در پی تشدید تنش‌ها بین پکن و توکیو، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که جنگنده‌هایی را برای رهگیری بمب‌افکن‌ها و پهپادهای چین به امتداد اوکیناوا و تایوان اعزام کرده است.

تنش میان چین و ژاپن

به گزارش همشهری آنلاین‏، در پی تداوم تنش‌ها بین پکن و تایوان، خبرگزاری کیودو ژاپن به نقل از وزارت دفاع این کشور گزارش کرد که توکیو جنگنده‌هایی را برای رهگیری بمب‌افکن‌ها و پهپادهای چین در امتداد اوکیناوا و تایوان اعزام کرده است.

بنا به گفته وزارت دفاع ژاپن، دو بمب‌افکن «H-۶» چین در حال پرواز در امتداد تنگه بین جزایر اوکیناوا و میاکو شناسایی شد. اوکیناوا محل قرارگیری پایگاه هوایی «کادنا»، بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

ارتش ژاپن همچنین اعلام کرده است جنگنده‌ این کشور برای نظارت بر پهپاد شناسایی «BZK-۰۰۵» چین و یک پهپاد دیگر که احتمالاً‌ چینی بوده است و بین جزیره «یوناگونی» در غربی‌ترین نقطه ژاپن و تایوان پرواز می‌کرده، به منطقه اعزام شده است.

از طرف دیگر، وزارت دفاع تایوان، صبح امروز (شنبه) گزارش کرد که ۳۲ جنگنده چین و ۹ کشتی جنگی چین را در اطراف جزیره تایوان مشاهده کرده است.

وزارت دفاع تایوان همچنین گفته است که ۲۰ هواپیمای چین از جمله هشت جنگنده جی-۱۰ (J-۱۰) و دو جنگنده سوخو-۳۰ از خط میانی تنگه تایوان عبور کرده یا وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی جزیره تایوان شده است.

وزارت دفاع تایوان گزارش کرد که هواپیمای تایوان به همراه ناو و سامانه موشک سطح به هوای این کشوربرای نظارت بر اوضاع فعال شده است.

مانورهای پکن در بحبوحه تشدید تنش‌های اقتصادی و نظامی بین پکن از یک طرف و توکیو و تایوان در طرف دیگر گزارش شده است.

روز دوشنبه هفته گذشته، چین واردات انبه از تایوان را به دلیل مسائل ایمنی تغذیه‌ای ممنوع کرد و در عین حال پکن در واکنش به تصمیم توکیو مبنی بر تخلیه فاضلاب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، محل فاجعه ۲۰۱۱، به اقیانوس آرام، واردات غذاهای دریایی از ژاپن را به طور کامل ممنوع کرد.

چین همچنین به تایوان در خصوص تبانی با ایالات متحده هشدار داده است. پکن که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، مخالف ارتباطات دیپلماتیک تایوان با کشورهای خارجی و همچنین فروش تسلیحات آمریکا به تایوان است. با این‌حال وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته، برای خرید جنگنده اف-۱۶ و قطعات یدکی به تایوان چراغ سبز نشان داد.

چین اوایل ماه جاری میلادی، پس از سفر «لای چینگ-تی» معاون رئیس‌جمهور آمریکا، رزمایش گسترده‌ای را در اطراف تایوان برگزار کرد. پکن سال گذشته نیز در پی سفر تحریک‌آمیز «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رزمایش مشابهی را در اطراف تایوان برگزار کرد.

کد خبر 783442
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • RU ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    67 26
    چین خیلی پر. رو شده. کاش. ژاپن. درس عبرت خوبی بهش بده
    • ناشناس IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      11 39
      ژاپن خودش درس عبرت گرفته هنوز وحشت بمب اتمی وحشت ب دلشون انداخته
    • محسن IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      20 53
      مگه ژاپن ارتش مستقل هم داره؟ انگشت کوچیکه چین نمیشه. درسته که کشور پیشرفته‌ای هستند ولی از نظر نظامی تعطیل هستند.
    • علی IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      51 11
      آمریکا ب داد چین رسید و از اسارت ژاپن نجاتش داد. الان داره خط و نشون میکشه چین. چین و روس که سرطان کره زمینن. مدیون آمریکا هستند
    • افشین IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      9 19
      جمع غربکداها جمع هست. اولا چین حق داره که از تجزیه منطقه تایوان جلوگیری کنه. دوما ژاپن در آشغال چین آنقدر حنایت کرده که تا ابد باید تاوان پس بده و سوما ژاپن تبدیل به پایگاه آمریکاییها شده که دشمن درجه اول چین هست و چهارما آمریکا و ژاپن و انگلیس در چین جنایت کردن نه لطف.‌ ملا ناتو و مزدوران منطقه شرق آسیا از جمله کره جنوبی و ژاپن ویروسهای بین المللی هستند که همه در خدمت آمریکا و در پشت پرده صهیونیستها هستند. انشالله با شکست اینها در زمین اکراین تا سالها در لاک خودشون فرو میرن تا دنیا از دست اینها یک نفس راحتی بکشه. چین هم نیازی نداره که برای آمریکا در تایوان شاخ و شونه بکشه. با کمک به روسیه غربیها رو در آنجا زمینگیر می‌کنه و فاتحه اقتصاد و نطامیکریشون رو با هم میخونه. باشید و ببینید غربزده ها.
  • مهران نشاط مبینی بن محمد از کرمان IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    17 3
    چی فکری میکنن از جنگ.
    • .... IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      49 15
      ژاپن بین پنج تا ده جهان هستش و خیلی قوی هستش اوکراین که هیچی نداشت روسیه جلوش کم اورده این که دیه یکی از قدرت های اصلی جهاته وقتی میخاین کامنتی در مورد چیزی بنویسید یا درموردش تحقیق گنین یا فکر
    • افشین IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      7 16
      پرفسور عزیز ژاپن از نظر بودجه دفاعی در رتبه دهم هست اما این به معنای قدرتمند بودن نیست چرا که ژاپن و آلمان حق داشتن ارتش ندارن. امنییت اونا توسط ناتو فراهم میشه و این بودجه خرج کردش برای ناتو هست. ضمنا اکراین در مقابل روسیه نیست و ناتو در مقابل روسیه هست ولی با همه اینها بیست درصد از خاکش در تصرف روسیه هست.‌مهمتر اینکه شما که خیلی مطالعه دارید !!!!! حتما فهمیدید که روسیه ختی یک سوم قوای نظامی و تجهیزاتش رو در اکراین نزاشته و برای ناتو ذخیره کرده در صورت نیاز. البته اقتصاد اروپا رو هم داره با اینکار به باد میده.
  • rabenhood IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    66 7
    اگرکدخدانبود الان چین وروسیه ادعای مالکیت کل دنیاراداشتن.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      8 5
      همانقدر که آمریکا در برابر ژاپن توان مقابله را از دست رفته دید اتم زد از صحبت‌های ترومن و ترسی که در چهره اوست
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      8 13
      داداش اکراین سه ماهه اول جنگ دخلش اومد رئیس جمهور دلقکش میداشت ساکشو میبست ودرضمن انگار حالیت نیست که کل اروپا تسلیحات هوایی و سامانه های پدافندی و زمینی رو ارسال کردن اکراین
  • محمد IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    23 4
    بودجه نظامی دولت ژاپن برای سال ۲۰۲۳ رقمی معادل ۵۲ میلیارد دلار تصویب کردن این یعنی ۱۰برابر شدن بودجه نظامی نسبت به سال قبلش ،حالا این مبلغ شامل خرید اف۳۵ و موشک‌های کروز و....میشه ،اتفاقا ارتش ژاپن خیلی هم پیشرفته ست و اکثر سلاح ها رو خودش می‌سازه
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    25 8
    ژاپنی ها انسانهای باکلاس وشریف هستن.معلوم نیست چینیای ... چکار کردن
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    20 5
    چنگ های امروز مثل گذشته به تعداد بیشتر ارتش یک کشور بستگی نداره.جنگ های امروز مثل دنیای امروز به تکنولوژی و فن آوری کشورها بستگی داره
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    13 9
    ژاپن از نظر نظامی به چین نمیرسه، نه جنگنده رادار گریزی داره نه موشک هایی مثل موشک های چین و نه نیروی دریایی به قدرت نیروی دریایی چین، ولی فک نمیکنم این دو تا کشور بخوان رشد اقتصادی خودشون رو با یه بچه بازی از بین ببرن
  • علی حیدری DE ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    11 13
    خیلی ، خیلی و خیلی جالب است ، ژاپنی که نتوانسنه از بمب زننده گان به هیرو شیما ونا کازاکی یک مع۰ذرت خواهی ساده طلب کند. برای دیگران دندان قروچه می رود!!!!!!.
  • پارسا US ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    7 14
    قابل توجه دوستان ژاپن هیچگونه تسلیحاتی ندارد و فقط یه مقدار توپ و تانک جهت مراقبت های مرزی و جنگ شهری و این چیزا ژاپن مثل اوکراین با قبول شکست و تسلیم شدن در جنگ جهانی و خلع سلاح کامل قبول پایان جنگ کرد و خودش حق هیچگونه داشتن سلاح های پیشرفته و تهاجمی رو ندارد و در صورت جنگ مثل اوکراین کشورهای عضو ناتو باید براش صلاح بفرستم و اونا بجنگند یا بهشون نیرو کمکی بدن مثل اوکراین که تمام تسلیحاتی رو تحویل داد و بعد از روسیه جدا شد و علت جنگ روسیه باهاشون هم همین بود که میخواست زراتخانه راه بندازه با آمریکا و دوباره مسلح بشه کم کم و عضو ناتو بشه . پس بدونید که ژاپن حتی حق ندارن در مدارس درس تاریخ خودشون رو تدریس کنند و از دلاوری هاشون بگن
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      11 5
      پرت و پلا نگو دیگه
    • رضا IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      9 6
      داداش بااحترام،خیلی پرتی از موضوع!!!
  • ایران IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    4 13
    فقط من اینو میدونم این اتش از گور امریکایها بلند میشه دلیلش فقطسر اینه که نگذار ابرقدرتی از دستش بر که دیر یازود این اتفاق میوفته وافتاده یعنی از روزی که چین اقتصادش پا گرفت قبر امریکا کنده شد وامریکا ترس از این داره که مثل شوروی بپاش که همینم میشه
  • mmmmm IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    9 3
    این زالو و گربه خورها داره آدم خور میشه
  • 🇮🇷 IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    7 2
    این ژاپن ژاپن قدیم نیست
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    4 1
    مطمئن باشید ژاپن با داشتن فن آوری بسیار بالا اگر بخواهد روزی اسلحه بسازد بهترین و پیشرفته ترین ها را خواهد ساخت.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    4 1
    منو یاد این اهنگه انداخت که میگه: به هیچ کس و هیجا باخ نمیده تو مرام معرفت یکتاز