«توماس فریدمن» ستون‌نویس و خبرنگار روزنامه «نیویورک‌تایمز» در تحلیلی درباره مخالفت با عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا و ولی‌عهد سعودی نباید اجازه دهند «بنیامین نتانیاهو» آن‌ها را در زمره احمق‌های مفید برای خود قرار دهد.

بایدن-بن‌سلمان

به گزارش همشهری آنلاین، «توماس فریدمن» تحلیلگر روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز گذشته، سه‌شنبه ۵سپتامبر سرمقاله‌ای را منتشر و در آن از ایالات متحده و عربستان سعودی خواست تا زمانی که «بنیامین نتانیاهو» و ائتلاف راستگرای او در سرزمین‌های اشغالی قدرت دارند، وارد توافق عادی‌سازی بین تل‌آویو و ریاض نشوند.

طبق گزارش پایگه اینترنتی شبکه «آی۲۴»، فریدمن خطاب به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی نوشت: اجازه ندهید نتانیاهو شما را در زمره احمق‌های مفید برای خود قرار دهد؛ عادی‌سازی روابط برای ریاض با یک «دولت غیرعادی اسرائیل» در هر حالتی، غیرممکن خواهد بود.

این تحلیلگر آمریکایی تأکید می‌کند که بنیامین نتانیاهو علی‌رغم پیشنهاد طرحی که «اقتدار دادگاه عالی در اسرائیل را تضعیف می‌کند»، باز در تلاش است تماس‌ها با ایالات متحده را حفظ کرده و به توافق با عربستان سعودی هم دست یابد؛ آن هم تنها با ژست‌های ظاهری نسبت به فلسطینی‌ها و در عمل، تداوم روند «الحاق» کرانه باختری!

فریدمن در ادامه نوشت: نخست‌وزیر اسرائیل از طریق این توافق، به دنبال آن است تا هزینه صلح را عربستان سعودی پرداخت کند و جو بایدن آن را تقدیس کند ... این توافق باید از سوی رئیس‌جمهور آمریکا و محمد بن سلمان به طور کلی رد شود.

تحلیلگر آمریکایی افزود: توافقی که انتظار می‌رود بایدن و بن سلمان بر روی آن پافشاری کنند، می‌تواند بر این شرط مبتنی باشد که در ازای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی، اسرائیل باید روند شهرک‌سازی در کرانه باختری را در مناطقی که برای تشکیل یک کشور فلسطینی تعیین شده بود، متوقف کند؛ در این صورت است مذاکره درباره عادی‌سازی می‌تواند انجام شود.

فریدمن ادامه داد: این شرط در راستای، بازگرداندن بیشتر شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل به روند توافقات سابق و مهم‌تر از همه، تاکید بر انتقال زمین‌های اسرائیل از منطقه «ج» در کرانه باختری به مناطق «ب» و «ا» تحت حاکمیت فلسطین است؛  همانطور که در توافقنامه اسلو تعریف شده بود.

تحلیلگر آمریکایی در پایان این یادداشت با فراخواندن دولت بایدن به رفتار مناسب‌تر با کابینه تل‌آویو، نوشت: «نتانیاهو به طور یکجانبه اصول روابط بین ما [آمریکا و اسرائیل] را تغییر داده و ما را مورد آزمایش قرار داده است. زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده با یک انتخاب وضعیت دولت نتانیاهو را روشن کند: الحاق یا عادی سازی. عربستان سعودی در پاسخ به سادگی خواهد گفت: نه!»

پیش از فریدمن، «بن کاسپیت» نویسنده و تحلیلگر اسرائیلی هم روز جمعه، اول سپتامبر در وبگاه آمریکایی «المانیتور» از فروپاشی بی‌سابقه کانال‌های ارتباطی بین تل‌آویو و واشنگتن صحبت کرده بود. به اعتقاد او  سیاست نتانیاهو، نخست‌وزیر کابینه رژیم اشغالگر در اعلام ممنوعیت دیدار وزرای کابینه رژیم با همتایان آمریکایی منبع چالش‌ها در روابط تل‌آویو و واشنگتن است.

با وجود این موانع بر سر پروژه عادی‌سازی با عربستان و ناامیدی آمریکا، مقامات کابینه نتانیاهو همچنان ادعای نزدیک‌بودن به توافق را مطرح می‌کنند. رسانه‌های اسرائیلی دوشنبه، ۴ سپتامبر در گزارشی از تداوم ارزیابی‌های تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط با ریاض، گزارش دادند که سران سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی، در نشستی محرمانه درباره پیامدهای امنیتی توافق احتمالی با عربستان سعودی گفت‌وگو کرده‌اند.

یک منبع آگاه صهیونیست در صحبتش از این جلسه امنیتی در تل‌آویو و ضمن تاکید بر این که نتانیاهو همچنان «امنیت اسرائیل» را مهم‌تر از توافق با ریاض می‌داند، اذعان کرده بود: پیش‌بینی می‌شود توافق عادی‌سازی با پادشاهی عربستان سعودی انجام شود.

این گزارش‌ها درباره نزدیک‌بودن توافق رژیم اشغالگر و عربستان در حالی منتشر می‌شوند که روزنامه صهیونیستی «معاریو» روز پنج‌شنبه، ۱۰آگوست در گزارشی نوشته بود که مقامات سیاسی در تل‌آویو، تماس‌ها و رایزنی‌های بین آمریکا و عربستان را ناکافی و به دور از نتایج مثبت برای مذاکرات واقعی و پیشرفته ارزیابی می‌کنند.

کد خبر 786620
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha