دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

ترجمه - امید جعفرنژاد: اخیرا گروه القاعده برای نخستین‌بار مستقیما در یک پیام ویدئویی آلمان را تهدید کرد.

مردی که در این ویدئو نشان داده شده در آلمان بزرگ شده و اخیرا در گروه تروریستی القاعده به مقام عالی رسیده است. مقامات اطلاعات و امنیتی آلمان نگرانند القاعده به برنامه‌ریزی حمله‌ای دست بزند که با انتخابات امسال آلمان همزمان باشد.بکای هاراچ 31‌ساله که در آلمان بزرگ شده یکی از عوامل بلند پایه القاعده است که از افغانستان امنیت آلمان را تهدید می‌کند.

چه کسی می‌داند که گروه مجاهدین تا چه زمانی در افغانستان باقی خواهند ماند؟
الیزابت در منطقه راین‌لند آلمان در یک آپارتمان دو‌خوابه در محله بان در باد گادسبرگ بود. هاراچ هم در بیشه‌های وزیرستان در منطقه مرزی میان افغانستان و پاکستان به سر می‌برد.

هر دوی آنها با تلفن با یکدیگر صحبت می‌کردند و خیلی حرف‌ها برای گفتن به یکدیگر داشتند. الیزابت امیدوار بود که بتواند به‌زودی به وزیرستان برود تا به همسرش بپیوندد.زن هاراچ پشت تلفن هق‌هق گریه کرد. الیزابت به اسلام گرویده بود و باورها و اعتقادات هاراچ را با وی سهیم شده بود اما الیزابت نمی‌خواست که شوهرش آنجا و یا هر زمان دیگر بمیرد.
آرزویی که هاراچ برای مرگ داشت، هم اکنون در جهان مشهور شده بود. او رؤیای منفجر کردن خود را در سر داشت همان طور که در پیام ویدئویی که چندی پیش بر روی اینترنت قرار گرفته بود این موضوع را اعلام کرد. در آن فیلم این مرد آلمانی خودش را به‌عنوان عضوی از گروه تروریستی القاعده معرفی و آلمان را به این صورت تهدید به حملات کرد:«بمب اتمی ما مانند بمبی است که در خودرو جاسازی شده و هر مسلمانی می‌تواند یکی از این بمب‌ها باشد.»

آن ویدئو که علامت گروه چند رسانه‌ای القاعده به نام السحاب که در زبان عربی به معنای ابرها است را به همراه داشت، نشان‌دهنده آغاز فصل جدیدی از جنگ مدرن است که غرب باید در آن، شدیدا با دشمنان پیچیده‌ای مانند هاراچ مبارزه کند. این اعلام رسمی جنگ توسط گروه القاعده علیه آلمان به شمار می‌رود. تنها یک کشور دیگر هم وجود دارد که افتخار دریافت پیام ویدئویی مشکوک القاعده را داشته و آن کشور ایالات متحده است.
یک مامور سازمان اطلاعات و امنیت آلمان در این رابطه می‌گوید:«بدون تایید رهبران القاعده، اینگونه فیلم‌ها هرگز منتشر نمی‌شوند.» آگوست هانینگ معاون ارشد وزارت کشور آلمان هشدار داد، هرگز یک چنین پیام مستقیمی که منحصرا متعلق به آلمان باشد را دریافت نکرده بودیم.

او گفت: این پیام کیفیت جدیدی دارد. این فیلم قسمتی از فعالیت‌های مبارزاتی است که هدف آن مجبور کردن دولت آلمان برای خروج تمام سربازانش از افغانستان است.
هانینگ تصریح کرد، این فیلم همانند «مدل اسپانیایی» طرح ریزی شده است. در سال2004 و سه روز قبل از برگزاری انتخابات عمومی در اسپانیا بمب‌هایی در قطارهای مسافربری شلوغ در مادرید منفجر شدند.دولت خوزه رودریگز زاپاترو نخست وزیر اسپانیا اندکی پس از به روی کار آمدن اعلام کرد، اسپانیا نیروهایش را از ماموریت نظامی ناموفق در عراق بیرون می‌آورد. اما اسپانیا حضور خود در افغانستان را حفظ کرد.

از نقطه نظر اسلامگرایان، سربازان آلمانی بی‌گناهی جان خود را به تدریج از دست دادند. اگر چه عملیات اولیه بازسازی آنها در منطقه نسبتا آرام شمال افغانستان از سوی بسیاری از افغان‌ها مورد استقبال قرار گرفت اما این تاثیر مثبت جای خود را به میزان زیاد به تصویر مخدوش یک نیروی اشغالگر داد به این دلیل که حکم حضور3 هزار و 500سرباز آلمانی در افغانستان تمدید شده و هواپیماهای شناسایی آنها به نیروهای آمریکایی کمک می‌کرد.

درصورت لزوم ارائه شواهد دیگر، در تاریخ 17 ژانویه یک خودروی بمب‌گذاری شده در مقابل سفارت آلمان در کابل منفجر شد و در آن حادثه فرد مهاجم و 5 نفر دیگر کشته شدند. موج این انفجار موجب شکستن شیشه ضد‌گلوله نمای ورودی سفارت شد که دفاتر را تخریب و بیش از یک میلیون یورو خسارت به بار آورد. ساختمان سفارت به قدری شدید صدمه دید که شاید لازم بود تا تخریب شود. اما دیپلمات‌ها به سختی از وقوع یک فاجعه جلوگیری کردند: هدف این حمله یک کامیون حامل سوخت بود که میان ساختمان سفارت آلمان و یک پایگاه نیروهای آمریکایی که در آن نزدیکی قرار داشت، پارک شده بود. کامیون آتش گرفت اما منفجر نشد.

حمله اخیر تروریستی در افغانستان بیانیه‌ای را که توسط پیتر استروک وزیر دفاع سابق آلمان عنوان شده بود را مورد تایید قرار می‌دهد که زمانی گفت: از امنیت آلمان در منطقه هندوکوش هم دفاع می‌شود. هاراچ عضو گروه القاعده هم خطرناک بودن این منطقه از جهان برای آلمان را مورد تاکید قرار می‌دهد.این فرد در اوایل جوانی با افرادی که با آکادمی شاه فهد تماس داشتند ارتباط داشته است. این آکادمی به  پرورش تمایلات ضد‌غرب مشهور است. در سال 1997 این جوان مراکشی تابعیت شهروندی آلمان را کسب کرد.

سازمان‌های اطلاعاتی آلمان نخست پس از حوادث 11‌سپتامبر به وجود هاراچ پی بردند. در آن زمان آنها فکر می‌کردند که هاراچ فقط طرفدار حملات تروریستی است اما نظرات آنها هنگامی که هاراچ در سال 2003 به منطقه خاور‌میانه و کرانه باختری سفر کرد تغییر یافت. هاراچ در درگیری با نیروهای رژیم صهیونیستی مجروح شد. پس از سقوط صدام حسین هاراچ دو بار به عراق سفر کرد. در پی تلاش نا‌کام برای استخدام هاراچ در سازمان امنیت داخلی آلمان، دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی درباره سفرهایش به عراق از وی سؤال کرد. او با اغفال آلمانی‌ها از یک «سفر بشردوستانه» سخن گفت و ادعا کرد که برای دیدار از خویشاوندان به عراق رفته است. با این وجود مقامات امنیتی آلمان بر این باور بودند که هاراچ قصد داشته تا خود را برای مبارزه علیه سربازان آمریکایی داوطلب کند.

به‌عنوان یک فرد جوان، هاراچ مدرک دیپلم خود را با حضور در مدرسه شبانه به دست آورد و بعد‌ها در کالج فنی کوبلنز به‌منظور مطالعه فناوری لیزر و ریاضیات بازرگانی ثبت نام کرد. این موضوع نشان می‌‌دهد که چرا او از معادلات ریاضی در ویدئوی تهدیدآمیز خود استفاده کرده است.

موفقیت‌های او در دانشگاه چشمگیر نبود و در فوریه 2004 او را از دانشگاه بیرون کردند. هاراچ یک مغازه فروش تلفن باز کرد و کار نیمه وقتی در مسجد موهاد شیرین در بان به‌عهده گرفت. او در آنجا و در یک اتاق کوچک برای نمازگزاران درباره «زندگی حضرت محمد» سخنرانی می‌کرد. سخنرانی‌های وی درباره «راهی به بهشت» در اینترنت پخش شد و سخنرانی‌های او به‌عنوان سخنانی بلیغ و سرگرم‌کننده مطرح شد. او در سخنرانی‌هایش مسیحیان و پیروان دیگر مذاهب را کافر می‌‌خواند. از او تصاویر مختلفی وجود دارد. یکی از همسایه‌ها در این باره می‌گوید: او همواره خوش‌پوش بود کت و شلوار و پیراهن قشنگی می‌پوشید و مرد مودبی بود که همواره خود را درست معرفی می‌کرد. خانواده هاراچ در طبقه اول یک آپارتمان زرد رنگ زندگی می‌کردند که در کنار یک صندوق پستی قرار داشت.

هنگامی که هاراچ ناپدید شد دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان عملیاتی به نام تولدانا را آغاز کرد که یکی از ماموریت‌های مهم این سازمان به شمار می‌رفت و هدف آن مشخص کردن این موضوع بود که در پاکستان دقیقا چه چیزی اتفاق می‌افتد و این مسئله تا چه اندازه برای آلمان یک تهدید محسوب می‌شود. گزارش‌های اولیه از سازمان سرویس مخفی پاکستان موسوم به‌ ای‌اس‌ای و سازمان سیا در آمریکا تاثیر ماهیت این تهدید را نشان می‌دهد. بنابر گزارش‌ها هاراچ شخصا توسط رئیس برنامه‌ریز القاعده که یک فردمصری به نام ابو عبیده است در مورد مسائل مختلفی چون فناوری‌های انفجار از راه دور بمب‌ها آموزش دیده بود.

ابوعبیده در اوایل سال 2008 و بر اثر اصابت یک موشک آمریکایی کشته شد اما هاراچ بدون اینکه آسیبی به او برسد گریخت و در گروه القاعده به مقام‌های عالی ترفیع یافت.
با وجود برخی شکست‌ها، تحلیلی که توسط سرویس اطلاعات خارجی آلمان انجام شد نشان می‌دهد که القاعده در حال حاضر شامل حداقل چهار بخش مهم است که عبارتند از: دپارتمان تبلیغاتی، بخش سرمایه‌گذاری، بخش نظامی مسئول جنگ در افغانستان و یک کمیته برای عملیات خارجی. یکی از مقامات اطلاعاتی آلمان هاراچ را به اندازه‌ای مهم می‌داند که به چهره‌ای در فهرست داخلی افراد تحت تعقیب سیا و‌ ای‌اس‌ای تبدیل شود و می‌گوید: هاراچ هم اکنون یک عضو «بخش مسئول در برنامه‌ریزی عملیات تروریستی» محسوب می‌شود و مردی است که در ساختار مرکزی سازمان القاعده قرار دارد. اگر آمریکایی‌ها هاراچ را شناسایی کنند، او می‌تواند انتظار این را داشته باشد که هدف موشک Hellfire که از یک هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین شلیک شده قرار گیرد.

در وزیرستان هاراچ تحت محافظت فرمانده نظامی محلی سراج حقانی قرار دارد اما او کاملا از توجهی که نیروهای آمریکایی به او می‌کنند آگاه است.یک فرمانده گروه حقانی به اشپیگل گفت این آلمانی هم‌اکنون تمام حرکاتش را مخفی نگاه داشته است و توسط پیام رسان‌هایش ارتباط برقرار می‌کند. او اظهار داشت، تمام جنگجویان منطقه این مهمان آلمانی را می‌شناسند.هاراچ و این فرمانده نظامی بنابر گزارش‌ها چند سال قبل برای نخستین بار همدیگر را ملاقات کردند.

حقانی به خاطر مهارت‌های فنی در ساختن بمب به این خارجی احترام می‌گذاشت اما مهم‌تر اینکه او به خاطر توانایی هاراچ در کشیدن نقشه‌های بسیار دقیق حملات بر روی کاغذ تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت.این فرمانده پشتون می‌گوید، هیچ‌یک از حملات مهم ماه‌های گذشته بدون مهارت هاراچ قابل اجرا نبود  اگر ما بخواهیم کاری کنیم همیشه از نظر این آلمانی جویا می‌شویم.هاراچ از کار فوق‌العاده خود لذت می‌برد.از زمان حملات یازده سپتامبر2001 هیچ‌یک از نیروهای آلمانی نتوانسته‌اند در داخل طبقه‌بندی سازمان تروریستی القاعده به مقام عالی ترفیع پیدا کنند. هاراچ می‌تواند از شبکه لجستیکی القاعده بهره‌برداری کند و این امر امکانات زیادی را برایش به وجود می‌آورد.هاراچ نه تنها در القاعده بلکه هم اکنون در افغانستان هم به مرد مهمی تبدیل شده است.

در وزیرستان و جنوب شهر مرزی خست و جایی که دولت پاکستان و حتی ارتش آمریکا هم قدرتی ندارند، محیط زنده‌ای به وجود آمده است که تعدادی از اسلامگرایان منتظر مردانی مانند هاراچ هستند تا به آنها دستورات مبارزاتی‌شان را بدهند.آلمان درباره اردوگاه‌های تعلیماتی و ویدئوهای تهدید‌آمیزی صحبت کرده است که اخیرا در یک ویدئوی 30‌دقیقه‌ای از جنبش اسلامی ازبکستان(آی‌ام یو) که در اواخر امسال به وجود آمد به چشم می‌خورد.عملیات نیروی امنیتی آلمان علیه عوامل القاعده به یک موش و گربه بازی تبدیل شده است.

اشپیگل- 12 فوریه 2009

کد خبر 78269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز