عضو شورای عالی بورس گفت: با تصمیم کارشناسی ‌و ضد رانت بانک مرکزی، مبنای قیمت کالاهای پتروشیمی و پالایشی به ارز مرکز مبادله تغییر کرد تا ضمن‌ نا امیدی رانتخواران، تولید و صنعت جان دوباره‌ای بگیرند.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین، محسن علیزاده تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی مبنی بر حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در قیمت پایه کالاها اشاره کرد و افزود: نخستین اثر تصمیم جدید ارزی دولت، حذف رانت از مبادلات کالایی و سیاست فسادزای تثبیت قیمت‌ها است، به گونه‌ای که با این اقدام شاهد بازگشت منابع به تولید کشور و پیش‌بینی پذیری اقتصاد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: رشد تولید، افزایش عرضه کالاها و تعادل بازار، از دیگر اثرات سیاست جدید بانک مرکزی است که این موضوع تحقق شعار سال را هموار خواهد کرد.

علیزاده ادامه‌داد: همچنین کوتاه شدن دست رانت خواران از اقتصاد و حذف تقاضای کاذب نیز با حذف ارز ترجیحی محقق می‌شود.

به گفته عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، افزایش سودآوری اکثر صنایع و بهبود شرایط بازار سرمایه و حمایت از سهامداران از دیگر اثرات سیاست ارزی دولت خواهد بود.

وی گفت: همچنین با این تصمیم جدید بانک مرکزی حاکمیت منطق بازار، رصد دقیق معاملات و اتخاذ تصمیمات درست توسط سیاست‌گذار بهبود می‌یابد؛ بنابراین باید از بانک مرکزی به دلیل این اقدام صحیح تقدیر به عمل آید.

 روز گذشته امیرمهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس اعلام‌کرد: مطابق مفاد نامه رییس‌کل بانک مرکزی، نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس‌های کالایی قرار گرفت.

کد خبر 786305
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    12 0
    سهم ها هنوز از قیمت سه ماه قبلشون که خبر اصلاح نرخ خوراک اومد و رفتند تو ریزش، 30 تا 40 درصد فاصله دارند. اون ضررهای 4 سال قبل که بماند
  • محمد IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    6 0
    زمانی میتوان در مسیر توسعه گام برداشت که ریسک سرمایه گذاری پایین باشد و بتوان هم سرمایه گذاران خارجی را جذب و هم کاری کنیم که سرمایه گذاران داخلی فرار نکنند. ضمنا بازار سرمایه نیز سیگنالهای خود را از شاخص های اقتصادی می گیرد وقتی میانگین رشد اقتصادی مان در ده سال اخیر نزدیک به صفر، رشد نقدینگی حدود 15 برابر و در 5 سال اخیر میانگین تورم نیز بالای 30 درصد است نباید انتظار داشت که افراد حقیقی که در دو سال گذشته در بازار سرمایه متحمل زیان های کمر شکنی شده اند از این بازار پر ریسک استقبال نمایند.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    6 1
    دولت اگه نخواد قوانینی در جهت افزایش سرمایه گذاری در بورس و جلوگیری از دلالی(خودرو مسکن طلا دلار و ...) و سرمایه گذاری در بانک انجام ندهد تورم و گرانی و نابودی اقتصاد را در پی خواهد داشت
  • مسعود IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    10 0
    چرا اصلاح و ریزشی که بورس کرده و می کنه تو هیج کدوم از بازارهای دیگه اتفاق نیافتاده ؟ دولت فقط ادعای حمایت داشته حمایت نکرده هیچ عامل زیان و رکود هم شده
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    8 1
    ارز جهانگیری رفت و ارز فرزینی آمد ؛ ارز فرزینی رفت و ارز 38500 امد ؛ ارز 38500 خواهد رفت و... کی قرار است این بساط رانت و ... از این کشور جمع شود و چهار نفر متخصص بیایند و مملکت را از این تصمیمات خلق الساعه نجات دهند ؟!!؟
  • محمد IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    4 1
    خب چون دلال های اصلی بورس همین شرکت های پتروشیمی و فولادی و غیره هستند،که وقتی اینجوری با یه دستور الکی به سود کاغذی میرسن،از اون ور بورس رو سبز میکنن...همه چیز از جیب مردم و به ضرر مردم
  • علیرضا FR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    2 0
    مثال میزنم منی که پنجاه درصد رفتم تو ضرر چطوری با نه درصد رشد سهام بفروشم از دولت محترم تقاضا داریم از بورس حمایت کنه و از توسانکیر و حقوقی های سفته باز شکست نخوره در دنیای واقعی بخصوص مجازی جمعیت بورسی ها بسیار بسیار زیاد هست دولت راحت میتونه با حمایت از بورس هم به اقتصاد سالم و شفاف کمک بده هم حمایت معنوی بخصوص در فضای مجازی بگیره