شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

برای نخستین بار در شهرستان بمپور در جنوب سیستان و بلوچستان آفتابگردان آجیلی به عنوان محصولی مقاوم و با نیاز آبی کم کشت شد.

آفتابگردان

محصولات مقاوم و با نیاز آبی اندک، در جنوب سیستان و بلوچستان جایگزین محصولات با نیاز آبی می‌شوند و در همین راستا برای نخستین بار  ۱۰۰ هکتار آفتابگردان آجیلی جایگزین ذرت علوفه‌ای در شهرستان بمپور در جنوب استان شد. به گفته مدیر جهاد کشاورزی بمپور، کاشت محصولات کشاورزی با توجه به اصلاح الگوی کشت در دستور کار قرار گرفته‌است.
محمداکرم ‌هودیانی گفت: «کشت آفتابگردان آجیلی از اوایل شهریور آغاز شده است و پس از طی دوره حداکثر سه ماهه پیش‌بینی می‌شود ۲۰۰ تن تخم آفتابگردان آجیلی از این سطح برداشت شود.»
مدیر جهاد کشاورزی بمپور درباره سیستم آبیاری این محصول افزود: «۵۰ هکتار از این اراضی به سیستم آبیاری تیپ مجهز شده‌است.» سیستم آبیاری تیپ یا نواری متشکل از ایستگاه پمپاژ، لوله‌های اصلی و فرعی، شیرفلکه‌ها، اتصالات و نوارهای آبیاری قطره‌ای است و برای آب‌دهی مناسب و یکنواخت به لوله‌هایی با قطر مناسب نیاز است که توسط ایستگاه پمپاژ تامین می‌شود.
‌هودیانی به کشت کنجد به عنوان محصولی مقاوم به خشکی و گرما اشاره کرد و ادامه داد: «مهم‌ترین مزیت‌ کشت کنجد نیاز آبی کم، دوره رشد کوتاه و قرارگرفتن در تناوب زراعی با غلات و جایگزین مناسب برای محصولات با نیاز آبی بالا مثل ذرت است.»
او توضیح داد که امسال ۳۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت کنجد می‌رود و با این میزان سطح زیر کشت پیش‌بینی می‌شود در پاییز ۳۰۰ تن کنجد از مزارع این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف ‌شود.

کد خبر 788045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha