چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

زهرا جانخانی: طبیعت، همیشه اثری عمیق بر روحیه انسان‌ها داشته است؛ آنچنان که هر جا شادی هست، گلی می‌درخشد و حتی در اندوه با حضور گل، آرامش را می‌جوییم.

ولی افسوس که عمر گل‌های طبیعی کوتاه است. با آموختن هنر گلسازی خشک یا چینی، به حضور گل تداوم می‌بخشیم و نمایی از گل‌های طبیعی را برای همیشه با خود همنشین می‌کنیم.


سعی می‌کنیم در هر شماره، شما را با طرز ساختن سبد گل‌های خشک آشنا کنیم. با به‌کاربردن این روش، گل‌های ساخته‌شده به نمونه طبیعی آن بسیار نزدیک‌تر و طبیعی‌تر به نظر می‌رسد، پس خوب است برای بهترشدن کار، از طبیعت الهام بگیریم و گل طبیعی را به عنوان الگو، روبه‌روی خود بگذاریم.

مهارت‌های پایه‌ای
در مورد بعضی از گل‌های خشک مثل «بومادران هزاربرگ» و «زبان در قفا» به دلیل وجود ساقه‌های محکم، نیازی به حمایت از ساقه‌ها وجود ندارد ولی در برخی از گل‌های خشک، ساقه‌های ضعیف نمی‌توانند وزن همه گل‌ها را تحمل کنند. در مورد اخیر، بهتر است برای محکم‌سازی ساقه‌ها، از سیم استفاده شود. برای انجام محکم‌سازی ساقه، ابتدا آنها را به اندازه‌ای کوتاه می‌کنیم تا فقط 4‌سانتی‌متر از طول ساقه باقی بماند. سپس ساقه‌ را در مجاور یک سیم قرار داده و طول ساقه را به سیم می‌چسبانیم. در اینجا بهتر است از سیم نقره‌ای که دور قرقره پیچیده شده استفاده کنیم. این روش همچنین برای بلندترکردن طول ساقه‌هایی که بیش از حد کوتاه هستند، به کار می‌رود.


برای گیاهانی که دارای ساقه‌های پوک و توخالی هستند مانند کافیشه، به طور مشابه می‌توان یک قطعه سیم با طول مناسب را در داخل حفره انتهایی ساقه فرو کرد. به منظور افزایش فشردگی رنگ‌ها و به‌دست آوردن یک ظاهر زیباتر، قبل از انجام یک چینش مناسب، می‌توانیم گل‌ها را به شکل خوشه کوچکی به هم گره بزنیم. برای انجام این کار، ساقه‌های دو گل را کوتاه می‌کنیم. ساقه‌های ضعیف تا 4سانتی‌متر کوتاه می‌شوند و ساقه‌های قوی‌تر می‌توانند طول بیشتری داشته باشند.

 سپس یک تکه سیم با طول مناسب انتخاب کرده و انتهای آن را 3 تا 4سانتی‌متر خم می‌کنیم(شبیه سنجاق سر) و سنجاق را در انتهای ساقه‌ها قرار می‌دهیم و انتهای آن را سمت گل‌ها خم می‌کنیم. سپس انتهای سیم را دور ساقه‌ها و انتهای کوتاه‌تر سیم می‌پیچیم. همان‌طور که در عکس نشان داده شده، این کار تا سه مرتبه انجام می‌شود و بعد از آن، فقط کافی است باقیمانده سیم را به شکل یک ساقه، صاف و مرتب کنیم و خوشه را در محل مناسب قرار دهیم. خیلی از اوقات برای تزئین چینش گل‌ها، از پاپیون استفاده می‌شود. آسان‌ترین روش ساخت پاپیون در زیر توضیح داده شده است.

ساخت پاپیون
معمولا آخرین کاری که روی چینش خشک انجام می‌شود، نصب پاپیون است. برای ساختن آن، یک روبان اطلس به طول 60سانتی‌متر انتخاب کرده و یک حلقه در انتهای آن ایجاد می‌کنیم. مطابق آنچه نشان داده شده، حلقه دوم را نیز ایجاد کرده تا به شکل مورد نظر برسیم. دقت کنید هر زمان که حلقه‌ای را در روبان ایجاد می‌کنید، آن را در قسمت راست نگه دارید.


باقیمانده روبان را روی قسمت جلوی پاپیون حلقه کنید تا سومین حلقه را نیز ایجاد کنید. چهارمین حلقه را مطابق شکل می‌توانید به وجود بیاورید. مقداری سیم گل سرخ را روی قسمت مرکزی پاپیون پیچیده و برای ثابت‌کردن سیم‌ها، انتهای آنها را دور هم بپیچید تا محکم شود. از قسمت انتهایی باقیمانده سیم، برای قراردادن پاپیون در محل مناسب استفاده شود.

ایجاد تغییرات روی یک زمینه
سبدی مشابه آنچه در مقابل استفاده شده است را در نظر بگیرید. در اینجا برای ایجاد موج‌های ملایم، از توری استفاده می‌کنیم. یک دسته گل سرخ را به وسیله سیم به هم متصل می‌کنیم و آنها را در فاصله‌های مناسب از هم، روی لبه سبد می‌چسبانیم. سعی کنید آنها را با زاویه‌های نامنظمی روی لبه نصب کنید، به طوری که بعضی‌ها آویزان و بعضی‌ها ایستاده باشند. فاصله بین این خوشه را با گل‌های آبی «زبان در قفا» و گل‌های صورتی پر کنید تا لبه سبد، به شکل یک حلقه انبوه از گل‌ها دیده شود. سه عدد پاپیون ساخته‌شده از توری‌های بنفش را تهیه کنید؛ دو تا را در انتهای دسته سبد و یکی را وسط دسته بچسبانید. داخل سبد را می‌توانید با عطردان‌های حاوی عطرهای خوشبو پر کنید.

کد خبر 7818

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز