در سطح تهران مغازه‌های متعددی وجود دارند که لوازم ورزشی مورد نیاز بیشتر رشته‌های ورزشی را می‌فروشند. اما اگر می‌خواهید بدانید بورس فروشگاه‌های لوازم ورزشی تهران کجاست به‌طور یقین باید سری به میدان منیریه بزنید.  

منيريه

همشهری آنلاین-وحید حاحیخانی : حقیقت این است که در سال‌های گذشته با افزایش فرهنگسازی و حضور موفق ورزشکاران در عرصه‌های مختلف، مردم گرایش بیشتری به ورزش پیدا کرده‌اند. این روند نمود خود را یا با حضور در کلاس‌های ورزشی نشان می‌دهند یا استفاده از لباس‌ها یا وسایل آن‌ها. حتی اگر بخواهیم از زاویه دیگر به مسئله نگاه کنیم علاقه‌مندان به ورزش حتی اگر ورزشکار هم نباشند برای ورزشکار نشان دادن یا حتی دوست داشتن ورزشکاران محبوبشان هم که شده، ‌گاه در یکی از اتاق‌هایشان وسیله ورزشی نگه می‌دارند، حتی اگر طی سال هم از آن لوازم ورزشی استفاده نکنند.  در هر دو صورت وجه مشترک همه این اتفاقات خرید لوازم و ابزار ورزشی است. اما بهترین مکان برای خرید لوازم ورزشی مورد نیاز ورزشکاران و ورزش دوستان کجاست!؟

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

از لوازم اسکی تا تردمیل

میدان منیریه یکی از میدان‌های قدیمی تهران است که در محله منیریه قرار دارد. این میدان از شرق از طریق خیابان ابوسعید به بازار تهران و چهارراه گلوبندک، از غرب از طریق خیابان معیری به چهارراه لشکر و خیابان کارگر جنوبی و از شمال از طریق خیابان ولی‌عصر(عج) به میدان ولی‌عصر(عج) و از جنوب باز هم از طریق خیابان ولی‌عصر(عج) به میدان راه‌آهن ارتباط دارد. خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف این میدان پر از مغازه‌هایی است که لوازم ورزشی مختلفی از لوازم اسکی گرفته تاتردمیل و فوتبال دستی! می‌فروشند.  

راسته فروشندگان لوازم ورزشی از میدان منیریه به سمت جنوب(میدان راه‌آهن) تا خیابان فرهنگ، به سمت شمال تا چهارراه سپه (امام خمینی(ره)) و در دو سمت شرق و غرب به فاصله ۲۰۰ قدم از میدان است.  سفیدگر از فروشندگان لوازم ورزشی میدان منیریه، که حدود ۳۰ سال سابقه کار در این حرفه را دارد در خصوص شروع فعالیت لوازم ورزشی‌فروشان در این منطقه می‌گوید: میدان منیریه از ۳۴ سال پیش بورس لوازم ورزشی بوده است البته نه با این تعداد در آن زمان یعنی سال‌های ۱۳۴۹‌ـ ۱۳۵۰ تنها چند فروشگاه در این حرفه بودند. فروشگاه‌هایی مانند آریا (حاج آقا کریمی)، فروشگاه اورست (علی آقا اورست). 

به مرور زمان و با گذشت سال‌ها و ورود نسل اول ورزشکاران درسال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۹ در این منطقه و راه‌اندازی فروشگاه‌های ورزشی، کم‌کم روند بورس شدن این حرفه در این منطقه گسترش پیدا کرد. اما در سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ با اعلام این مسئله که این منطقه در طرح ترافیکی است قیمت فروشگاه‌ها با کاهش روبه‌رو شد، اما به تدریج با شکل‌گیری فروشگاه‌های ورزشی و بورس شدن لوازم ورزشی در منطقه منیریه قیمت فروشگاه‌ها از رشد خوبی برخوردار شد. هرچند با ورود نسل دوم ورزشکاران چون علی دایی و هادی ساعی این روند بیشتر شده است.  

منیریه؛ ورزشی‌ترین میدان تهران

کالاهای ورزشی

اگر به میدان منیریه برای خرید لوازم ورزشی آمده باشید، باید به این نکته بر خورده باشید که خوبی این مغازه‌ها در این است که همه چیز کنار هم است و شما در یک روز می‌توانید آنچه را که به آن نیاز دارید بخرید، از سوی دیگر تعداد زیاد مغازه‌ها و رقابت بین آنها باعث می‌شود گران‌فروشی کمتر به چشم بخورد و شما باصرف هزینه کمتر، آنچه را نیاز دارید تهیه کنید. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که‌گاه ارزان‌تر بودن اجناس به معنای اصل بودن آنها نیست.  

از جمله لوازمی که در این بازار زیاد یافت می‌شود انواع کفش‌های ورزشی، لوازم اسکی، انواع وسایل برقی بدنسازی، فوتبال دستی، دارت، میز بیلیارد، مایو، لباس ورزشی، انواع توپ، تور، تفنگ ساچمه‌ای و... است.  راسته کفش و گرمکن‌های ورزش بیشتر در جنوب میدان منیریه به سمت راه‌آهن است و لوازم ورزشی تخصصی چون کوه‌پیمایی، اسکی، بیلیارد و... در سمت شمال میدان قراردارد.  بورس بودن لوازم ورزشی در این منطقه این امکان را فراهم می‌کند تا بیشتر باشگاه‌های ورزشی سطح شهر تهران به این منطقه بیایند، البته این حضور مختص به ورزشکاران نیست.  

یکی از فروشندگان لوازم ورزشی منیریه با اشاره به این موضوع می‌گوید: ورزشکاران مطرح کمتربه این منطقه می‌آیند اما در مقابل بازیگران و هنرمندان حضور پررنگ‌تری دارند و ممکن است طی هفته با یک یا دونفر از آنها که برای خرید لوازم ورزشی به میدان منیریه آمده باشند برخورد کنیم.  وی در خصوص قیمت‌ها و وجود کالاهای غیراصل در این منطقه معتقد است: شاید برای کسانی که به دنبال کالای مورد نظر ورزشی هستند تنوع وسایل بالا باشد اما این نکته را نباید فراموش کرد که قیمت‌ها در منطقه‌ای که عنوان بورس را به خودش می‌گیرد، قیمت‌هایی نا متعارف و غیرواقعی و در بسیاری از موارد گران است. چرا که نظارتی در این مسئله وجود ندارد و ممکن است شما برای یک کالای غیراصل، هزینه کالای اصل را بپردازید.

منیریه؛ ورزشی‌ترین میدان تهران

برندها

سوای برندهای اندکی که در این منطقه فعالیت می‌کنند بیشتر فروشگاه‌ها لوازم مشابه را به فروش می‌رسانند. این وسایل و تجهیزات مشابه، همان‌هایی هستند که از کشور چین وارد بازار ایران می‌شوند. البته میدان منیریه بازار تولیدات داخلی را در خود دارد که البته شاید کیفیت نمونه‌های مشابه خارجی را نداشته باشند، اما با توجه به تعداد تولیدکننده‌های داخلی، تنوع و شکل ظاهری زیادی وجود دارد. بعضی از برندهای مطرح داخلی در این بازار مغازه‌دارند و البته کارگاه‌های لوازم ورزشی‌بافت و دوخت هم بیشتر در بعضی کوچه‌پس‌کوچه‌های این خیابان یافت می‌شدند که این روزها کمتر خبری از آنهاست. به گفته فروشندگان منیریه، قیمت تمام شده، هزینه تبیلغات و معرفی برند داخلی، حفظ کیفیت و همچنین رقابت با کیفیت محصولات خارجی امکان رشد و توسعه و حتی مطرح کردن برندهای داخلی را با محدودیت همراه می‌کند.  

البته این روزها نه تولیدکننده‌ها دل خوشی از بازار لوازم ورزشی دارند و نه آنها که به‌عنوان واردکننده در این بازار فعالیت می‌کنند. چرا که به اعتقاد محجوب یکی از فروشندگان لوازم ورزشی: نوسان و افزایش قیمت ارز در سال‌های گذشته و در کنار تحریم‌های شکل گرفته، باعث شده تولید لوازم ورزشی در کشور از رونق بیفتد. در حال حاضر سهم داخلی‌ها از تولیدات لوازم ورزشی بسیار کم است و بیشتر لوازم ورزشی در اختیار محصولات چینی است که متأسفانه لوازم و قیمت‌های ممتاز و درجه یک آن وارد کشور نمی‌شود و آنچه بیشتر وارد می‌شود محصولات درجه ۲ و ۳ آنهاست.  

محجوب خاطر نشان می‌کند: با توجه به اینکه حمایتی از تولیدکننده‌ها نمی‌شود، به‌طور طبیعی هزینه تولید در ایران بالا می‌رود و باعث می‌شود قیمت تمام شده یک کالای ایرانی به مراتب گران‌تر از نمونه خارجی آن باشد. هرچند که کیفیت محصولات وطنی به دلیل نداشتن رقابت با کالاهای مشابه خارجی و نداشتن تمایل تولید کننده برای ورود به چنین بازاری باعث شده است تا در بحث کیفیت هم اغلب شاهد کیفیت بهتر جنس خارجی نسبت به کالای تولید شده داخلی باشیم.  

در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد پوشاک ورزشی در داخل تولید می‌شود و سایر محصولات موجود در بازار خارجی است. البته این آمار درمورد تولیدات بومی تجهیزات ورزشی فقط ۵ تا ۱۰‌درصد است.  

منیریه؛ ورزشی‌ترین میدان تهران

تابستان فصل شلوغی این راسته است

روزهای پایانی هفته روزهای پر جنب و جوشی برای برای ورزشی‌فروشان میدان منیریه است. جنب و جوش این روزها ارتباطی به فصل‌ها ندارد چرا که هر فصل مشتریان خود را به این بازار هدایت می‌کند.  اختیاری از فروشندگان لوازم ورزشی میدان منیریه در این‌باره خاطرنشان می‌کند: با آغاز فصل تابستان کلاس‌های ورزشی میزبان دانش‌آموزان می‌شوند و این دانش‌آموزان نیازمند به استفاده از لباس و وسایل ورزش مورد نظر خود می‌شوند بنابراین میدان منیریه پر از مشتریان این گروه است. در فصل پاییز نیز با آغاز فصل مدارس استفاده از گرمکن و کفش ورزشی برای زنگ‌های ورزش نیز مجدداً این گروه را راهی منطقه منیریه می‌کند. اما در زمستان این روند برای اسکی‌بازان و علاقه‌مندان به اسکی و کوهپیمایی آغاز می‌شود و فصل بهار نیز مختص به مشتریان ورزش‌های هوازی است.  اختیاری ادامه می‌دهد: قبل از شروع هر فصل نیز میدان منیریه شاهد حضور مشتریان شهرستانی و استانی کشور است تا اجناس مورد نظر همان فصل و حتی فصل آینده را تهیه کنند.  

محسن زحمتکش از ساکنان منطقه ۴ و از اهالی تهرانپارس که به همراه خانواده‌اش برای خرید گرمکن و کتانی در حال دیدن و بررسی قیمت و کیفیت اجناس است درباره حضورش در منطقه منیریه می‌گوید: لوازم ورزشی شرق تهران و به‌ویژه در میدان نبوت وجود دارد. اما تنوع کالا و کیفیت و حتی قیمت در آنجا به اندازه میدان منیریه وجود ندارد. از طرفی به دلیل آنکه خودم کوهنورد هستم نیاز به کفش کوه‌نوردی داشتم بهترین گزینه موجود برای خودم و خانواده‌ام میدان منیریه بود.  

وی می‌افزاید: یکی از ویژگی‌های این منطقه وجود فروشگاه‌هایی است که محصولات ورزشی را به‌صورت تخصصی عرضه می‌کنند و گاه خود صاحبان این فروشگاه‌ها نیز ورزشکار همین رشته هستند. همین نکته باعث می‌شود در کنار خرید جنس از یک سو از کیفیت محصول آگاه و از طرف دیگر از تجربه شخص در این ورزش بهره‌مند شوم. چرا که معتقد هستم کسی که خودش ورزشکار است و روحیه ورزشی دارد، به خودش این اجازه را نمی‌دهد تا ورزشکاری از ابزار و وسایلی استفاده کند که به جای ارتقای سلامت او را دچار مشکل کند.  

منیریه؛ ورزشی‌ترین میدان تهران

جایی برای لوازم ورزشی 

متأسفانه با وجود تأثیر ورزش بر سلامت و نشاط جامعه و اثبات این امر که هر یک از اقلام و تجهیزات ورزشی همانند دارو و تجهیزات پزشکی برای پیشگیری و درمان مورد نیاز است، طبق اولویت‌بندی انجام شده تجهیزات و لوازم ورزشی را پایین‌تر از لوازم آرایشی و حتی‌آلات موسیقی به‌عنوان کالای لوکس و غیرضروری در ردیف آخر اولویت‌بندی‌های دهگانه قرار داده‌اند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

*منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۱ در تاریخ ۱۳۹۳/۰۱/۲۷

کد خبر 783361

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha