کی‌یف می‌گوید که به دلیل برقراری حکومت نظامی و وضعیت جنگ با روسیه، انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ برگزار نخواهد شد.

افطاری زلنسکی با سربازان مسلمان

به گزارش همشهری آنلاین، همزمان که برخی نظرسنجی‌ها و گزارش‌ها از بی‌اعتمادی مردم اوکراین و کاهش شدید حمایت آنها از «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور کنونی این کشور حکایت دارد، اکنون از تلاش رژیم کی‌یف برای در قدرت نگاه داشتن زلنسکی خبر می‌رسد.

«میخائیلو پودولیاک» دستیار و مشاور زلنسکی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که به دلیل برقراری حکومت نظامی و وضعیت جنگ با روسیه، انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ برگزار نخواهد شد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پودولیاک در این‌باره گفت: «رئیس جمهور [زلنسکی] با احتیاط در این مورد صحبت می‌کند، اما من می‌توانم تندتر و صریح‌تر بگویم. قطعا امسال (۲۰۲۴) هیچ انتخاباتی برگزار نخواهد شد».

پیش از این زلنسکی در برنامه تلویزیونی گفته بود که برگزاری انتخابات در زمان حکومت نظامی ممنوع است، اما اگر پارلمان اوکراین از تغییرات قانونی مربوطه حمایت کند، کشورهای غربی نیز منابع مالی اختصاص می‌دهند و ناظران انتخاباتی هم در سنگرها حضور خواهند داشت.

پودولیاک اما امروز پنج دلیل که اجازه نمی‌دهد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در زمان حکومت نظامی برگزار شود را توضیح داد: «تأثیر حکومت نظامی بر نحوه رأی دادن، اولین دلیل است. ثانیاً، سازماندهی انتخابات در خط مقدم عملاً غیرممکن است. ثالثاً حقوق کسانی که می‌خواهند نامزد شوند اما اکنون در جنگ حضور دارند، نیز نقض می‌شود».

به نوشته اسپوتنیک، وی با بیان اینکه تضمین برگزاری مبارزات انتخاباتی نیز دشوار است، هزینه برگزاری انتخابات و همچنین چند میلیون آواره‌ای که از اوکراین خارج شده‌اند را نیز دلایل دیگر برای برگزار نکردن انتخابات در موعد مقرر دانست.

در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ و همزمان با آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس بود که زلنسکی دستور اعمال حکومت نظامی و همچنین بسیج عمومی را صادر کرد که مدت زمان آنها بارها تمدید شده است.

زلنسکی در ۲۰ می ۲۰۱۹ با پیروزی در انتخابات، به عنوان رئیس جمهور اوکراین انتخاب شد و دوره حضور پنج ساله وی در این سمت در تاریخ ۲۰ می ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد.

کد خبر 784604
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha