رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: یک واحد مشخص مالیاتی را در یکی از ادارات تهران مستقر کرده‌ایم که مالیات ستانی از سلبریتی ها را بررسی می کند.

مالیات

به گزارش همشهری آنلاین، سید محمد هادی سبحانیان در گفت وگوی تلویزیونی به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: برای ۵۰۰ سلبریتی ها و اینفلوئنسرها پرونده تشکیل داده ایم که مالیات آنها ۳۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: برداشت غلطی به وجود آمده که فقط از کارتخوان ها مالیات دریافت می شود در حالیکه اینگونه نیست ما استفاده از هوش مصنوعی واریزی به حساب افراد را بررسی می کنیم، حساب های شخصی مشکوک به تجاری را مورد رصد قرار می دهیم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: مودیان، فعالان اقتصادی و اصناف خود و مردم را برای کارت به کارت کردن به زحمت نیاندازند حساب ها مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی بر اساس اطلاعات اقتصادی مودیان مالیات ستانی عادلانه انجام می دهد، گفت: ویژگی مالیات ستانی سنتی بر اساس چانه زنی است که طبق قانون این نوع اخذ مالیات برچیده می شود و اکنون بر اساس عملکرد اقتصادی است.

سبحانیان ادامه داد: اطلاعات افراد را بر اساس عملکرد آنها طی یک سال مورد بررسی قرار می دهیم؛ گاهی اطلاعات بر اساس رفتار پرخطر خود مودیان است به عنوان مثال فردی حساب تجاری را معرفی کرده اما هنگام خرید و فروش ملک یا خودرو از این حساب استفاده می کند که این امر منجر به کارکرد حساب و مالیات می شود.

وی با اشاره به بانک هایی که در پرداخت تسهیلات کم کاری کرده اند مشمول مالیات می شوند، گفت: بانک مرکزی سهمیه ای پرداخت تسهیلات برای بانک ها تعیین کرده بود که به آن عمل نکرده اند ما برای همه بانک ها برگه تشخیص مالیات صادر کرده ایم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: ۶۰ هزار میلیارد تومان از حساب بانک ها در این باره مطالبه شده است که این بانک ها عتراض کرده اند که افراد برای دریافت تسهیلات مراجعه نکرده اند و اکنون این موضوع در مرحله دادرسی است ما به دنبال اخذ مالیات از بانک ها در قبال اشخاصی هستیم که به بانک ها مراجعه کردند ولی تسهیلات دریافت نکرده اند.

شناسایی ۱۷۰ هزار خودروی لوکس

وی با بیان اینکه در حوزه خانه های خالی و خانه ها و خودروهای لوکس طبق قانون عمل می کنیم، گفت: در سال ۱۴۰۱ خودروهای بالای یک میلیارد تومان لوکس محسوب می شدند، ۲۵۲ هزار خودرو را شناسایی کردیم که مبلغ مالیات ۲.۳ هزار میلیارد تومان بود، امسال خودروهای بالای سه میلیارد تومان لوکس هستند از این رو تعداد خودروهای لوکس به ۱۷۰ هزار با مالیات سه هزار میلیارد تومان رسید.

سبحانیان ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ خانه های بالای ۱۵ میلیارد تومان لوکس حساب می شدند. ۴۳ هزار مورد با مبلغ مالیاتی ۲.۲ هزار میلیارد تومان شناسایی شد و امسال خانه های بالای ۲۰میلیارد تومان لوکس به حساب می روند که در این رابطه با یک شرکت دانش بنیان قرارداد بسته ایم که ۱۱۰ هزار خانه لوکس در تهران داریم.

وی عنوان کرد: سازمان امور مالیاتی مسئول شناسایی خانه های خالی نیست بلکه وزارت راه و شهرسازی متولی این امر است این سازمان در راستای شناسایی فرار های مالیاتی از روش های مبتنی بر دانش استفاده می کنیم.

مالیات ستانی عادلانه عزم دولت سیزدهم

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه عزم سازمان امور مالیاتی برای مالیات ستانی عادلانه جدی است، گفت: مالیات بیش از ۵۰ درصد اصناف صفر است ما به سمت مالیات ستانی شفاف و مبتنی بر داده محوری است که نیازمند گفت وگو و تفاهم است اکنون روابط خوبی را با اصناف داریم.

وی عنوان کرد: مالیات پرداختی یک سال اصناف معادل مالیات پرداختی کارمندان است ضمن اینکه بعضی از کارکنان که حقوق آنها زیر ۱۰ میلیون باشد مالیات از آنها دریافت نمی شود.

سبحانیان یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان امور مالیاتی را در دولت سیزدهم سامانه مودیان و قانون پایانه های فروشگاهی عنوان کرد و گفت: استقرار این سامانه ۲ دهه بود که در کشور باید دنبال می شد که رقم نخورده بود، هیچ زمانی به این اندازه اراده پیشبرد این سامانه نبود که همراهی وزیر اقتصاد و امور دارایی و مجلس را شاهد هستیم و پیشرفت های خوبی این سامانه داشته است.

به گفته وی، ابتدای امسال حدود ۱۹۵۰ شرکت در سامانه مودیان صورتحساب الکترونیک صادر می شد که ظرف پنج ماه به بیش از ۳۳ هزار شرکت رسید.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه قانون تسهیل مودیان در سامانه قانون پایانه فروشگاهی در مجلس به تصویب رسیده است، گفت: برای فروشندگانی که در حلقه های پایانی قرار دارند تسهیل گری صورت گرفته است. نباید مردم را به سختی بیاندازیم و یک اصل مهمی است که در قانون رقم خورد اما فروشندگانی که در حلقه های میانی قرار دارند باید به تکالیف قانونی عمل کنند.

وی بیان کرد: سامانه مودیان با سرعت خوبی پیش می رود اگر مشکلی وجود دارد به خاطر موانع فنی است که باید پیچیدگی های رفتارهای اقتصادی مودیان را در سامانه لحاظ کنیم که با حل این موارد، مانعی در پیشرفت این سامانه وجود ندارد.

کد خبر 783693
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • M e h d i IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    8 2
    وقتی تمامی پلتفرم های غربی و آمریکایی فیلتر اند ، چه مالیاتی؟
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    12 2
    دولتی که تورم دارد حق گرفتن مالیات ندارد چون تورم خودش مالیات مستقیمه
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    6 2
    با پول مالیات مترو برای کرج ، سیستان و بلوچستان ، و لرستان بسازید
    • US ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      2 1
      دلت خوشه! بعدا کسری بودجه رو چیکار کنن!!؟ نفت هم همینجوری داره ارزون میشه
  • میثم IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 1
    خیلی جالبه دولت توان کنترل تورم نداره حجم گردش پول براساس تورم بالارفته نسبت به این تورم مالیات دولت داره دریافت میکنه مالیات اساسا در همه کشورها هست اما براساس ی برنامه تدوین شده ما مردم مالیات پرداخت کنیم نفت و تمام میعانات گازی و هزاران منابع دیگه فروش میره اما هیچ حاصلی برای ما ندارد و نخواهد داشت ی مسول بیاد بگه مردم چه بهره ایی میبرن مدارس به روز و رایگان داریم؟ تو حوزه مسکن حمایت میشیم؟ حمل نقل به روز داریم؟؟ تو حوزه کسب کار حمایت میشیم؟ تو حوزه گردشگری حمایت میشیم؟ تو حوزه درمان حمایت میشیم؟ و هزاران مسایل دیگه که هیچ دولتی حمایت نکرده دولت فقط دست بگیر داره اوضاع اقتصادی مملکت هم مشخصه ....