت‌های بوته زار، کشتزارها و حاشیه دریاچه‌ها به سر می‌برد.

وی یاداور شد: دُرناها در ایران جزو پرندگان مهاجر و در زمره پرندگان حمایت شده قرار دارند.

 تالاب بین المللی «کانی‌برازان» مهاباد که نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می شود با وسعتی افزون بر هزار هکتار یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمالغرب کشور به شمار می رود.

بر اساس آخرین بررسی ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می سازد.

از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.
در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی «کانی‌برازان»، تالاب های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز وجود دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

کد خبر 790609
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha