مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

ثبت جهانی گردوی تویسرکان در فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) که چند سالی است مراحل پیگیری را می‌گذراند، حالا به مرحله نهایی رسیده است.

نهال-درخت-گردو-فرنور_g02j.jpg

به گزارش همشهری، ثبت جهانی گردو برندسازی‌ ارزشمندی برای شهرستان تویسرکان است و برای تأیید مرحله آخر ثبت تعدادی از کارشناسان فائو از این شهرستان بازدید خواهند کرد. به‌گفته مدیر تعاون روستایی همدان، ایجاد زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو در تویسرکان توسط اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان یکی از مواردی است که ارزیابان فائو بازدید خواهند کرد.

مسعود اکبری گفت: «زنجیره تولید نهال و پیوندک گواهی شده تویسرکان بزرگ‌ترین طرح زیرساختی باغی گردو در غرب آسیاست که در 14هکتار وسعت دارای 3 بخش باغ مادری، خزانه و گلخانه که در تولید نهال گردو جایگاه ویژه‌ای در غرب آسیا دارد.»

تولید این مجموعه از نظر شاخص کیفیت نقش مهمی در تحقق پویش 4ساله کاشت یک میلیارد نهال در کشور ایفا می‌کند به‌طوری که در سال 100هزار نهال و یک میلیون پیوندک را تولید و عرضه می‌کند.

مدیر تعاون روستایی همدان افزود: «ثبت جهانی گردوی تویسرکان در معرفی و برندسازی آن تأثیر زیادی دارد و می‌تواند مزایای بسیاری ازجمله دسترسی به بازارهای جهانی را نیز به همراه آورد.»

نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز ثبت جهانی گردوی تویسرکان را راهی برای حفظ برند و اصلیت گردوی تویسرکان می‌داند. به‌گفته محمدمهدی مفتح، اشتغال و درآمدزایی مردم وابسته به این محصول است.

کل مساحت اجرای پروژه زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو در شهرستان تویسرکان معادل ۱۴هکتار است و اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی همدان به‌عنوان مجری، این طرح را در شهرستان تویسرکان، دهستان میانرود و در روستای مرادآباد اجرا کرده است.

ظرفیت تولید سالانه این طرح بیش از ۱۰۰هزار اصله نهال گواهی شده گردوی پیوندی، ۲میلیون شاخه پیوندک ۲۵سانتی‌متری و ۱۵۰هزار پایه نهال گردو است.

ارزش کل تولیدات سالانه بالغ بر ۱۳۰میلیارد ریال است و در این طرح سالانه ۲۵نفر به‌طور دائم و ۶۰۰نفرروز نیز اشتغال فصلی ایجاد شده است.

کد خبر 788060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha