سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور بحث دوشغله‌ها را مسأله زمین‌مانده کشور دانست و گفت:

اگرچه پیگیری مسأله دوشغله‌ها با ورزش آغاز شد اما قطعاً‌ به ورزش ختم نخواهد شد.

حجت الله ایوبی سه شنبه در یک نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف خبری در محل سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد ضمن ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده درباره دوشغله‌های ورزشی، به سوالات خبرنگاران در این زمینه پاسخ داد.

معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور گفت: نگاه این سازمان به مدیرانی که قبول مسئولیت می‌کنند نگاهی کاملاً احترام‌آمیز است، اما باید بپذیریم که برای رسیدن به جامعه‌ای قانونمند باید هزینه‌های این‌ قبیل مباحث را بپردازیم.

وی گفت: در ارتباط با مسأله دوشغله‌ها جامعه انتظار دارد که تصمیمات جدی‌تری اتخاذ شود. آن هم در مورد مسأله ورزش که هم باعث طراوت و نشاط جامعه و هم باعث غرور ملی است. به هر حال مطالبه و انتظار مردم این است که مدیرانی که فرصت و وقت کافی دارند در مسئولیت‌های ورزش حضور یابند.

ایوبی با عنوان اینکه سازمان بازرسی کل کشور، نگاه غیرمحترمانه به مدیران دوشغله ندارد گفت: رابطه سازمان بازرسی با مدیران اجرایی مثل رابطه داور با بازیکنان در زمین ورزش است که گاهی مجبور است از کارت‌های زرد و قرمز استفاده کند و بازیکن نیز در میدان ورزشی، مباحث حقوقی و قضایی با داور نمی‌کند.

معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی اظهار داشت: هرگز برای ما خوشایند نیست تا در کارنامه مدیری که تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد تخلفی درج و ثبت شود، بنابراین نگاه ما، نگاه پیشگیرانه است.

وی تصریح کرد: در ارتباط با دوشغله‌های ورزشی، سازمان بازرسی کل کشور در زمانی که انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار می‌شد شکایت و نامه‌های زیادی دریافت کرد و سازمان هم مکاتبات و اقدامات پیشگیرانه‌ای مبنی بر عدم پذیرش مسئولیت دیگر، توسط مدیران دولتی انجام داد. همچنین سازمان پیشنهادی به دولت و مجلس کرد تا با تهیه لایحه و طرحی مشکل دوشغله‌های ورزشی را حل نمایند. در این زمینه با مجلس در تهیه طرحی همکاری کرد اما برخی نمایندگانی در ادامه کار امضایشان را پس گرفتند و بدین‌ترتیب برای سازمان بازرسی کل کشور راهی جز اجرای قانون نماند.

ایوبی قانون اساسی کشور را قانونی مترقی دانست و گفت: روح حاکم بر قانون اساسی، صریح و روشن است و چون نظام و کشور مبتنی بر عدالت است و بنا بر فراهم‌نمودن فرصت‌های برابر برای مردم است، مدیران دولتی نباید دیگران را از این فرصت محروم کنند. هرگز نباید از اینکه کارها را به مردم واگذار می‌کنیم نگران بود. نظام ما نظام مردم‌سالاری دینی است و باید فرصت‌های برابر در اختیار مردم قرار داد و اصل 44 نیز بر این تصریح دارد.

وی ادامه داد: مشارکت مردم فقط به انتخابات و عرصه‌های سیاسی محدود نمی‌شود بلکه شامل همه عرصه‌ها از جمله ورزش می‌شود. ما قهرمانان و مدیران کارآمد زیادی داریم که آماده‌اند با کمال میل و تمام‌وقت در خدمت ورزش کشور باشند. همچنین در کشور جوانان با انگیزه و مستعدی هستند که تنه به تنه قدرت‌های بزرگ می‌زنند و این جوانان که در عرصه‌های فناوری این همه پیشرفت داشتند آیا نمی‌توانند در عرصه ورزش حرفی برای گفتن داشته باشند؟ دکتر ایوبی گفت:‌ در یک پیگیری بحث دوشغله‌ها در یکی از حوزه‌های کشور، 67 دوشغله استعفا دادند و این راه را برای اشتغال جوانان فراهم می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور به بیان آمار دوشغله‌های ورزشی اشاره کرد و افزود: از قبل از عید امسال تا به امروز 221 نفر را مشمول دوشغله یافتیم که در کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی حضور داشتند و برای آنها نامه فرستادیم. وی ادامه داد: هنوز هم اعلام می‌کنیم که با همکاری مدیران محترم سازمان تربیت‌بدنی برای حل مسأله دو شغله‌ها آماده هر نوع همکاری هستیم.

وی اظهار داشت: تا امروز 221 پرونده در حال آمده شدن است، 128 پرونده واجدشرایط ارسال به دادگاه هستند و کار 60 پرونده به اتمام رسید. وی گفت: کار سازمان بازرسی پس از ارسال این پرونده‌ها به محاکم به اتمام می‌رسد و بقیه کار به عهده دستگاه قضایی است.

ایوبی گفت: تعداد استعفاها در کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی به 73 نفر رسید و ما از این افراد که پیشتاز اجرای قانون هستند تشکر می‌کنیم. وی ادامه داد: قبول داریم که سازمان تربیت‌بدنی به بحث دوشغله‌ها اهتمام دارد و تشکر هم می‌کنیم اما برای جایگزینی استعفادهندگان اقدام کند.

وی با بیان اینکه، برخی‌ها تعداد دوشغله‌های ورزشی را 25 هزار نفر عنوان کرده‌اند تصریح کرد: در این مقطع ما چنین برداشتی نداریم و در حال حاضر فقط فدراسیون‌های ورزشی و کمیته ملی المپیک را که 221 نفر هستند مصداق بارز دوشغله‌ها می‌دانیم و در مورد هیأت‌های ورزشی فعلاً نظری نداریم.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور به نگاه این سازمان به بحث دوشغله‌ها اشاره کرد و افزود: نگاه سازمان بازرسی در این زمینه نگاه تازه‌ای نیست و شخص رئیس سازمان تربیت‌بدنی در سخنانش درباره بحث دوشغله‌‌ها همواره بر این نکته تأکید داشت که نباید در سازمان تربیت‌بدنی، دوشغله وجود داشته باشد و چندین نفر به همین دلیل در آن سازمان حذف و برکنار شدند. بنابراین، بحث دوشغله‌ها دغدغه تربیت‌بدنی هم می‌باشد و امیدواریم این بحث با کمک سازمان تربیت‌بدنی حل شود.

وی ادامه داد: یقین داریم که جامعه ورزش و مسئولان تربیت‌بدنی همین عقیده را دارند که اگر مدیران شایسته تمام‌وقت بیایند و مسئولیت‌های ورزشی را بگیرند باعث ارتقای ورزش کشور خواهد شد.

خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود حضور مدیران در ورزش باعث می‌شود تا امکاناتی در خدمت ورزش قرار گیرد امکانات باید بر اساس قانون باشد. در قانون آمده است که درصدی از بودجه دستگاه‌ها به ورزش اختصاص یابد اما این بدان‌معنی نیست که مدیران  این کمک را منوط به حضورشان در مشاغل ورزشی کنند.

ایوبی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد ملاقات مهندس علی‌آبادی با آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی و حل شدن این مشکل گفت: آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در بحث دوشغله‌های ورزشی، گردش‌کاری از ما خواستند و ما نیز گردش‌ کار را دادیم و ایشان دستور دادند که مسأله پیگیری شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دوشغله‌های تربیت‌بدنی اظهار داشت: اعتقاد ما این است که ورزش یک کار تمام‌وقت است و اهتمام بیشتری را می‌طلبد و با مسئولیت‌های پرمشغله قابل جمع نیست. وی ادامه داد: بیشترین دوشغله‌ها در خود سازمان تربیت‌بدنی هستند و کمترین استعفا را هم از این سازمان داریم.

معاون سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: خواهشم از مدیران ارشد تربیت‌بدنی این است که زمینه و شرایط را برای قانونمند شدن مدیران فراهم کنند.

ایوبی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بحث دوشغله‌ها فقط مربوط به ورزش می‌شود اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور بعد از مسأله دوشغله‌ها در ورزش، این موضوع را در کل کشور پیگیری می‌کند و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه مأموریت یافت.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی که در مورد تعداد مدیران مستعفی و اینکه از کدام فدراسیون‌ها هستند اظهار داشت: در فدراسیون‌های پزشکی ورزشی 6 نفر، جودو 6 نفر، کبدی 5 نفر، گلف 4 نفر، بیس‌بال 4 نفر، نابینایان 4 نفر، اتومبیل‌رانی و موتورسواری 3 نفر، اسکی 2 نفر، شمشیر بازی 2 نفر، شطرنج 2 نفر، وزنه‌برداری 2 نفر، تنیس 2 نفر، دو و میدانی 2 نفر، تنیس روی میز 2 نفر، نجات غریق 2 نفر، بوکس 2 نفر، کشتی 2 نفر، دوچرخه سواری 2 نفر، اسکواش 2 نفر، ژیمناستیک 2 نفر، ورزش‌های همگانی 2 نفر، هاکی 4 نفر و فدراسیون‌های اسکیت، آمادگی جسمانی، ناشنوایان، بولینگ و بیلیارد، ووشو، پهلوانی و زورخانه‌ای، ورزش‌های روستایی و عشایری، تکواندو و سه‌گانه هر کدام یک نفر استعفا دادند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد مدیران بازنشسته دو شغله اظهار داشت: در این زمینه، ما کمتر مشکل داریم چون بازنشسته‌ها به لحاظ قانونی به شرطی که مصوبه دولت را داشته باشند می‌توانند شغل دوم اختیار کنند.

ایوبی در پاسخ به اینکه برخی از مدیران دوشغله ورزشی که می‌گویند استعفا نمی‌دهیم اظهار داشت: پرونده همه کسانی که دوشغله هستند و با هر مسئولیتی که دارند آماده ارسال است و در این زمینه تفکیک قایل نمی‌شویم.

معاون سازمان بازرسی در پاسخ به سؤال دیگری که ورود سازمان بازرسی به بحث دو شغله‌ها را تقابل رئیس این سازمان با رئیس‌جمهور دانست اظهار داشت: کم لطفی است که این مسأله را سیاسی بدانیم. به هیچ‌وجه سازمان بازرسی کل کشور چنین احساس و برداشتی ندارد و رئیس، معاون و مدیران سازمان بازرسی کل کشور خود را مکلف به اجرای قانون می‌دانند. وی ادامه داد: بحث پیگیری دو شغله‌های ورزشی قبل از تغییر و تحولات اخیر که در سازمان بازرسی کل کشور انجام شد در دستور کار بود و ما فقط کار را ادامه دادیم و نامه‌ها را ارسال کردیم.

معاون سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه عموم جامعه ورزش به این تصمیم سازمان بازرسی اقبال نشان داد تصریح کرد: تکلیف دو شغله‌ها را قانون منع تصدی بیش از یک شغل(مصوب سال 1373) مشخص کرد.(در تبصره 5 این قانون تصریح شد که متخلف از این قانون، به انفصال خدمت موقت از 6 ماه تا یکسال محکوم می‌گردد و وجوه دریافتی از مشاغلی که در یک زمان تصدی آن را داشته است به جز حقوق و مزایای شغل اصلی وی مسترد می‌‌گردد. در صورت تکرار در مرتبه دوم، علاوه بر استرداد وجوه موضوع این تبصره به انفصال دائم از مشاغل محکوم می‌گردد.)

کد خبر 79029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز