وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در بیروت حضور دارد ظهر امروز با رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللیهان و نبیه بری

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بعدازظهر دیروز (پنجشنبه) نهم شهریور ماه در رأس هیأتی و در مقصد دوم سفرش به منطقه پس از دمشق وارد بیروت شد، ظهر امروز (جمعه) دهم شهریور ماه با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابلاغ سلام  محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان به نبیه بری، دعوت از وی جهت سفر به تهران را تجدید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سالگرد ربایش امام موسی صدر و تجلیل از نقش محوری و ماندگار او در تحولات سیاسی و مقاومت در لبنان و فلسطین،‌ از تلاش‌های مستمر  نبیه بری در پیگیری سرنوشت امام موسی صدر قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات منطقه ای گفت، ارزیابی ما از روند پیشرفت روابط با عربستان سعودی مثبت است و این‌ امر علاوه بر روابط دوجانبه بر تحولات منطقه نیز تاثیرات مثبتی دارد.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اهمیت کلیدی ثبات و امنیت لبنان برای ایران و کل منطقه گفت: انتخاب رئیس‌جمهور و تشکیل دولت جدید لبنان بسیار مهم است و البته این موضوع در صلاحیت ملت و رهبران سیاسی لبنان است و جمهوری اسلامی ایران از تلاش های شخص جنابعالی بعنوان رئیس مجلس و جریان های سیاسی لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور حمایت می کند.

امیرعبداللهیان با تجلیل از نقش برجسته نبیه بری در صحنه سیاسی لبنان، تاکید کرد که ما اطمینان داریم که رهبران لبنان بهترین تصمیم را در بهترین زمان خواهند گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اقدامات تأسف‌بار اخیر در سوئد و دانمارک در اهانت به قرآن کریم و تبیین اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، پیشنهاد قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در خصوص ابتکار عمل مشترک پارلمان های کشورهای اسلامی را به آقای بری منتقل کرد.

نبیه بری با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع در لبنان، موضوع ریاست‌جمهوری است، گفت تلاش‌ها برای دستیابی به توافق میان طرفهای لبنانی در این زمینه ادامه دارد.

بری تاکید کرد: در صورت انتخاب رئیس جمهور، لبنان کشور ثروتمندی است و می تواند در بازه زمانی کوتاه از شرایط سخت اقتصادی کنونی خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین علت فشار بر لبنان، هدف قرار دادن مقاومت است، افزود: مقاومت حامی لبنان در مقابل تهدیدات و در کنار ارتش رکن اساسی امنیت لبنان است.

بری از تحولات مثبت در روابط ایران و عربستان اظهار خرسندی کرد و آن را به نفع کل منطقه دانست.

تصاویر | دیدار امیرعبداللهیان با رئیس پارلمان لبنان | همراهان وزیر خارجه در پنجمین سفر به بیروت

وزیر خارجه قرار است با همتای لبنانی خود نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

این پنجمین سفر امیرعبداللهیان به لبنان پس از تصدی وزارت امور خارجه است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا، علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و محمدصادق فضلی مشاور و مدیرکل وزارتی امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

چهارمین سفر امیرعبداللهیان به بیروت ششم اردیبهشت سال جاری انجام شد. او قبل از آن سفری دو روزه به مسقط داشت و پس از آن به بیروت رفت تا با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. وزیر امور خارجه روز جمعه هشتم اردیبهشت ماه در «مارون الراس» و در نقطه صفر مرزی لبنان و فلسطین اشغالی حضور یافت و اقدام به غرس نهال کرد و گفت: یک بار دیگر با صدای بلند حمایت خود را از مقاومت لبنان در مقابل رژیم اشغالگر صهیونیستی اعلام می‌کنیم.

وزیر خارجه بعدازظهر پنجشنبه پس از ورود به بیروت نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به حمایت‌های قوی خود از لبنان ادامه می‌دهیم، از همه طرف‌های لبنانی دعوت کرد که هر چه سریع‌تر از طریق گفت‌وگو و تفاهم نسبت به انتخاب رئیس جمهور اقدام کنند.

امیرعبداللهیان شب گذشته نیز با رهبران گروه‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطینی مستقر در لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران همچنان به راهبرد حمایت از ملت و مقاومت فلسطین و آزادسازی این سرزمین پایبند است. وی همچنین تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با قدرت، به حمایت از مقاومت ادامه خواهد داد.

 رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از این هم سفری دو روزه به دمشق داشت و با رئیس جمهور، نخست‌وزیر و وزیر خارجه سوریه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخت.

کد خبر 785157
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha