در دنیا هنوز کشورهای زیادی وجود دارند که نوع حکومت آنها پادشاهی است و این پادشاهی در خانواده‌های سلطنتی نسل ‌به نسل می‌چرخد.

پادشاهان جهان و کاخ ها

به گزارش همشهری آنلاین، مردم بسیاری از این کشورها از حکومت خود راضی بوده و از پادشاهان خود دفاع می‌کنند و بعضی پادشاهان نیز نتوانسته‌اند عدالت پیشه کرده و مردم کشورشان را راضی نگه دارند. بعضی از این کشورهای پادشاهی به خاطر تعداد بسیار شاهانی که داشته‌اند یا به خاطر جنگ‌های زیادی که بر سر حکومت انجام داده‌اند، در فهرست مشهورترین کشورهای پادشاهی دنیا قرار گرفته‌اند. در تاریخ بعضی از این کشورها آمده است که آنها بارها و بارها حکومت را از دست داده و دوباره توانسته‌اند با تلاش بسیار و جنگ‌های خونین، سلطنت از دست رفته را به چنگ بیاورند.

اردن

اردن ‌هاشمی که به نام اردن در سراسر جهان شناخته می‌شود، کشوری پادشاهی در شرق رودخانه اردن است. پادشاهی در کشور اردن به زمان نبتیان باز می‌گردد که اوج قدرت پادشاهی در این کشور نیز به حساب می‌آید.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

ویرانه‌های شهر پترا شاهدی بر تمدن و معماری در آن دوره از پادشاهی اردن است. پس از آن، نوبت به پادشاهی ادومی‌ها رسید که آنها نیز بسیار قدرتمند بودند. پادشاهان بعدی هرکدام تاثیرات بسیاری بر این کشور گذاشتند.

بعضی، کشور را گسترش داده و بعضی، آن را کوچک‌تر ساختند، تا اینکه این کشور که برای سال‌های سال تحت استعمار انگلستان بود، بالاخره در سال ۱۹۴۶ مستقل شده و با پادشاهی شاه عبدالله اول دوره‌ جدیدی را آغاز کرد و پس از ترور او پسر بزرگش طلال برای مدتی بسیار کوتاه به پادشاهی رسید.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

یکی از مهم‌ترین کارهای شاه طلال تصویب قانون اساسی اردن بود. اما این شاه جوان نیز در سال ۱۹۵۲ بر اثر ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی از سلطنت بر کنار شد. پس از او پسرش حسین که تازه به ۱۸ سالگی رسیده بود، پادشاه اردن شد. پس از فوت او در سال ۱۹۹۹، پسرش ملک عبدالله دوم – که هنوز پادشاه این کشور است - به سلطنت رسید.  

سوئد

حکومت سوئد از بیش از هزار سال پیش تاکنون، پادشاهی بوده است. ابتدا پادشاهان از بین خانواده‌های ثروتمند و نجیب‌زادگان انتخاب می‌شدند. هنوز مشخص نیست پادشاهی در سوئد چه وقت و چگونه آغاز شد؛ اما اولین پادشاه آن اریک ویکتوریوس بود که در سال ۹۷۰ به سلطنت رسید؛ ولی چگونگی انتخاب او به عنوان پادشاه نیز هنوز معلوم نیست.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

مهم‌ترین تحولات در پادشاهی سوئد در سال ۱۵۲۳ و در زمان گوستاو اریکسون اول و با استقلال این کشور که تا آن زمان تحت حکومت دانمارک بود، رخ داد. از سال ۱۵۴۴ به بعد پادشاهی در این کشور موروثی شد. این کشور که سال‌ها به عنوان فقیرترین کشور اروپا شناخته می‌شد، در زمان پادشاهی گوستاو آدولف دوم به یکی از مهم‌ترین کشورها در شمال اروپا تبدیل شد.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

گوستاو آدولف در سال ۱۶۳۲ در جنگ لوزن کشته شده و چون پسری نداشت، دختر او کریستینا جانشین پدر شد. کارل گوستاو شانزدهم  که از ۱۵ سپتامبر ۱۹۷۳ به پادشاهی رسید، تنها فرزند شاه گوستاو آدولف هفتم - دوک واستربوتن - و پرنسس سیبلیاست. کارل گوستاو به عنوان شخصی که هر سال برنده جایزه نوبل را به جهان معرفی کرده و جایزه او را اهدا می‌کند، در سراسر جهان شهرت بسیاری دارد.

عربستان سعودی

عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین پادشاهی‌های دنیاست که در آسیا و در شبه‌جزیره‌ای به همین نام قرار دارد. حکومت در عربستان از سال ۱۷۵۰ و توسط محمدبن سعود بنیانگذاری شد و تا به حال تحت تصرف بسیاری از کشورها و اقوام عرب قرار گرفته و بارها تا پای فروپاشی پیش رفته است.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

این حکومت که از دست خاندان سعودی خارج شده بود، دوباره توسط مشار بن سعود به این خاندان بازگشت که این دوران، فرمانروایی دوم سعودیان نامیده می‌شود. دوره سوم فرمانروایی آنها به وسیله عبد العزیز بن عبد الرحمن پایه‌گذاری شد و پس از مرگ او، سه پسرش یکی پس از دیگری به پادشاهی رسیدند. پس از آنها نیز ملک فهد به طور رسمی پادشاه عربستان شد.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

بعد از او عبدالله بن عبدالعزیز ششمین پادشاه عربستان شد که پس از بیماری سخت برادرش ملک فهد، بیشتر اختیارات به او سپرده شده و پس از مرگ او در سال ۲۰۰۵ به پادشاهی رسیده بود. بعد از مرگ وی نیز سلمان بن عبد العزیز بن عبد الرحمن آل سعود  به عنوان پادشاه هفتم و کنونی این کشور برگزیده شد.

اسپانیا

حکومت پادشاهی در کشور اسپانیا بسیار قدیمی بوده و از سالیان خیلی دور وجود داشت؛ اما حدود سال‌های ۱۵۰۰ و با به سلطنت رسیدن ملکه ایزابلای اول به اوج عظمت خود رسید. ملکه، اسپانیا را به یک کشور واحد با قوانین خاص خود تبدیل کرد و کریستف کلمب را به اقیانوس اطلس فرستاد تا تمام اطراف قلمرو خود را شناخته و از گوشه و کنار آن و حکومت‌های موجود باخبر شود که او نیز در زمان انجام این ماموریت، موفق به کشف قاره آمریکا شد.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

در آن زمان امپراتوری اسپانیا بسیار گسترده بود؛ به طوری که شامل فرانسه، آلمان، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند می‌شد. اما با ۳۰ سال جنگی که در این کشورها به وقوع پیوست، مساحت آن کم‌کم کوچک‌تر شده و هر کدام از این کشورها مستقل شدند.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

اسپانیا هم اکنون حکومت سلطنتی مشروطه داشته و پادشاه آن خوآن کارلوس بوده که به عنوان پادشاهی مقتدر و نیرومند در دنیا شناخته می‌شد، اما وی در ژوئن ۲۰۲۰ از مقام خود کناره گیری کرد و به جای او فِلیپه ششم  سومین فرزند خخوان کارلوس به پادشاهی رسید و هم اکنون بر این مسند باقی است. تاریخ اسپانیا شامل تمدن‌های عبری، سلتی، لاتین، ویسگوتیک، رومی و اسلامی می‌شود و بناهای تاریخی بسیاری نیز مطابق با این فرهنگ‌های مختلف در این کشور ساخته شده است. این کشور امروزه به عنوان کشور مد و فوتبال در دنیا شناخته می‌شود.

تایلند

کشور تایلند دارای پیشینه‌ای بسیار کهن  است که قرن‌ها تحت پادشاهی پادشاهانی از قوم خمر بوده  است. این کشور استقلال خود را با سقوط قوم خمر در سال ۱۲۳۸ و به  قدرت رسیدن سوخوتای‌های بودایی به دست آورد.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

اولین پادشاه سوخوتای‌ها، فوخان بود که به مدت ۳۰ سال بر این کشور حکومت کرد. این سلطنت یک قرن بعد به آیوتاها رسید. تا قرن بیستم این پادشاهی‌ها مرتب تغییر کرده و هر کدام با تاثیرات گسترده‌ای که روی کشور داشتند، جای خود را به اقوام بعدی می‌دادند.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

آخرین قومی که بر تایلند حکومت کردند - که این حکومت تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است - راتاناکوشین است که تا سال ۲۰۱۶  بومیبال آجولیاج بود و پس از مرگ او  واجیر الونگکون  به سلطنت رسید است. امروزه فرهنگ این کشور تحت تاثیر بسیاری از کشورهای منطقه از قبیل هند، لائوس، برمه، کامبوج و چین قرار دارد.

مراکش

تا قرن هشتم میلادی مراکش منطقه‌ای بود با استان‌ها و پادشاهی‌های مختلف. در پایان قرن هشتم، ادریس ابن عبدالله توانست با حمله به قسمت‌های شمالی مراکش آنها را تصرف کرده و پادشاهی جدیدی را  در آن پایه‌گذاری کند.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

او پس از به قدرت رسیدن، اداره هر استان را به یکی از هشت برادر خود سپرد که همین امر، باعث شد تا سلطنت او دچار ضعف و بحران شود. در سال ۱۹۱۲، مراکش تحت سلطه کشور فرانسه قرار گرفت. در آن زمان سلطان محمد پنجم پادشاه مراکش بود که پس از تسلط فرانسویان، تبعید شده و محمدبن عرفه با وجود مخالفان بسیار، جانشین او شد.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

مراکش در سال ۱۹۵۶ توانست دوباره استقلال خود را به دست آورده و سلطان محمد پنجم توانست دوباره به کشورش بازگردد و دوباره پادشاهی را از سر بگیرد. هم اکنون سلطان محمد ششم پادشاه مراکش ‌است.

دانمارک

 دانمارک یکی از قدیمی‌ترین و چهارمین کشور قدیمی دارای پادشاهی در اروپاست که سلطنت در آن بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. پادشاهی در دانمارک به صورت موروثی است و تنها در خانواده سلطنتی می‌چرخد و تمام کسانی که لقب پرنس و پرنسس را دارند ممکن است روزی به پادشاهی برسند.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

این کشور دارای حکومت سلطنت مشروطه است. با به پادشاهی رسیدن فردریک هفتم، سلطنت دانمارک به کلی دگرگون شد و قانون‌های جدیدی که بیشتر آنها هنوز هم در کشور اجرا می‌شوند، تصویب شد.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

هم اکنون مارگریت دوم، ملکه دانمارک است که پس از مرگ پدرش شاه فردریک نهم، در سال ۱۹۷۲ به سلطنت رسید.

کامبوج

کامبوج  از قرن نهم تا قرن سیزدهم تحت سلطنت قوم خمرها بود و به غیر از آن کشورهایی چون چین و هند نیز تاثیر بسیار زیادی روی حکومت این کشور داشتند. بزرگ‌ترین تاثیر کشورهای اطراف، گسترش آیین بودایی در کامبوج بود که خمری‌ها به شدت با آن مخالف بودند.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

مرکز این حکومت شهر باستانی انگکور بود که در قرن ۱۵ به عنوان پایتخت کامبوج انتخاب شد؛ شهری که در جریان جنگ‌های خمری‌ها و آیوتاهایا به شدت ویران شده و اهالی آن مجبور به ترک خانه‌هایشان و مهاجرت به شهرهای همسایه شدند.

کامبوج نیز مانند تایلند، تحت استعمار فرانسه بود اما در سال ۱۹۴۱ ژاپن آن را تصرف کرده و تا سال ۱۹۴۵ مستعمره خود ساخت. کامبوج بالاخره توانست در سال ۱۹۶۳ استقلال خود را دوباره به‌دست آورده و سلطنت مشروطه خود را با پادشاهی نرودان سوراماریت آغاز کند.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

پس از مرگ او، پسرش نرودان سیهانوک به پادشاهی رسید؛ اما در بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ توسط خمری‌ها تبعید شد. در این سال‌ها، ویتنام به کامبوج حمله کرده و تا سال ۱۹۸۹ آنجا را تحت تصرف خود در آورد. پس از آن، سیهانوک توانست دوباره به کشور خود بازگشته و در سال ۱۹۹۳ دوباره پادشاه شد. پس از مرگ او  فرزندش، نوردوم سیهامونی  پادشاه کنونی این کشور شد  که این سمت را از ۲۰۰۴ تاکنون عهده‌دار است.

انگلستان

اتلستن اولین پادشاه انگلستان بود که اصلیتی آنگلوساکسونی داشت. حکومت او بسیار پایدار و قدرتمند بود و توانست در زمان خود با اضافه کردن ولز و اسکاتلند به انگلستان، قلمرو خود را گسترش دهد. تا قرن یازدهم، انگلیسی‌ها توانستند در جنگ‌های بسیار با دانمارکی‌ها، حکومت خود را استحکام بیشتری ببخشند.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

انگلستان از جمله کشورهایی است که از همان ابتدا حکومتی پادشاهی داشته و به همین خاطر تا به حال، حکومت پادشاهان بسیاری را تجربه کرده است. این کشور تا امروز به دست اقوام مختلفی از جمله آنگلو ساکسون‌ها، نورمان‌ها و استوارت‌ها افتاده است.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

اولین ملکه انگلستان که توانست قدرت را در دست گرفته و حکومت خود را مقتدرانه اداره کند، آنه استوارت بود که پس از خواهرش ملکه شد. خواهر او نیز چون فرزندی نداشت، سلطنت را از شوهر خود به ارث برده بود.  

هلند

هلند نیز مانند بیشتر کشورهای پادشاهی دارای سلطنت مشروطه است. به طورکلی، معنی نام این کشور پادشاه تمام سرزمین‌های پادشاهی زمین است. هلند به عنوان کشور آسیاب‌های بادی و گل‌های ‌لاله  نیز شهرت دارد.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

اولین پادشاه هلند اصالتا فرانسوی بود که در سال ۱۸۰۶ به پادشاهی رسید. تا سال ۲۰۱۳ ملکه بئاتریکس بر کشور هلند حکمرانی می‌کرد که او نیز سلطنت را از مادر خود جولیانا به ارث برده بود.

۱۰ حکومت پادشاهی جهان در  قرن ۲۱

ملکه بئاتریس در ۳۰ آوریل ۲۰۱۳ به نفع پسرش  ویلم الکساندر از سلطنت کناره‌گیری کرد.   

کد خبر 784805
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    0 2
    جالب اینکه انگلیس با بی بی سی برابقیه نسخه ی دموکراسی میپیچه
  • محمودزاده IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    0 0
    در آن کشورها به جز خاورمیانه شاه سلطنت می کند نه حکومت همان نسخه ای دلسوزانه ای که دکتر مصدق برای محمد رضا شاه پهلوی پیچید که او به نصحیت پدرانه او گوش فرا نداده و سرانجام در سال پنجاه و هفت سرنگون شد و در این کشورها البته به جز خاورمیانه پادشاه یک جنبه تشریفاتی دارد