یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۴:۱۹
۰ نفر

سیدکاظم دلخوش درباره الگوی مصرف صحیح و الزامات آن به همشهری جمعه گفت:سالی که به نام اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شده است، مقدمه شروع برنامه پنجم توسعه است.

بنابراین در این سال باید برای ورود به برنامه پنجم توسعه آماده شویم. به نظر می‌رسد مقام معظم رهبری از این جهت سال 88 را به این عنوان انتخاب کردند که کشور بتواند با آمادگی بیشتری وارد برنامه پنجم توسعه شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد:‌ در چنین شرایطی باید با بهترین تدارک به استقبال برنامه پنجم برویم و بتوانیم توشه‌ای موثر در مسیر حرکتمان به سوی پیشرفت داشته باشیم.وی تأکید کرد: برخی‌ها معتقدند برای آغاز برنامه پنجم توسعه نیازمند پس‌انداز و جهش مالی و سرمایه‌گذاری بیشتری هستیم تا رشد بیشتر کشور رقم بخورد و مشکلات و بیکاری کمتری داشته باشیم. این مسئله مهمی است و می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: علاوه بر ابعاد مختلفی که اصلاح الگوی مصرف دارد، می‌توان جلوگیری از اتلاف سرمایه را زاویه دیگری از اصلاح الگوی مصرف برشمرد‌. بحث بر روی جلوگیری از اتلاف سرمایه بیشتر متوجه منابع است که یکی از بحث‌های آن پیرامون انرژی است، یعنی باید برای جلوگیری از اتلاف منابع انرژی تدبیر شود.

 اگر قرار است راندمان کشور در زمینه تبدیل انرژی، انتقال انرژی و تولید انرژی اولیه و ... بهبود پیدا کند باید بپذیریم که به کاربرد جدی تکنولوژی، اهمیت دادن به برنامه‌ریزی، عمل و اجرا نیاز داریم.نماینده صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی افزود:‌ علاوه بر این باید توجه داشت که اتلاف منابع آبی کشور در سطوح خانوار بسیار بالاست.

 اصلاح الگوی مصرف به این معنا نیست که مصرف نکنیم بلکه باید بهتر مصرف کنیم. نتیجه رعایت مدیریت مصرف این است که یک منابع مالی آزاد می‌شود که می‌توان از آن برای یک سرمایه‌گذاری جدی بهره گرفت.وی همچنین تأکید کرد: اصلاح الگوی مصرف پدیده‌ای نیست که امروز بگوییم و فردا بشود. نیاز به برنامه‌ریزی جدی قبل از آغاز برنامه پنجم توسعه داریم.

نیاز به تجهیز منابع داریم تا با یک شتاب مناسب در برنامه پنجم توسعه حرکت کنیم. امیدواریم همه ما بتوانیم در این مسیر خود را موظف بدانیم و دنبال این نباشیم که یکی راه را برود و ما یا او را نقد کنیم و یا این که به شعارهای زیبا بسنده کنیم.

همشهری جمعه

کد خبر 78683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز