ده‌ها مقام برتر کشوری در رشته حفظ و ‌ترتیل قرآن کریم، ادعیه‌خوان برگزیده کشور، همکاری قرآنی و اجرای تلاوت در شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما، داوری مسابقات قرآنی در مقاطع و سطوح مختلف و... گوشه‌ای از کارنامه افتخارات حاج «مجید عنان‌پور» شورایار جوان محله باغ‌خزانه است.

قاري

همشهری آنلاین- مهدی حبیبی : اما قابل توجه‌ترین ویژگی او، متانت و تواضعش است که در برخوردش با کوچک و بزرگ به خوبی آن را احساس می‌کنی. گزارش زیر حاصل گفت‌وگوی ما با این قاری ممتاز ساکن منطقه است.  

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

همسایه مسجد

منزل خانواده «عنان‌پور» در همسایگی مسجد المهدی(عج) بود و وقتی پدر برای شرکت در جلسات جزء‌خوانی مسجد «مجید» را به همراه می‌برد، مجید خردسال با شنیدن صوت خوش قاریان جوان، آرزو می‌کرد روزی او بتواند آیات قرآن کریم را به همان زیبایی تلاوت کند. پدر مجید عنان‌پور هم صوت خوشی داشت و وقتی در مجالس خصوصی قرآن را تلاوت می‌کرد، مورد توجه و احترام حاضران قرار می‌گرفت. زمزمه‌های تلاوت کودکانه مجید، پدر و مادر را متوجه اشتیاق و استعداد فرزندشان کرد و او را برای آموزش رسمی نزد استاد خلیل دلپاک بردند. تحسین‌های استاد و پدر و مادر هر روز مجید را بیشتر از روز پیش به تمرین سبک‌های مختلف قرائت تشویق می‌کرد.  

دوره شاگردی

عنان‌پور با حضور در کلاس درس استادان بنامی مانند سید محسن خدام حسینی و محمدرضا و احمد ابوالقاسمی آموخت که چگونه در منشاوی‌خوانی یا سبک تلاوت عبدالباسط و محمد اسماعیل به مهارت برسد. آشنایی عنان‌پور با «استاد امیر درستکار» برای او فرصت‌های پیشرفت بیشتری فراهم کرد. درستکار سرپرست گروه تواشیح و همخوانی «طه النبی(ص)» بود که به‌عنوان گروه برتر تواشیح کشور با صداوسیما همکاری می‌کرد. عضویت عنان‌پور در این گروه و تمرین قرائت در منزل استاد درستکار سبب شد که او مجالس و محافل قرآنی کشور را در دسترس و در سطح و اندازه توانایی‌هایش ببیند. پس از آن عنان‌پور بارها و بارها در شمار برترین‌های استان تهران و کشور قرار گرفت.  

برای دیگران

کسب عنوان قاری ممتاز و ادعیه‌خوان برگزیده کشور در کنار لذتی که برای عنان‌پور به همراه داشت، احساس مسئولیتی بزرگ برایش به وجود آورد. او که با تحصیل در رشته معارف اسلامی و اقتصاد در دانشگاه امام صادق(ع) و در پای درس آیت‌الله ‌مهدوی کنی ضروریات امروز جامعه را شناخته بود، با چاپ و انتشار ده‌ها مقاله در زمینه مفاهیمی مانند اثر اقتصاد اسلامی بر پیشرفت کشور در نشریات سراسری، تلاش می‌کرد آموزه‌های دینی و قرآنی منطبق بر علم روز را به دیگران انتقال دهد. عنان‌پور با تأکید رهبر بر اقتصاد مقاومتی، به تحقیق در این زمینه پرداخت و حاصل پژوهش‌هایش را در قالب مقالاتی ارائه داد که سادگی بیان این اصطلاحات علمی برای عموم مردم ویژگی خاص آنها بود.  

عرق و تعصبی ویژه

مجید عنان‌پور که ریشه اقتصاد مقاومتی را در اصلاح الگوی سبک زندگی جامعه می‌داند و احیای سبک زندگی ایرانی، اسلامی را سبب شکوفایی اقتصاد مقاومتی عنوان می‌کند، مناطق جنوبی را بستری مناسب برای رشد و توسعه فرهنگ دینی می‌نامد. قاری جوان منطقه ما که نسبت به کوچه و خیابان‌های محله باغ خزانه عرق و تعصبی خاص دارد و آن را محل کشف و پرورش استعدادش می‌شناسد، می‌گوید: «دین‌مداری در لایه‌های آشکار و پنهان زندگی شهروندان این منطقه زنده و جاری است و اگر این ویژگی حفظ شود، آنها را در برابر فرهنگ‌های وارداتی واکسینه می‌کند.» عنان‌پور با وجود مشغله‌های فراوانش، از پرداختن به محله‌اش غافل نمی‌شود.  

مسجدی پویا

او در مسجد المهدی(عج) که با خاطرات کودکی‌اش گره خورده، فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و قرآنی پر و پیمانی را تدارک می‌بیند و از آوازه و سابقه قرآنی‌اش بهره ‌می‌گیرد تا گاه و بیگاه به بهانه کرسی‌های تلاوت، کنگره‌های فرهنگی و یادمان شهدا، استادان و قاریان ممتاز کشوری و بین‌المللی را به مسجد المهدی(عج) و محله بی‌نام و نشان باغ خزانه دعوت کند. آقا مجید در مداحی اهل‌بیت(ع) هم دم گرمی دارد، اما منتظر نمی‌ماند تا اسباب حضورش در مجلسی ویژه و ‌تریبون و صندلی درخور عنوان و مقام‌های رنگارنگش فراهم شود؛ عزاداری بی‌ریای هیئت بچه‌های محله همانجایی است که دعاخوان و قاری ممتاز کشور را بر سر شوق می‌آورد و با سوز در مدح و ذکر مصیبت ائمه(ع) می‌خواند.  

در محله باغ خزانه

عنان‌پور در بسیاری از هیئت‌ها و مدارس منطقه برای نوجوانان آموزگاری می‌کند و تجربه‌هایی را که با سختی و تمرین‌های شبانه‌روزی به دست آورده، به سادگی و با اشتیاق در اختیار آنها می‌گذارد. عمر قاری ممتاز محله باغ خزانه به ۳۰ سال نمی‌رسد، اما برگزیده شدنش در میان کاندیداهای دوره اخیر شورایاری محله، مورد اعتماد و احترام بودن او در میان پیر و جوان باغ خزانه را حکایت می‌کند. این مسئولیت تازه، بار دغدغه‌های عنان‌پور برای رشد زادگاه و محل سکونتش را سنگین‌تر کرده است. او و دیگر شورایاران باغ خزانه در تلاشند که مسئولان را متقاعد کنند تا با تسریع در ساماندهی حریم راه‌آهن، مشکل کمبود فضای سبز و اماکن ورزشی، تفریحی محله را حل کنند. حمایت از مساجد و کانون‌های مذهبی و فرهنگی محله، از مطالبات این شورایار پرانرژی است که در جلسات و دیدارهای رسمی‌اش با مسئولان نهادهای مختلف مطرح می‌کند.  

-----------------------------------------------------------------------------------------------

*منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۷ در تاریخ ۱۳۹۴/۰۸۱۲

کد خبر 781516

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha