همزمان با شدت یافتن بحران‌های محیط‌زیستی ایران، دولت و وزارت امور خارجه مذاکرات با کشورهای همسایه برای حل مشکلات محیط‌زیستی کشور را سرعت بخشیدند.

خزر

به گزارش همشهری آنلاین - زهرا رفیعی :حفاظت از محیط‌زیست در دنیای امروز بدون مذاکره، آن هم با چاشنی همدلی به جایی نخواهد رسید. برای اکوسیستم مرزها هیچ معنایی ندارند. باد می‌تواند گردوخاک را از یک جلگه خشک بلند کند و آسمان چند کشور را بپیماید و ریزترین ذره‌هایش را در منطقه‌ای سرسبز و جنگلی فرود بیاورد. سیاستمداران امروز دیگر نمی‌توانند نسبت به تأثیر تصمیمات‌شان بر محیط‌زیست همسایه بی‌تفاوت باشند؛ چراکه هر تصمیم اشتباهی می‌تواند منطقه‌ای را در دوردست خالی از حیات کند و مهاجرت اقلیمی گریبان خودشان را بگیرد. چند سالی است که ایران در زمینه دیپلماسی محیط‌زیست، ابتکار عمل را بر عهده گرفته و برای کاهش اثرات اقلیمی کشورهای همسایه را به مذاکره فراخوانده است.

شتاب دیپلماسی برای نجات محیط‌زیست ایران

از حقوق محیط‌زیست ایران نمی‌گذریم

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه: بحران‌های زیست‌محیطی که در کشور داریم یک بخش‌ آن متأسفانه برمی‌گردد به جنگ‌هایی که در ۳، ۲ دهه اخیر در منطقه ما به وقوع پیوسته و شرایط اقلیمی تغییر کرده است. در مورد این مسئله جمهوری اسلامی ایران برای صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه و دوری از جنگ تلاش می‌کند. بخش دوم‌ آن به مسئله دیپلماسی آب برمی‌گردد؛ این چیزی است که در دستور کار وزارت امور خارجه و وزارت نیرو است.

شتاب دیپلماسی برای نجات محیط‌زیست ایران

گردوغبار از غرب

علی‌محمد طهماسبی‌بیرگانی، دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار: به‌منظور پیگیری توافقات دو و چندجانبه، سال گذشته هیأتی عازم بغداد شد. مهم‌ترین هدف این سفر انجام اقدامات اجرایی مشترک با کشور همسایه است تا بتوانیم دانش، فناوری و تجربیات کشورمان برای مهار گردوغبار را با مسئولان و کارشناسان کشور جمهوری عراق به اشتراک بگذاریم و زمینه را برای تشکیل کارگروه فنی-اجرایی منطقه‌ای، تصویب و اجرای پیش‌نویس برنامه عمل منطقه‌ای که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران تهیه شده و همچنین راه‌اندازی صندوق منطقه‌ای گردوغبار که از مصوبات اجلاس منطقه‌ای تیرماه سال گذشته بود، فراهم کنیم.

برای حفاظت از خزر مذاکره می‌کنیم

روسیه نیز پای مذاکره آمده است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در نشستی با سفیران جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و دیگر کشورهای ساحلی دریای خزر شرکت و آمادگی این کشور برای نشست آتی وزرای خارجه کشورهای دریای خزر در مسکو را اعلام کرد. ایگور شوماکوف، رئیس سرویس فدرال آب و هواشناسی و نظارت بر محیط‌زیست فدراسیون روسیه نیز اعلام کرده که «روسیه آماده همکاری نزدیک با ایران درباره سطح آب خزر است.» چند ماهی است که کاهش تراز دریای خزر مورد توجه جامعه علمی قرار گرفته است.

در این زمینه بیشتر بدانید:

انتقاد یک نماینده از لایحه برنامه هفتم توسعه

واکنش معاون رئیس‌جمهور به دیوارکشی ترکیه در مرز ایران

کد خبر 781647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    0 0
    ایران باید از منابع آبی مراقبت ،کاشت درختان کم نیازابیاری،خانواده ای پرمصرف قطعی اب،برخوردجریمه،حتماتعویض کنتورهای قدیمی،لایروبی قناتها،رودخانها،ازاسفالت بیموردجلوگیری سنگ فرش استفاده،ساخت برجهای را متوقف جزضررهیچ چیزی ندارند،بیابان زدایی،درختهای مقاوم کم احتیاج ابیاری،اهمیت حتناتابحران جلوگیری شود.