گروه شهری: تغییرات اعمال شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک از سوی شورای‌عالی ترافیک با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران هماهنگ نیست.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه یکصدوهشتادوسومین جلسه شورای شهر در پاسخ به خبرنگار همشهری گفت: شورای شهر هنگام ارائه طرح جامع ترافیک به دولت 18 جلد مطالعات کارشناسی ضمیمه آن کرد، اما مبنای تصمیم شورای‌عالی ترافیک در تغییرات اعمال شده معلوم نیست؛ بنابراین شورای شهر تهران خواستار دلایل و مستندات کارشناسی تغییرات اعمال شده از سوی شورای‌عالی ترافیک در طرح جامع ترافیک تهران است.

بنا براین گزارش از آنجایی که عمده تغییرات اعمال شده از سوی شورای‌عالی ترافیک مربوط به تبدیل 2 کریدور مترو (خطوط 8و9) به خطوط ریلی هوایی است، چمران در این باره توضیح داد: خطوط 8و9 مترو، که از میدان بسیج به طرف شمال و بزرگراه شهید همت، میدان پونک و  آیت‌الله سعیدی و دوباره میدان بسیج است که در واقع رینگ داخل شهر را تشکیل می‌دهد، از سوی شورای‌عالی ترافیک پیشنهاد شده به‌صورت هوایی باشد.

این درحالی است که به گفته چمران، کمیسیون عمران برای تصویب زیرزمینی بودن این خطوط مدت‌ها کار کارشناسی کرده بود و با مطالعه دقیق، پیشنهاد خود را در شورای شهر به تصویب رسانده بود.

وی در ادامه با ذکر اینکه مثلا برای کریدور زیرزمینی خط 8 پیش‌بینی جابه‌جایی 45هزار مسافر شده بود که با احتساب فعال شدن خط ریلی سریع‌السیر ورامین به تهران این میزان بیشتر می‌شود؛ اظهار داشت: با درنظرگرفتن اینکه ظرفیت جابه‌جایی مسافر جزء اولویت‌های نخست مدیریت شهری در ناوگان حمل و نقل عمومی است، شورای‌عالی ترافیک مشخص نکرده است درصورت هوایی بودن این خط ظرفیت جابه‌جایی صورت گرفته به چه اندازه خواهدبود.

چمران اذعان داشت: ما منتظر مستندات کارشناسی شورای‌عالی ترافیک درباره نحوه و زمان اجرا، میزان صرفه اقتصادی، حجم جابه‌جایی یا سرعت حرکت قطارها درصورت هوایی شدن آن هستیم تا ببینیم چه دلایلی مبنای این تصمیم‌گیری از جانب آنها بود.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا در جلسات شورای‌عالی ترافیک، کارشناسان و مدیران ارشد مدیریت شهری حضور نداشتند که حداقل تصمیمات مشترک اتخاذشود، ادامه داد: نماینده سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسات حاضر بوده و شورا نیز عضویت بدون حق رای داشته است، اما در نهایت آنچه تصویب شده مورد نظر وزارت کشور و دولت بوده است.

چمران همچنین عنوان‌کرد: طبق مصوبه مجلس، تهران باید سالی 22 کیلومتر به خطوط ریلی‌‌اش اضافه کند، حتی این بحث مطرح شد که شهرداری نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد اما ما به آنها اعلام می‌کنیم که اگر اعتبارات لازم از سوی دولت به شهرداری تعلق گیرد این توان فنی و تکنولوژیکی در شهرداری وجود دارد که حتی سالی 25 کیلومتر مترو احداث کند.

کد خبر 78860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز