در جریان بازی پرسپولیس و النصر عربستان، یک رکورد جدید در ترافیک اینترنت ثبت شد.

فوتبال و پلتفرم

به گزارش همشهری آنلاین، آنگونه که مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ازجمله وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده‌اند، پیک ترافیک داخل رکورد ۶.۳ترابیت بر ثانیه را ثبت کرده است که به تعبیر رئیس رگولاتوری زیرساخت‌های ارتباطی کشور محک خورد. اگرچه در جریان این بازی، بخشی از کاربران از اختلال‌های مقطعی و کندی اینترنت گلایه داشتند، که نشان‌دهنده نیاز زیرساخت به افزایش ظرفیت شبکه است، اما در کل می‌توان این اتفاق را به فال نیک گرفت. به همین‌خاطر، عیسی زارع‌پور از افزایش ۵۰درصدی ظرفیت شبکه زیرساخت تا پایان سال خبر داده است. به‌عبارت دیگر، اپراتورها و شرکت مخابرات باید تلاش کنند تا این امر محقق شود.

اضافه شدن ۵۰درصد به ظرفیت شبکه

بازی سه‌شنبه هفته گذشته، نیاز به زیرساخت‌های ارتباطی کشور را بیش از پیش نمایان کرد. در جریان این بازی که شاهد یک رکوردشکنی در ترافیک اینترنت داخلی بودیم، زیرساخت‌های ارتباطی در کل موفق عمل کردند.

به همین‌خاطر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر توسعه شبکه زیرساخت، در یک پیام رسان بومی نوشت، در کنار شتاب گرفتن پروژه فیبرنوری، ۵۰درصد به ظرفیت شبکه زیرساخت تا پایان سال افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

عیسی زارع‌پور با اشاره به ثبت پیک ترافیک داخل به میزان ۶.۳ترابیت برثانیه در جریان بازی پرسپولیس و النصر این اتفاق را نتیجه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی طی ۲سال گذشته دانست و اظهار امیدواری کرد که این توسعه «ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت.»

با این حال، او تأکید کرد که شرکت مخابرات و اپراتورهای همراه هم باید به روند توسعه خود شتاب ببخشند تا کیفیت شبکه بیش از گذشته افزایش یابد.

رکوردشکنی اینترنت کشور برای رونالدو | نشانی از تغییر سبک زندگی مردم و موفقیت زیرساخت‌های فناوری کشور

محک زیرساخت

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم این رکورد را مورد توجه قرار داد و در یکی از پیام‌رسان‌های بومی نوشت: در جریان بازی پرسپولیس و النصر، یک‌بار دیگر زیرساخت‌های ارتباطی کشور با موفقیت محک خورد و پیک ترافیک داخل ۶.۳ترابیت برثانیه ثبت شد.

امیر لاجوردی این رکورد را بی‌سابقه دانست و نوشت: «برای نخستین‌بار، مجموع پیک ترافیک داخل و خارجی کشور رکورد زد و از مرز ۱۱ترابیت برثانیه گذشت.»

بیشتر بخوانید: 

نکته جالب ماجرا این است که رکوردشکنی قبلی هم در یک شب فوتبالی رقم خورده بود. آذرماه سال۱۴۰۱ و در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت به رکوردشکنی در ترافیک اینترنت کشور همزمان با پخش زنده بازی ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: «ترافیک تولید و مصرف شده در داخل کشور به‌اندازه ۶ ترابیت بر ثانیه بوده است که برای اولین‌بار شاهد چنین ترافیکی در شبکه کشور هستیم.»

تغییر زمین بازی ارتباطات

فوتبال در همه جای دنیا طرفداران فراوانی دارد. پیش از این، هر وقت که یک مسابقه مهم قرار بود برگزار شود، ترافیک شهرها ازجمله تهران به‌شدت کاهش می‌یافت. اما اکنون چند سالی است که شاهد این اتفاق نیستیم. دلیل آن هم مشخص است. طرفداران فوتبال، خود را ملزم به رسیدن به یک تلویزیون نمی‌دانند. چراکه از طریق گوشی هوشمند و اینترنت، نیاز خود را برآورده می‌کنند.

در این شرایط، سیاستگذاری‌ها، راهبردها و اقدامات به‌گونه‌ای باید شکل بگیرد که این نیاز به درستی پاسخ داده شود. تلوبیون به‌عنوان پلتفرم رسمی صدا و سیمای جمهوری اسلامی با درک همین نیاز بستر لازم برای استریم را فراهم کرده است. بنابراین ضرورت دارد که زیرساخت‌های ارتباطی برای پلتفرم‌ها به‌گونه‌ای مناسب در اقصی نقاط کشور فراهم شود. در واقع، اکنون زمین بازی ارتباطات از یک دستگاه به نام تلویزیون به اینترنت، پلتفرم‌ها و گوشی‌های موبایل تغییر کرده است.

رکوردشکنی اینترنت کشور برای رونالدو | نشانی از تغییر سبک زندگی مردم و موفقیت زیرساخت‌های فناوری کشور

افزایش ظرفیت اینترنت در سال گذشته

مدتی پیش، شرکت ارتباطات زیرساخت طی گزارشی، از افزایش ظرفیت فعال اینترنت بین‌الملل در سال۱۴۰۱ خبر داد.

این گزارش حاکی از این بود که در سال۱۴۰۱ ظرفیت فعال اینترنت بین‌الملل افزایش ۵۰درصدی را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید: 

همچنین گزارش زیرساخت در مورد توسعه ظرفیت شبکه IP نسبت به ابتدای دولت سیزدهم افزایش ۱۰۰درصدی را تا پایان۱۴۰۲ هدفگذاری کرده است. این در حالی است که میزان رشد تا پایان۱۴۰۱ در این گزارش مشخص نشده است.

در بخش توسعه اینترنت بین‌الملل گزارش شرکت زیرساخت علاوه بر «افزایش ۵۰درصدی ظرفیت فعال اینترنت بین‌الملل در سال۱۴۰۱» به‌خودکفایی در تعمیر کابل‌های دریایی و رفع مشکل قطعی‌های بلندمدت لینک‌های بین‌الملل، استقرار سامانه DDoS داخلی بر بستر IGW، تهیه و اجرای الزامات فنی اتصال امن به IGW و آغاز توسعه شبکه IGW به ظرفیت ۳ترابیت بر ثانیه و تکمیل در سال۱۴۰۲ اشاره شده است.

بنابراین و براساس هدفگذاری‌های سال۱۴۰۲ انتظار می‌رود که بسیاری از مشکلات تا پایان سال رفع شود.

کد خبر 790265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    6 0
    به نظرم سالی حداقل یک بار یک نظر سنجی ولو مخفیانه انجام دهید و از مردم راجع به رضایت آنان از وضعیت تلفن و اینترنت نظرسنجی کنید. ولله حق الناس است. بنده ماهی 100 هزار تومان بابت ترافیک 140 گیگ تلفن ثابت مخابرات می‌پردازم اما این اینترنت مرتبا قطع و وصل می‌شود. یا کند است و عمل نمی‌کند...