چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: سال شروع شده، کار از وعده گذشته، کارگران ساختمانی منتظرند تا دولت به وعده‌اش عمل کند.

حکایت بیمه کارگران ساختمانی از سال 86 شروع شد، همان سالی که وزارت رفاه امیدوار بود تا کار با یک ردیف بودجه و تنظیم یک آیین‌نامه تمام شود، اما انتظار وزیر برآورده نشد.

وقتی در روزهای پایانی سال کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی خواستار کنار گذاشته شدن طرح بیمه کارگران ساختمانی شد، عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی، تلاش کرد تا با چانه زنی از عملی شدن تصمیم نمایندگان مجلس جلوگیری کند.

نمایندگان اما دلایلی آوردند و خواسته شان را برکرسی نشاندند، پس از آن آقای وزیر از دست‌های پنهانی سخن گفت که در تلاشند تا بر سر راه بیمه کارگران ساختمانی بهانه تراشی کنند و جلوی این حرکت عظیم اجتماعی را بگیرند، اما افشاگری هم کاری از پیش نبرد و فقط ماند امیدهایی برای سال‌های بعد. امسال همان سالی است که کارگران ساختمانی آرزویش را داشتند.

نقشه‌های روزهای آخر سال

روز 27 اسفند پارسال، پایگاه اطلاع رسانی وزارت رفاه خبری را از وزیر رفاه منتشر کرد که در آن تاکید شده بود که بیمه کارگران ساختمانی از اول سال شروع می‌شود.

این خبر با تیتر: «وزیر رفاه و تامین اجتماعی  اعلام کرد: بیمه کارگران ساختمانی روزمزد از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.» درج شده بود. 

در این خبر حتی ترکیب درصد حق بیمه برای کارگران نیز آمده بود: حق بیمه سهم بیمه‌شده، معادل 7 درصد دستمزد ماهانه‌ای است که طبق ماده 35 قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 برای کارگران تعیین می‌شود و دولت نیز مکلف است معادل 3 درصد را پرداخت نماید و همچنین با توجه به تعداد افراد تحت پوشش همه ساله با اعلام سازمان تامین اجتماعی سهم مشارکت خود را در بودجه کل کشور منظور و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید.

نخستین خبرهای امسال

دیروز خبرگزاری مهر در خبری از قول مدیرکل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی نوشت که هنوز آیین‌نامه‌ای در این زمینه به سازمان نرسیده است.

قدرت‌الله قدسی در این باره گفته که با گذشت بیش از 3 ماه از تصویب قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در مجلس دولت هنوز آیین‌نامه اجرایی این قانون را به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ نکرده است. از نظر او دلیل سرگردانی جمعیت یک و نیم میلیون نفری کارگران ساختمانی همین است.

چالش جدید

حالا چالش جدید برای بیمه کارگران ساختمانی به اینجا رسیده که دولت هنوز آیین‌نامه را به سازمان تامین اجتماعی نفرستاده است و این سازمان هم تا وقتی که آیین‌نامه از سوی دولت ابلاغ نشود کاری در این زمینه انجام نخواهد داد.

قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در تاریخ 10 آذر ماه پارسال با 159 رای موافق در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

کارت مهارت حرفه‌ای شرط اصلی

کارت مهارت حرفه‌ای یکی از حلقه‌های مفقوده قانون بیمه کارگران ساختمانی است؛چرا که صدور کارت مهارت حرفه‌ای حتی برای نیمی از جمعیت برآورد شده یک‌ونیم میلیونی کارگران ساختمانی نیز کاری سترگ است که نیازمند برنامه‌ریزی جداگانه و مفصلی است.

براساس قانون جدید وزارت کار و امور اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای) موظف است نسبت به فراخوان و آموزش کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اقدام و کارت مهارت فنی برای آنها صادر کند و کارگران ساختمانی تنها با دارا بودن کارت مهارت حرفه‌ای مشمول خدمات بیمه‌ای تامین اجتماعی هستند.

این بار به‌نظر می‌رسد تکلیف سنگینی نیز بر عهده وزارت کار گذاشته شده است که حلقه مهمی از زنجیر طولانی این قانون را به سر انجام برساند.

براساس قوانین پیشین، کارفرمایان می‌بایست کارگران کارگاه ساختمانی شان را بدون ذکر نام بیمه می‌کردند. به این ترتیب هر یک از کارگران در محل کارگاه دچار حادثه می‌شد می‌توانست از مزایای سازمان تامین اجتماعی برخوردار شود.

اما با قانون جدید تنها کارگرانی می‌توانند از این مزایا بهره ببرند که نام‌شان به‌عنوان بیمه شده اصلی نزد شعب سازمان تامین اجتماعی به ثبت رسیده و حق بیمه به نام خودشان واریز شده باشد.

کد خبر 78531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز